چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۰
اشتراكات قيام امام حسين(ع) با انقلاب امام خميني(ره)

چاپ اول كتاب «مقايسه تطبيقي قيام حسيني(ع) و انقلاب خميني(ره)» نوشته سيدحسين الحاقي از سوی انتشارات دفتر عقل منتشر و روانه بازار نشر شد. در تدوين اين اثر، 81 عنوان كتاب مورد استفاده مولف قرار گرفته كه در انتها به‌صورت كتابنامه، درج شده اند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه توسط مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما تهيه شده است، به مقايسه تطبيقي قيام امام حسين(ع) با انقلاب اسلامي به رهبري بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، حضرت امام خميني(ره) مي‌پردازد. 

ظهور انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام‌خميني(ره) كه شاگرد شايسته و برجسته مكتب سيدالشهدا(ع) بود، خود از ميوه‌هاي شيرين قيام كربلاست. امام خميني(ره) كه از ذراري رسول‌‌الله(ص) و از فرزندان سيدالشهدا(ع) بود، در باره قيام امام‌ حسين(ع) فرمود: «اين خون سيدالشهداء(ع) است كه خون‌هاي همه ملت‌هاي اسلامي را به جوش مي‌آورد.»
 
در بخشي از مقدمه اين كتاب آمده است: «براي شناخت دقيق و درست ماهيت انقلاب اسلامي ايران، بايد نهضت عاشورا و خط مشي امام‌ حسين(ع) را شناخت و نقاط مشترك هر دو حركت را بررسي كرد. نهضت امام ‌حسين(ع)، حركتي فرهنگي است كه انسان‌ها را از درون دگرگون مي‌كند. انقلاب اسلامي ايران نيز نخست جان‌ها را متحول و به دنبال آن توانست ساختار نظام سياسي كشور را دگرگون سازد، همانگونه كه در نهضت عاشورا، جان انسان‌ها در پرتو چراغ شهادت و اسارتي ظاهري، روشنايي گرفت و شناسانده شد.» 

در پيش‌گفتار كتاب حاضر، نويسنده ضمن اشاره به كلام معمار بزرگ انقلاب كه فرمود "زنده نگه داشتن عاشورا، يك مساله بسيار مهم سياسي ـ عبادي است"، مي‌نويسد: «در ديدگاه امام خميني(ره)، محرم و عاشورا، بهترين الگو براي همه مسلمانان، آزادگان و حق‌جويان عالم، براي مقابله با طاغوتيان، قدرتمندان سلطه‌جو و ستمگران تاريخ است. ايشان همچنين مكتب سيدالشهدا(ع) را عامل اصلي حفظ اسلام و حيات اسلام را در گرو زنده نگه داشتن ياد و خاطره عاشورا و محرم مي‌داند و در اين باره به همگان سفارش مي‌كند: كربلا را زنده نگه داريد و نام مبارك حضرت سيدالشهداء(ع) را زنده نگه داريد كه با زنده بودن او، اسلام زنده نگه داشته مي‌شود.»

در بخشي از اين كتاب آمده است: «حضرت امام(ره)، انقلاب ايران را پرتويي از عاشورا و نهضت امام‌ حسين(ع) و حفظ آن را بر همگان واجب عنوان نموده و بر اين اساس، شكست آن را به سان شكست اسلام، مستضعفان و تمامي ملت‌هاي مسلمان جهان دانسته و چنين سفارش كرده است: پيام من به ملت بزرگ و توده‌هاي عظيم انسان‌ها كه پيروزي به دست پر بركت آنان تحقق يافت؛ آنان [كه] اسلام عزيز را در اين قرن، تجديد نمودند و همه، مرهون خدمات ارزنده آنان هستيم، اين است كه اين اعجاز بزرگ قرن و اين پيروزي بي‌نظير و اين جمهوري اسلامي، محتاج به حفظ و نگهباني است و آن هم به دست تواناي شما كه دست خداوند قادر با آن است، حاصل مي‌شود». 

اين اثر در سه فصل تدوين شده است. فصل اول، مقايسه تطبيقي نهضت حسيني(ع) و انقلاب خميني(ره) در عرصه سياسي است كه به موضوعاتي نظير تلاش براي حفظ اسلام، شباهت‌هاي شاه و يزيد، طاغوت ستيزي، مبارزه با جدايي دين و سياست، اطاعت از رهبري و مردم‌گرايي مي‌پردازد. 

نويسنده در فصل دوم كتاب، به مبحث شباهت‌هاي فرهنگي ـ‌ اجتماعي در قيام ثارالله و انقلاب روح‌الله اشاره و به موضوعاتي نظير آسيب‌زدايي اخلاقي و احياي ارزش‌ها، آسيب‌زدايي اعتقادي، اصلاح‌گري، احياي امر به معروف و نهي از منكر و وجود روح حماسي در بين ياران امام پرداخته است. 

فصل سوم، شخصيت‌شناسي رهبران نهضت حسيني و انقلاب خميني نام دارد. گذري بر ابعاد شخصيتي امام‌ حسين(ع) و امام‌ خميني(ره) كه در هشت بخش خلاصه شده، بخش اول اين فصل را تشكيل مي‌دهد. «واپسين كلام» عنوان بخش دوم اين فصل است كه در آن حضرت امام(ره) ايجاد و ماندگاري انقلاب اسلامي ايران را مديون و مرهون عاشورا و درسي مي‌داند كه مردم از امام حسين(ع) آموختند. بر اساس مطالب اين كتاب، ايشان در بخشي از سخنان خويش فرموده‌اند: «ما بايد همه متوجه اين معنا باشيم كه اگر قيام حضرت سيدالشهداء(ع) نبود، امروز ما نمي‌توانستيم پيروز شويم. انقلاب اسلامي ايران، پرتوي از عاشورا و انقلاب عظيم الهي آن است.» 

در تدوين اين اثر، 81 عنوان كتاب مورد استفاده مولف قرار گرفته كه در انتها به‌صورت كتابنامه، درج شده است. 

چاپ اول كتاب «مقايسه تطبيقي قيام حسيني(ع) و انقلاب خميني(ره)» در شمارگان 1800 نسخه، 152 صفحه و بهاي 17000 ريال از سوي نشر دفتر عقل راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط