چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
کتاب «اخبار جعلی و فیک‌نیوزها» منتشر شد

خراسان‌رضوی- کتاب «اخبار جعلی و فیک‌نیوزها» به همت مترجمان مشهدی فاطمه محمدزاده و ابراهیم کفشدارطوسی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، رسانه‌ها به واسطه انتشار حجم بالای اخبار روازنه به کررات با اخبار جعلی مواجه می‌شوند و به همین منظور با دقت و نگاه موشکافانه خود خبر جعلی و کذب را تشخیص می‌دهند؛ البته رسانه‌ها نیز در برخی موارد ممکن است دچار خطا شوند اما تعداد این موارد در مقابل هجمه زیاد اخبار کذب ناچیز است. برای تشخیص اخبار کذب از درست اغلب روش‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این کتاب سعی شده به آن اشاره شود.

کتاب «اخبار جعلی و فیک‌نیوزها» به قلم نیک آنستید و با ترجمه فاطمه محمدزاده و ابراهیم کفشدار طوسی از فعالان رسانه‌ای مشهد و کشور با زیرعنوان درباره اخبار جعلی چه می‌دانید و چه باید کرد؟ روانه بازار کتاب کشور شده است.

بیش از ۴۰ میلیون کاربر به طور تقریبی در فضای مجازی حضور دارند. این کاربران روزانه حجمی از اطلاعات را مشاهده تولید و یا بازنشر میکنند. اطلاعاتی که برخی از آنها ممکن است فاقد منبع و پایه علمی باشد اما فارغ از آن در فضای مجازی دست به دست می شوند.

بروز شایعه یا پدیده اخبار جعلی گرچه موضوع جدیدی نیست و در گذشته نیز به شکل‌های مختلف شاهد آن بودیم اما در بستر فضای مجازی و با همه گیری استفاده از شبکه‌های مجازی نمود بیشتری یافته است و همین مسئله نقش سواد رسانه و آموزش رسانه ای در حوزه فضای مجازی را به ضرورت بزرگی تبدیل کرده که باید مورد توجه رسانه ها و نهادهای مربوطه قرار بگیرد. نیک آنستید در کتاب «اخبار جعلی و فیک‌نیوزها» به داستان فیک نیوزها و اخبار جعلی پرداخته است، موضوعی که ما در کشور به آن مبتلا هستیم.

در پشت جلد این کتاب آمده است: رد پای پدیده اخبار جعلی را در همه‌جا می‌توان دید فرقی نمی‌کند در جریان مسائل سیاسی و انتخاباتی باشد یا در شبکه‌های مجازی که دست به دست می چرخد، چالش اخبار جعلی از گذشته وجود داشته واکنون نیز با رشد تکنولوژی در بسترهای مختلف ادامه دارد.

در کتاب اخبار جعلی و فیک نیوزها ابتدا درباره تجربه رسانه خبرفوری و راهکارهای اجرایی این رسانه برای تشخیص اخبار جعلی اشاره شده و پس از آن به ترجمه اثر نیک انستید پرداخته شده است. در ظاهر به نظر می‌رسد که تعریف اخبار جعلی کاری بسیار ساده باشد، اطلاعاتی که حقیقت ندارند. اما همانگونه که هستند؛ منتشر می‌شوند.

با این وجود این تعریف می‌تواند طیف عظیمی از انواع محتوای مختلف برای اهداف و مقاصد متنوعی را پوشش دهد که برای اهداف و مقاصد متنوعی ارائه شده اند. در این اثر به انواع اخیار جعلی و اهداف انتشار آن پرداخته شده و سپس به نمونه‌های تاریخی در ادوار مختلف اشاره شده است.

در کتاب «اخبار جعلی و فیک‌نیوزها» می‌خوانیم که اخبار جعلی از کجا می آیند؟ چه میزان اخبار جعلی وجود دارد؟ چه کسانی آن‌ها را می‌بینند؟ چه راهکارهایی برای مواجهه با اخبار جعلی وجود دارد؟ رسانه اجتماعی چگونه روند استفاده از اخبار را تغییر می‌دهد؟

فاطمه محمدزاده متولد ۱۳۶۵ دارای مدرک دکترای علوم سیاسی، مدرس دانشگاه و از فعالان رسانه‌ای منطقه شرق کشور و ابراهیم کفشدارطوسی نیز متولد ۱۳۶۳ مشهد دانشجوی دکتری ارتباطات و از فعالان رسانه‌ای کشور است.

کتاب «اخبار جعلی و فیک‌نیوزها» توسط انتشارات رنگین کتاب سال ۱۴۰۱ در ۱۶۸ صفحه قطع رقعی در تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۱۲۰ هزارتومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها