چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۰
جغرافياي دفاع مقدس براي شاعران اهميت بسياري داشته است

پرويز بيگي حبيب آبادي، شاعر و پژوهنده دفاع مقدس بر اين نكته تاكيد كرد كه جغرافياي دفاع مقدس و نام شهرها و مناطق، براي شاعران دفاع مقدس واجد اهميت بسياري بوده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) بيگي حبيب‌آبادي گفت: در جريان تحقيقي كه در اين زمينه داشتم، به اين نتيجه رسيدم كه خرمشهر نيز همچون مناطق ديگر، توجه شاعران را تا حد زيادي به خود جلب كرده است. 

وي ادامه داد: ولي با توجه به اين كه خرمشهر و آزادسازي آن از نقاط عطف دوران دفاع مقدس محسوب مي‌شوند، بديهي است كه شاعران هم بيش‌تر به آن پرداخته باشند. 

بيگي حبيب‌آبادي با اشاره به اين كه مجموعه شعر «خاك، خون، حماسه» كه شيرين علي گلمرادي گردآوري آن را به عهده داشته، در بر دارنده شعرهايي است كه براي خرمشهر سروده شده است، تاكيد كرد: با مقايسه چاپ اول اين كتاب در سال‌هاي گذشته و تجديد چاپ آن كه در سال 85 انجام شد، به اين نتيجه مي‌رسيم كه سرودن شعر براي خرمشهر تا دهه هفتاد و حتي تا سال هاي اخير دهه 80 ادامه داشته است. 

اين شاعر ضمن اشاره به مجموعه تحقيقي سه جلدي «حماسه هميشه» گفت: با دقت در اين مجموعه در مي‌يابيم كه شعرهاي پيش از آزادسازي خرمشهر، بيش‌تر جنبه حماسي دارند و شعرهاي پس از آزادي سازي، علاوه بر جنبه حماسي هستند داراي حسي نوستالژيك  نسبت به خرمشهر پيش از اشغال هستند. 

بيگي حبيب آبادي از دكتر حيدر رقابي (هاله) شاعر  ترانه معروف «مرا ببوس» و زنده ياد كيومرث صابري (گل آقا) ياد كرد كه شعرهايي براي خرمشهر سروده‌اند. وي قطعه نيمايي گل آقا در رثاي خرمشهر را واجد ارزش هنري والايي دانست. 

حبيب آبادي در پايان به ترانه مردمي «ممد نبودي ببيني شهر آزاد گشته» اشاره و تصريح كرد: از نظر متخصصين موسيقي، اين ترانه با حفظ گويش محلي و صبغه بومي و با توجه به اين كه با تغييري جزيي در يك ترانه محلي قديمي خرمشهر سروده شده، از ارزشمندترين آثار مردمي است كه پس از آزادسازي ساخته شد و تاثيرگذاري آن، بسيار زياد بوده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط