جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
۵ کتاب جدید برای مشتاقان سفرنامه و روایت

نشر اطراف به شکل تخصصی در زمینه روایت فعال است و نمونه‌هایی از آثار قابل تأملِ همه گونه‌های روایت را منتشر می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا یکی از ناشرانی که در نمایشگاه کتاب مخاطب زیادی را به خود جذب کرده نشر اطراف است. نشر اطراف مرداد ۱۳۹۶ کار خود را به شکل تخصصی در زمینه انتشار روایت و سفرنامه آغاز کرده است. «اطراف» در کنار بحث‌های نظری روایت‌نویسی، به قصه‌ها و تجربه‌های زیسته می‌پردازد و می‌کوشد نشان دهد چرا و چگونه قصه‌ها و روایت‌ها در سرنوشت فردی و جمعی ما تأثیر می‌گذارند. این نشر در بخش ترجمه در قالب مجموعه‌های متفاوت مانند مجموعه جستار روایی، سفرنامه مصور و ژانرهای دیگر روایی نمونه‌های شاخص و خلاق را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد و با تدوین و جمع‌آوری روایت‌های مستند و ثبت تجربه‌های زیسته، گزارش‌های سفر و روایت‌های چندصدایی تلاش کرده وضعیت امروز را ثبت کند تا شاید از مسیر تبادلِ روایت‌ها و قصه‌ها، تعامل ما با جهان اطراف آسان‌تر و مؤثرتر شود.

نفیسه مرشدزاده، مدیرمسئول این انتشارات در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: نشر اطراف مجموعاً با ۸۷ عنوان کتاب شامل۵ عنوان چاپ اولی و بیش از ۲۰ عنوان تجدید چاپ، به نمایشگاه آمده است.

مرشدزاده افزود: کتاب «حظ کردیم و افسوس خوردیم»، «و کسی نمی‌داند در کدام زمین می‌میرد» و «نزدیک ایده» سه کتاب پرفروش در این روزهای نمایشگاه هستند که جزو مجموعه چاپ اولی‌های نشر هستند و از دیگر چاپ اولی‌های اطراف می‌توان «به زبان مادری گریه می‌کنیم» و «ارواح ملیت ندارند» اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایبنا، سفرنامه «حظ کردیم و افسوس خوردیم» گزارشی است از سفر دو جوان قاجاری به نام‌های میرزاحسن خان مستوفی‌الممالک و دوستعلی خان معیرالممالک که در سفر اول مظفرالدین شاه به فرنگ همراه او بوده‌اند؛ جوانانی که اگرچه نسبت نزدیکی با شاه داشتند اما با حفظ فاصله از او تلاش کردند تا به‌تنهایی این دنیای تازه را کشف کنند. این دو که بعدها چهره‌های مهمی در تاریخ سیاسی و فرهنگی ایران شدند، سفرنامه‌شان را در دو سوی یک دفترچه نوشتند.. این دو سفرنامه پیش از این انتشار نیافته‌اند و اولین بار است که منتشر می‌شوند. وجه اشتراک دو سفرنامه این است که نویسندگان هر دو جوان‌اند و دنیاندیده و نسبت‌شان با قدرت و ثروت بسیاری از موانع را از سر راه‌شان برداشته است. هر دو به بهانه همراهی با مظفرالدین شاه عازم سفرند و در عین حال، چون می‌خواهند مستقل باشند، چند ماه بعد از شروع سفر شاه، قدم در راه می‌گذارند.

کتاب «وکسی نمی‌داند در کدام زمین می‌میرد» روایت سفر زنی جوان است که به دلایلی از همه‌چیز و همه‌کس خسته شده و تصمیم می‌گیرد قید همه چیز را بزند و با کوله‌پشتی‌اش سفر کند. این کتاب با سفرنامه‌های معمولی سنتی فرق دارد و تصویری نو از سفرنگاریِ معاصر و امروزی پیش چشم ما می‌گذارد. نویسنده، به جای اینکه قصه سفر و کوله‌گردی‌اش را در قالب خطی و متعارف سفرنامه‌ها بازگو کند، تجربه‌های گوناگون سفر را در قالب روایت‌هایی جستارگون وصف می‌کند و از دل این تجربه‌های منفرد و بیرونی به احوال درونی انسان و اوضاع کلی جوامع انسانی پل می‌زند.

کتاب «نزدیک ایده» هم مجموعه‌ای از یادداشت‌ها و جستارهایی که نویسندگان‌شان دنبال جواب این سؤال‌ها بوده‌اند‬ که «مکان ‏چگونه بر فکرها و ایده‌های ما تأثیر می‌گذارد؟» و «ایده‌ها کجا سراغ ما می‌آیند؟» متن‌های این کتاب، بیش از آن‌که ما را با مکان‌های مناسب یا نامناسب فکر کردن آشنا کنند، فراخوانی هستند به اندیشیدن درباره خود اندیشیدن.

به گزارش ایبنا، سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری برگزار می‌شود و سامانه ketab.ir فضای مجازی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ است.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها