دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
تعامل ناشران ایرانی و لبنانی برای معرفی تفکر اسلامی

جمعی از فعالان خارجی حوزۀ کتاب و کتاب‌خوانی در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب لبنان، تاکید کردند که تفکر اسلامی و ایستادگی در برابر ظلم از مفاهیم انسانی است که نیاز است با تعامل ناشران ایرانی و لبنانی به جهان معرفی شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شبکه کتاب با حضور در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب لبنان در گفت‌وگو با جمعی از فعالان خارجی حوزه کتاب و کتابخوانی به موضوع ارتباطات حوزه نشر پرداخته است.

در این زمینه کمیل حماده، شاعر مقاومت در گفت‌وگوی اختصاصی با این شبکه اظهار کرد: ایران از لحاظ فرهنگی و ادبی و شعر بسیار تأثیرگذار است و خوشحالم در این غرفه محافل ادبی شکل گرفته است. تمامی صحبت‌های من از دید یک شاعر و ناقد است و دربارۀ غرفۀ ایران عاطفی صحبت نمی کنم زیرا وقتی با دیدگاه نقد وارد این غرفه شدم دیدم که موضوعات و عناوین کتاب‌های آن کامل و قابل توجه است.

همچنین نزیه منصور، نویسنده و نماینده سابق پارلمان لبنان در سخنانی تاکید کرد: تنوع موضوعی کتاب‌های غرفۀ ایران بسیار قابل توجه است زیرا با توجه به هر سلیقه و هر سنینی کتاب در غرفه های آن موجود است. اکنون زمان ارتباطات فرهنگی است و ناشران ایرانی می توانند در این زمینه بسیار کمک کننده باشند چرا که باید تفکرات نژادپرستانه از بین برود و جریانات صحیح فرهنگی در جوامع پرورش یابد.

وی ادامه داد: تفکر اسلامی و ایستادگی در برابر ظلم از مفاهیم انسانی است که نیاز است با تعامل ناشران ایرانی و لبنانی به جهان معرفی شوند. ما می توانیم جهان را با گوشی همراهی که در دست داریم بشناسیم و آن را به دیگران بشناسانیم. صحبت من با ایرانیان این است که در کنار مظلومان جهان بایستند و به نظام سیاسی خود پایبند باشند و تحت تأثیر تبلیغات غربی قرار نگیرند و ان‌شاءالله در کنار یکدیگر به جامعۀ مطلوب که ظهور امام زمان (عج) است، برسیم.

در ادامه نیز حسین خلیفه، مدیر انتشارات دارالولاء لبنان در سخنانی گفت: دارالولاء در سال ۱۹۹۸ تأسیس شد و هدف اصلی آن نشر کتاب‌های اصیل اسلامی و تفکر اصیلی که امام خمینی (ره) و امام خامنه ای آن را رواج دادند، است. این انتشارات کتاب های بسیاری را در زمینه های مختلف فلسفی، کلام، فقه سیاسی، حوزوی و تاریخ که به نوعی تمامی آنها مرجع به حساب می آیند، منتشر کرده است.

وی افزود: در دارالولاء کتاب های بسیار زیادی از زبان فارسی به عربی ترجمه شده اند. همچنین کتاب هایی در رابطه با قرآن کریم و ادعیه های مختلف و کتاب هایی که جامعیت دارند و می توانند در دانشگاه تدریس شوند در این غرفه موجود است که به صورت عام به مسائل اسلام می پردازد.

مدیر انتشارات دارالولاء لبنان اظهار کرد: کتاب هایی که به نشر و توزیع آن اهتمام داریم کتاب هایی با موضوع مهدویت و انتظار هستند به این دلیل که کتاب هایی را می بینیم که گاهی روایات و اتفاقات آن ثابت شده نیستند و از روایت های غیر معتبر در آن استفاده شده است و ما با ورود در زمینۀ مهدویت قصد داریم که کتاب های معتبرتری را به مردم عرضه کنیم.

خلیفه در پایان با بیان اینکه کتاب‌هایی که در زمینۀ سیرو سلوک و سیرۀ بزرگان و کتاب هایی که حول قرآن کریم هستند در این غرفه بسیار است و اهتمام ما انتشار این دست از کتاب ها است، تاکید کرد: غرفۀ جمهوری اسلامی ایران به زیبایی در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب لبنان حاضر شده است و این خود نشانگر فرهنگ بالای ایران است. غرفۀ ایران در رابطه با مسائل روز که مسئلۀ فلسطین است بسیار خوشایند از پس آن برآمده است. این غرفه با تنوع بسیار زیاد کتاب هایش هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ محتوایی بسیار خوب در این نمایشگاه حاضر شده است.

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب لبنان از ۲۱ الی ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲ آغاز به کار کرده است. در این نمایشگاه، علاوه بر عرضۀ ۱ هزار و ۲۰۰ جلد کتاب در غرفۀ جمهوری اسلامی ایران، پوشش کاملی از اخبار نمایشگاه، گفت‌وگو با شخصیت‌های علمی و فرهنگی، ناشران و نویسندگان حاضر در این دوره از شبکه کتاب به آدرس ketab.tv صورت زنده پخش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها