یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۸
پرویز رجبی: اگر دست نداشته باشم با دهانم خواهم نوشت

در سی و هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های مجله بخارا، شب گذشته به مناسبت زادروز دکتر پرویز رجبی، از این تاریخ‌نگار و نویسنده‌ی ایرانی تقدیر شد. وی علیرغم بیماری در این جلسه حضور داشت و سخنانی ایراد کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شنبه، بیست و نهم اردیبهشت‌ماه از پرویز رجبی،‌ نویسنده و تاریخ نگار ایرانی تقدیر شد.

در این نشست که «شب پرویز رجبی» نام گرفته و به همت مجله بخارا و در ادامه نشست‌های این مجله برگزار می‌شد،‌ ضمن نمایش فیلم مستندی از زندگی پرویز رجبی و پخش تصویر و سخنان پروفسور ماری کخ، ایران شناس آلمانی، دکتر توفیق سبحانی، دکتر روزبه زرین کوب،‌ فرید وحدت، رضا مرادی غیاث آبادی و محمد علی اینانلو، به سخنرانی پرداختند و در پایان و پس از سخنان چند دقیقه‌ای پرویز رجبی، کیانوش کیانی، آخرین اثر خود را به رجبی تقدیم کرد.

در ابتدای این نشست علی دهباشی، سردبیر نشریه بخارا و برگزار کننده جلسه، به تشریح کوتاه فعالیت‌های پرویز رجبی پرداخت و برخی از آثار او را معرفی کرد. 

پس از سخنان دهباشی، فیلم مستندی از عکس‌ها و زندگی پرویز رجبی به نمایش در آمد و در ادامه‌ی آن تصویر و سخنان پرفسور ماری کخ، ایران شناس آلمانی که در دوره تحصیلی خود با پرویز رجبی هم‌دوره بوده است به نمایش گذاشته شد.

کخ در سخنان خود از پرویز رجبی به عنوان کسی یاد کرد که مشکلات و بیماری خود را نادیده گرفته و شکل خستگی ناپذیر برای خدمت به فرهنگ ملت خود کار می‌کند.

در این فیلم مستند سخنانی پراکنده از پرویز رجبی نیز پخش شد که وی طی این سخنان تاکید کرد که تاریخ را یک پدیده واحد و به هم پیوسته می‌داند. 

رجبی همچنین عنوان کرد كه نگاه بی طرفانه و نگه داشتن جانب حقیقت در تاریخ نگاری کار ساده‌ای نیست.

رجبی در ادامه از شیفتگی خود به زبان فارسی سخن گفت و تصریح کرد : من با اینکه ترک زبان هستم و در کلاس دوم به سختی فارسی آموخته‌ام،‌ اما فارسی را زبان مادری خود می‌دانم و به آن عشق می‌ورزم.

این تاریخ نگار با اشاره به بیماری و از دست دادن دست راستش ادامه داد: همواره در خدمت ملت خود خواهم بود و حتی اگر دست نداشته باشم، خودکار را به دهان می‌گیرم و برای ملتم خواهم نوشت.

پس از پخش این فیم مستند توفیق سبحانی در مورد خلق و خوی شایسته‌ی رجبی سخن گفت و پس از وی روزبه زرین کوب به تشریح این موضوع که چرا باید از پرویز رجبی قدردانی کرد پرداخت. 

به عقیده زرین کوب، آثار تالیف و ترجمه و پژوهش‌های تاریخی علت اصلی قدردانی از رجبی نیست و چیزی که باعث می‌شود نشست «شب پرویز رجبی» ضرورت پیدا کند، عشق وی به ایران و تاریخ و فرهنگ و سرگذشت این کشور است.

پس از زرین کوب،‌ رضا مرادی غیاث آبادی در مورد استقلال فکری و تاریخ نویسی واقع گرایانه توسط پرویز رجبی سخنانی ایراد کرد و پس از وی محمد علی اینانلو به دعوت علی دهباشی چند دقیقه‌ای از تلاش خستگی ناپذیر رجبی سخن گفت.

سپس فرید وحدت به عنوان آخرین سخنران جلسه، ضمن قرائت یک قطعه ادبی به توصیف یکی از آثار پرویز رجبی پرداخت.

در پایان این جلسه دکتر پرویز رجبی در میان تشویق حضار، علیرغم بیماری خود، به محل سخنرانی هدایت شد و ضمن تشکر ار برگزارکننده‌گان این نشست که به مناسبت شصت و هشتمین سالروز تولد او ترتیب داده شده بود، چند خاطره طنز آمیز از زندگی خود نقل کرد.

پرویز رجبی، دارای مدرک دکترا از دانشگاه گوتینگن آلمان و مدرس دانشگاه، تاکنون بیش از پنجاه جلد کتاب منتشر کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به ترجمه‌هایی از والتر هینتس، پروفسور ماری کخ و کتاب‌های چون «کریم خان زند و زمان او»، «جشن‌های ایرانی»، «تخت جمشید بارگاه تاریخ» و مجموعه‌ پنج جلدی «هزاه‌های گم‌شده» اشاره کرد.

اخیرا نیز دو جلد از مجوعه ده جلدی «سده‌های گمشده» به قلم این مورخ و ایران شناس منتشر و در بیستمین نمایشگاه کتاب ایران عرضه شده بود. این مجموعه که پس از مجموعه «هزاره‌های گم شده» تالیف شده است، به حاشیه نگاری‌هايی بر تاریخ ایران بعد از ورود اسلام تا پایان دوره‌ی قاجار اختصاص یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها