شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۳
پژوهش در حوزه موسيقي ضعيف است

مصطفي كمال پورتراب، آهنگساز و پژوهشگر موسيقي با اشاره به اينكه پژوهش در زمينه موسيقي ايراني ضعيف است افزود: نويسندگان خارجي به دليل امكانات مناسب سابقه خوبي در پژوهش و تحقيق دارند._

كمال پورتراب  به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: نويسندگان خارجي، سابقه زيادي در زمينه تحقيق و پژوهش دارند و به دليل امكانات مناسب به نگارش كتاب پرداخته و حاضرند در اين حوزه وقت صرف كنند.

وي بيشتر آثار ترجمه شده در حوزه موسيقي را درخور ندانست و افزود: شناسايي پژوهشگران موسيقي و حمايت از آنها با توجه به زماني كه بايد صرف تحقيق و پژوهش در اين حوزه شود نتايج پرباري در پي خواهد داشت.

به گفته‌ پورتراب، كشور ما موسيقيدان باسواد كم دارد و ما از نظر موسيقي علمي بسيار عقب هستيم، موسيقيدانان بيشتر به تئوري توجه دارند و پژوهش در حوزه موسيقي ضعيف است.

وي معتقد است، دانشجويان رشته موسيقي  سراغ «موسيقي علمي» نمي‌روند و وقت بسيار كمي صرف درس خواندن و تحقيق و پژوهش مي‌كنند. در حالي كه با ريشه‌يابي اين موضوع مي‌توان به نتايج مهمي دست يافت. 

پورتراب در ادامه درباره آثارش گفت: مشغول تصحيح كتاب «سازهاي موسيقي»ام ؛ اين اثر نوشته «فيليپ داد و لن پائولينگ» است.

وي افزود: در اين كتاب تمام سازهاي متداول در غرب و شرق معرفي  و نحوه قرار گرفتن نوازنده و ابزارهايي كه به كمك ساز مي‌آيند با تصاوير رنگي  ارائه شده اند.
وي ادامه داد: «سازهاي موسيقي» از سوي انتشارات نيلوفر منتشر مي شود.
به گفته پورتراب، كتاب «هارمونی عملی» نوشته «هانری سارلی» كه آموزش عملي و نظري هارموني است و هارموني با عمل در در آن آموزش داده مي‌شود نيز در مرحله ويرايش است.

به گفته وي، اين كتاب علاوه بر تقويت گوش، قواعد جديدي را آموزش مي‌دهد تا نوازنده سرعت بيشتري پيدا كند. اين اثر از سوي انتشارات چنگ منتشر مي‌شود.

كتاب «دانستني‌هاي علمي موسيقي» پورتراب نيز به تازگي به چاپ رسيده است؛ اين اثر در قالب ۳۲ مقاله با زباني ساده و روان به برخي از مباحث علمي نظير «موسيقي از منظر علم و حكمت»، «فاصله‌هاي گوناگون سيستم‌هاي مختلف»، «قرينه‌سازي در موسيقي» و «تكوين مقام‌هاي غربي در دوران باستان» پرداخته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط