جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
۴۸ هزار نسخه خطی در یمن وجود دارد/ یمن؛ میراث‌دار نسخه‌های خطی ارزشمند

رئیس سازمان کتاب جمهوری یمن درباره تعداد نسخه های خطی موجود در کتابخانه‌های یمن گفت: در کتابخانه‌های یمن ۴۸ هزار نسخه خطی وجود دارد.

عبدالرحمن مراد، رئیس سازمان کتاب جمهوری یمن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره وضعیت نشر کتاب در یمن بیان کرد: یمن یک کشور با هزاره تمدنی و تاریخی است. این کشور می‌تواند در طول یک‌سال ۶۰۰ کتاب تولید و منتشر کند.

وی درباره تعداد کتابخانه‌های عمومی و خصوصی یمن گفت: در مجموع ۱۰۰ کتابخانه عمومی و خصوصی در یمن فعالیت می‌کنند که باب این کتابخانه‌ها در صنعا است. حدود ۴۰ کتابخانه در یمن به‌دلیل جنگ آسیب دیده و تعطیل شده است. کتابخانه‌های یمن در همه حوزه‌ها از جمله ادبیات فلسفه دین علوم اجتماعی سیاست ادبیات، تاریخ و اقتصاد منابع دارند.

رئیس سازمان کتاب جمهوری یمن درباره وجود نسخه‌های خطی در کتابخانه‌های یمن ادامه داد: کشور یمن میراث‌دار نسخه‌های خطی ارزشمند زیادی است. در کتابخانه‌های این کشور ۴۸ هزار نسخه خطی وجود دارد.

مراد در پاسخ به این پرسش که آیا کتابخانه‌های یمن با کتابخانه‌های ایران مراودات و تعاملاتی را پیش از این تجربه کرده است، اظهار کرد: در بخش تعاملات کتابخانه‌ای سال‌ها پیش وزارت فرهنگ یمن با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران مراودات را انجام داده اما در مجموع هنوز منجر به نتیجه نشده است؛ بنابراین تصمیم داریم تعاملات با ایران را افرایش دهیم.

وی همچنین درباره حضور در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران بیان کرد: هدفمان از حضور در نمایشگاه کتاب تهران، نمایش سخاوت و فرهنگ یمن است. کشور یمن به خاطر محاصره و جنگ امکان آوردن کتاب به ایران را ندارد.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها