جمعه ۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۰
انقلابي كه معادلات را برهم ريخت

چاپ اول كتاب «مباني نظام اسلام از ديدگاه امام خميني(ره)» نوشته دكتر عبدالعلي علي‌عسكري از سوي انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد. پروفسور سيدحميد مولانا در بخشي از مقدمه اين كتاب مي‌نويسد: «سي سال از پيروزي با شكوه انقلاب اسلامي ايران مي‌گذرد. اكنون در آستانه چهارمين دهه انقلاب، تنها راه بيان اين جنبش و رستاخيز در سطري كوتاه و خلاصه، اين است كه انقلاب اسلامي ايران انقلابي مقدس و وحدت‌گراست و بهترين راه ممكن براي درك آن، بهره‌گيري از علوم قرآني در چارچوب جامعه‌شناسي اسلامي است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر بر آن است با تمركز بر انديشه‌هاي امام‌خميني(ره) در زمينه چرايي، چيستي و چگونگي نظام اسلامي، بخشي از ديدگاه‌هاي ايشان را در حد توان، استخراج و دسته‌بندي كند، زيرا انديشه‌ها و نوشته‌هاي امام راحل(ره) منبعي عظيم و ارزشمند و جامع‌ترين و بهترين دست‌مايه براي تدوين مباني نظام اسلامي است. 

پروفسور سيدحميد مولانا در بخشي از مقدمه اين كتاب مي‌نويسد: «سي سال از پيروزي با شكوه انقلاب اسلامي ايران مي‌گذرد. اكنون در آستانه چهارمين دهه انقلاب، تنها راه بيان اين جنبش و رستاخيز در سطري كوتاه و خلاصه، اين است كه انقلاب اسلامي ايران انقلابي مقدس و وحدت‌گراست و بهترين راه ممكن براي درك آن، بهره‌گيري از علوم قرآني در چارچوب جامعه‌شناسي اسلامي است و بس. پس از قرن‌ها پژوهش و تفحص، هنوز نظريه جامعي كه طبيعت انقلابات مختلف قرون گذشته را تبيين و قانون واحد آن را پيدا كند، وجود ندارد. در علوم اجتماعي، چه در غرب و چه در شرق، نظريات ارائه شده اقتصادي، سياسي و فرهنگي درباره انقلابات دو قرن گذشته، از انقلاب فرانسه گرفته تا انقلاب روسيه و چين، همه يك بعدي و بسته به رشته اختصاصي صاحب‌نظران مكاتب مختلف بوده است. انقلاب اسلامي ايران، انقلابي سياسي، اقتصادي و حتي فرهنگي در معناي تاريخ معاصر نيست، بلكه انقلاب ويژه و نادري است كه جايگاه آن از جنبه تاريخي مي‌تواند در رديف انقلاب دوره كلاسيك اسلام باشد، زيرا انگيزه اين جنبش عظيم، انرژي و جهت خود را از رستاخيز توحيدي اسلام به‌دست آورد و ريشه مشروعيت آن از الگوي كلامي و حقاني مبارزات محمدي و حسيني الهام گرفته و آبياري شده است.» 

بر اساس مطالب اين كتاب، اهميت و عظمت انقلاب اسلامي در اين است كه با گذشت يك قرن از استيلاي دولت‌هاي غرب بر سرزمين‌هاي مسلمان، در مقابل سلطه‌گرايي غرب ايستاد و بلكه اين نگراني را در اروپا و آمريكا به‌وجود آورد كه ممكن است نهضت اسلامي بار ديگر مسلمانان را در سايه الگوي واحد سياسي، اقتصادي و فرهنگي و در لواي مفهوم امت اسلامي، به عظمت قبلي خود برگرداند. 

انقلاب اسلامي ايران كه به اعتراف ناظران و تاريخ‌نويسان غرب و شرق از لحاظ شركت قشرهاي مختلف جامعه در سطح بسيار بالاتري از انقلاب‌هاي گذشته قرار داشت، تمام اين معادلات را بر هم ريخت. ابعاد زماني و همگاني انقلاب اسلامي، پيش‌بيني ناپذير بود، زيرا خط انقلاب در دايره ديگري قرار داشت. 

در بخش ديگري از مقدمه پروفسور مولانا آمده است: «انقلاب از مسجد آغاز شد و در مسجد به پيروزي رسيد. پيام‌ها و دستاوردهاي قرآني و نهضت عاشورا، الگو و رسانه‌هاي انقلاب بودند. عامل اصلي حركت انقلاب، نوار، كاست و ويدئو نبود، زيرا رژيم شاه، بيشتر از اين‌گونه ابزار بهره داشت. تانك و تفنگ و بسيج نظامي و چريكي انقلابيون نيز نبود كه دستگاه طاغوت را در هم كوبيد. اقتدار، مشروعيت، مقبوليت و انرژي انقلاب اسلامي در فراسوي همه اين عوامل شناخته شده قرار داشت و مشاهده و درك آن نيازمند الگويي ديگر و دانشي جدا از علوم جاري بود. امام خميني(ره) تحت لواي اسلام، معناي ديگري از قدرت ارائه داد كه "قدرت نرم" اسلامي و قرآني بود. امام بر وحدت كلمه تأكيد مي‌كرد، زيرا بدون وحدت، تحقق "آرمانشهر اسلامي" ميسر نبود. 
وحدت كلمه منجر به سقوط رژيم شاهنشاهي شد. نتيجه و حاصل انقلاب اسلامي، علاوه بر ظهور ديدگاهي نو و پويا در مناطق اسلامي و جهان، شكل‌گيري نظامي نوين با نام جمهوري اسلامي شد؛ پديده‌اي نو و انقلابي و متفاوت از نظام‌هاي مرسوم و جاري دنيا كه بازشناسي و طراحي ابعاد آن براي رقابت با نظام‌هاي قدرتمند جهان كنوني احتياج به كار عميق و چند بعدي دارد.» 

در قسمتي از پيشگفتار، ضمن اين‌كه مؤلف يكي از دلايل فروپاشي شوروي و نيز رنگ باختن ليبرال ـ دموكراسي و حتي سوسيال‌ـ دموكراسي غرب را ظهور نظام ‌نويني با انديشه خداپرستي، معنويت و عدالت اجتماعي با بهره‌گيري معقول از تكنولوژي مدرن در زندگي بشر دانسته است، مي‌نويسد: «حكومت اسلامي كه ناشي از پديده‌اي بي‌نظير به نام انقلاب اسلامي است و به عنوان يك نظام نوين و انقلابي در جهان مطرح است، حدود سه دهه  به‌رغم فشارها و تحمل مشكلات و ظلم‌هايي كه قدرت‌هاي غربي و در رأس آنها آمريكا و صهيونيسم عليه آن روا داشته‌اند، توانسته است به حيات خود ادامه دهد و عملكرد مثبتي از خود ارائه كند.» 

اگرچه انقلاب اسلامي و نظام نوين آن تأثيري بي‌بديل در عرصه منطقه‌اي و بين‌المللي گذاشته است، اما موفقيت‌هاي بيشتر اين نظام موجب مي‌شود كه به عنوان يك اميد پرفروغ براي ساير ملت‌ها و آينده بشر مطرح شود. 

در بخش ديگري از پيشگفتار مولف آمده است: «جريان اصلي انقلاب اسلامي، در طول سال‌ها، عملا كارآيي و توانايي خود را براي نيروهاي انقلابي، مسلمانان بيدار و توده‌هاي مردم نشان داده و نمونه‌اي عملي از "تمسك به خداوند"، "دستيابي به عدالت"، "مردم سالاري" و "استقلال" تحت رهبري يك "رهبر ديني" را به نمايش گذاشته است. اما در قبال اين حركت، كه همان خط اسلام اصيل يا اسلام ناب محمدي(ص) است، جريان‌هاي مختلف ديگري نيز وجود داشته و دارد. جريان‌هاي معارض با انقلاب داراي طيف گسترده‌اي‌اند كه از يك سو ليبراليسم غربي و از سويي ديگر تا ماركسيسم و كمونيسم را شامل مي‌شوند. جريان‌هاي التقاطي با ليبراليسم و ماركسيسم نيز در دو سوي جريان اصيل انقلاب، با آن رقابت و معارضه داشته‌اند. علاوه بر آن، جريان متحجر مذهبي نيز با موضعي خرده‌گيرانه و حتي تعارض‌آميز با انقلاب اسلامي مواجه است.» 

براساس مطالب كتاب، اسلام براي اداره جامعه داراي نظام است، يعني هم در حوزه ارزش‌ها و هم در حوزه روش‌ها، با تكيه بر اجتهاد و فقه پويا و مترقي و متناسب با اقتضائات زماني و مكاني، برنامه و نظام دارد و تنها شامل ارزش‌هاي اخلاقي و توصيه‌هاي فردي نيست. نظام اسلامي داراي پيچيدگي‌هاي فراوان و شاخص‌هاي متعددي است، اما در ميان آنها پنج شاخصه‌ اصلي و كليدي وجود دارد كه ساير موارد فرعي در زيرمجموعه آنها دسته‌بندي مي‌شوند. اين شاخص‌هاي پنج‌گانه از اين قرارند: دين‌مداري و توحيد، عدالت‌خواهي، استقلال‌طلبي، مردم‌سالاري‌ و رهبري امت اسلامي. 

وارد شدن اسلام به عرصه سياست و بازي‌هاي هيجان‌انگيز جهاني و مطرح شدن آن به عنوان يك مكتب كامل، احياي اسلام و بازسازي روحيه مسلمانان و به چالش‌ كشيده شدن سياست خارجي آمريكا در ميدان‌هاي زورآزمايي جهاني، گسترش و نفوذ انديشه‌هاي اسلامي در نقاط مختلف جهان از شمال آفريقا تا اندونزي و خاورميانه، شكست بنيان‌هاي نظري و عملي ليبرال دموكراسي غرب، همه نشان از ظهور يك نهضت اسلامي عمومي در جهان اسلام است كه پيروزي انقلاب اسلامي، طليعه آن بود. 

كتاب حاضر، در پنج بخش به مباني نظام اسلامي مي‌پردازد: اصول و مباني اعتقادي نظام اسلامي، انديشه سياسي اسلام، فرهنگ و جامعه در نظام اسلامي، نظام اسلامي و اقتصاد، و اسلام و انقلاب. 

از منابع مورد استفاده نويسنده در تدوين اين اثر مي‌توان كتاب‌هاي تقريرات اسفار امام خميني(ره)، آيين اسلامي، ترجمه تحريرالوسيله، تفسير سوره حمد، جلوه‌هاي رحماني، چهل حديث، شرح حديث جنود و عقل، صحيفه نور، مبارزه با نفس يا جهاد اكبر، ولايت فقيه و وصيت‌نامه سياسي الهي رهبر كبير انقلاب اسلامي را نام برد. 

چاپ اول كتاب «مباني نظام اسلام از ديدگاه امام خميني(ره)» در شمارگان 2000 نسخه، 356 صفحه و بهاي 45000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط