چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
جشنواره آیین سنتی آذری‌زبانان 27 مهرماه برگزار می‌شود

زنجان- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: جشنواره آیین سنتی آذری‌زبانان 27 مهرماه با حضور استان‌های مختلف برگزار می‌شود.

امراله حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان اظهار کرد: نخستین جشنواره آیینی سنتی مناطق ترک‌زبان کشور با عنوان «جشنواره ملی آیینی سنتی ترک‌زبانان ایران» به همت موسسه تئاتر آزاد عرفان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارگان‌های فرهنگی و هنری استان زنجان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این جشنواره شناسایی آداب و رسوم آذری زبانان است، اضافه کرد: بر اساس آمار احصا شده ۶۰ اثر از کل کشور به دبیرخانه جشنواره آذری زبانان ارسال شده است که 20 اثر توسط داوران به مرحله نهایی راه یافته است.

حسنی گفت: آثار راه یافته به مرحله نهایی از استان‌های زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، همدان، قم و قزوین است.

وی با اشاره به اینکه بخش اصلی این جشنواره شامل بخش اصلی از قبیل هنرهای بومی و آیینی سنتی براساس قصه‌ها و حکایت‌های ترکی و بازی‌های کهن بومی محلی و آیین‌های ترکی است، اضافه کرد: همچنین بخش جنبی شامل قصه‌‎های عاشقی و اساطیری، نقالی و پرده‌خوانی با موضوعات حماسی و تخته حوضی است.

آثار راه یافته به مرحله نهایی جشنواره شامل دو اثر به نام «آق قویون قره قویون«، «تکم»، «اوز ییغما»، «آیین آب»، «سارای»، «کوسا و کچل»، «کور اوغلی و جعفر پاشا»، «محمد تکمچی»، «یئنه یاپلاقراری توکولر» و «گرایلی» است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها