شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸
اجرای طرح «هر کلاس، یک کتاب» همزمان با هفته کودک در مدارس بوشهر

بوشهر- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر از اجرای طرح «هر کلاس، یک کتاب» همزمان با هفته کودک در مدارس استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، سمیه رسولی در نشست خبری هفته کودک که ظهر شنبه برگزار شد، گفت: هفته ملی کودک و روز جهانی کودک برای همه جوامع مهم است؛ چراکه همه می‌دانیم اگر قرار است که جامعه‌ای توسعه بیابد، از همین حوزه کودک نشأت می‌گیرد. آنچه کودک در کودکی می‌آموزد مانند نقشی که بر سنگ حک و ماندگار می‌شود، این آموزه‌ها نیز در ذهن کودک نهادینه و ماندگار می‌شود.

وی ادامه داد: قطعا آنچه کودکان امروز فرامی‌گیرند، نتیجه آن را فردا می‌بینیم. بنابراین به‌دنبال این هستیم تا در این زمینه کار جدی کنیم. این‌جا باید اشاره کنم که کانون پرورش فکری تنها متولی حوزه کودک نیست؛ بلکه همه نهادهای دولتی در این حوزه نقش دارند تا با هم‌افزایی و هم‌گرایی این نهادها، بتوان کودکانی مسئولیت‌پذیر و آینده‌ساز و اندیشمند تربیت کرد و جامعۀ هدفمند و توسعه‌یافته داشته باشیم.

رسولی با اشاره به اینکه محوریت فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، کتاب است، افزود: از این‌رو، در هفته ملی کودک، توجه ویژه به فعالیت‌های کتاب‌محور داریم و در این راستا، طرح «هر کلاس، یک کتاب» را با مشارکت اداره‌کل آموزش و پرورش استان همزمان با این هفته در مدارس بوشهر اجرا خواهیم کرد.

وی در معرفی این طرح گفت: در این طرح، مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، به مدارس می‌روند و در یک ساعت مشخص در کلاس‌های درس یکی از کتاب‌های منتشرشده از سوی انتشارات کانون پرورش فکری معرفی می‌کنند. در این طرح، دانش‌آموزان به جمع‌خوانی و خلاصه‌گویی این کتاب می‌پردازند و همچنین بازی‌هایی بر اساس کتب مذکور برای دانش‌آموزان طراحی و اجرایی می‌شود. این طرح موجب مودت و انس بیش از پیش کودکان و دانش‌آموزان با کتاب خواهد شد.

رسولی همچنین، اجرای مسابقه مجازی کتابخوانی همزمان با هفته ملی کودک را دیگر برنامه کتاب‌محور معرفی کرد که بر اساس یکی از کتاب‌های منتشرشده انتشارات کانون پرورش فکری اجرا خواهد شد و در این باره گفت: در این طرح با استفاده بهینه از فضای مجازی کودکان را به سمت خوانش کتاب سوق می‌دهیم.

به گفته وی، فایل پی‌دی‌اف کتاب انتخاب‌شده برای مسابقه در دسترس داشن‌آموزان و کودکان قرار خواهد گرفت و آن‌ها پس مطالعۀ آن، برای ثبت‌نام در این مسابقه به سایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مراجعه می‌کنند و به سوالاتی که از سوی کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان دربارۀ کتاب معرفی‌شده، طرح شده، پاسخ می‌دهند. برگزیدگان نهایی از میان افرادی که به 10 سوال طرح‌شده، پاسخ صحیح را داده‌اند، انتخاب و معرفی می‌شوند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر تأکید کرد: کانون پرورش فکری یک نهاد پویا و فعال است که در طول سال برنامه‌های متنوعی را در حوزه کودک و نوجوان اجرا می‌کند. از این‌رو، برنامه‌های این دستگاه محدود به مناسبت‌ها نمی‌شود اما معمولا در مناسبت‌ها ویژه‌برنامه‌های خاصی را اجرا می‌کند که در این راستا، برنامه‌های متعددی هم برای هفته ملی کودک که از امروز (شنبه، 15 مهر) آغاز شد و تا 22 مهر ادامه دارد، برنامه‌ریزی و اجرایی می‌کند.

رسولی یادآور شد: در نخستین روز این هفته که به نام «کودک، صلح و امنیت و محیط زیست» نامگذاری شده، شاهد نواخته شدن «زنگ کودکی» در مدارس بوشهر با مشارکت فرمانداری، اداره‌کل آموزش و پرورش و اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان بودیم. همچنین در این روز، کارگاه‌های فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و پژوهشی در 23 مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان بوشهر به‌طور ویژه آغاز شد که تا پایان این هفته ادامه خواهند داشت.

پویش «آی قصه، آی قصه»

وی افزود: همچین امروز پویش «آی قصه، آی قصه» که پیش‌زمینه‌ای برای اجرای جشنواره بیست‌و‌پنجمین جشنواره قصه‌گویی در استان و عمومی‌سازی آن است، آغاز شده. در این پویش دانش‌آموزان، کودکان، مادران و پدران، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، مربیان و معلمان و قصه‌گویان می‌توانند شرکت کنند و قصه‌های بومی و ملی را روایت کنند. این پویش به مدت یک هفته برگزار می‌شود.

رسولی، برگزاری جنگ شادی کودک را دیگر برنامه‌ای دانست که همزمان با هفته کودک به‌مدت هفت روز صبح و بعد از ظهر در سینما کانون برگزار می‌شود و در این خصوص گفت: این ویژه برنامه همراه با برنامه‌های متنوعی نظیر نقاشی روی صورت کودکان، نمایش‌های عروسکی، بازی و سرگرمی، ورزش‌های بومی و... اجرا می‌شود.

وی به روز جهانی کودک که مصادف با 16 مهر است، اشاره و تصریح کرد: در این روز ویژه‌برنامه‌ای را با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بوشهر برای کودکان بوشهری در جوار خلیج نیلگون فارس در میدان تشریفات داریم که در این برنامه شاهد پرواز بادکنک‌ها خواهیم بود. همچنین در بخش جنبی این برنامه، فعالیت‌های چون نقاشی روی صورت کودکان، نقاشی، بازی و سرگرمی و... برگزار می‌شود. این روز در کلیه مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری استان با پرواز بادکنک‌ها و ساخت مجسمه‌های شنی پاس داشته می‌شود.

اجرای «پیک امید» همزمان به هفته ملی کودک برای کودکان روستایی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر سپس از اجرای «پیک امید» همزمان به هفته ملی کودک برای کودکان روستایی خبر داد و افزود: ما همان‌طور که به کودکان شهری توجه داریم، از کودکانی که در روستاها هم زیست می‌کنند غافل نمانده‌ایم و در قالب این طرح همزمان با این هفته در روستاهای‌ تنگستان، دشتستان و جزیره شیف برنامه‌های فرهنگی هنری متنوعی را برای کودکان اجرا خواهیم کرد.

رسولی به شعار هفته کودک امسال اشاره و تصریح کرد: شعار «کودکی بهتر، زندگی بهتر» شعاری است که امسال از سوی کنوانسیون جهانی کودک برای این هفته انتخاب و مصوب شده‌است و ما بر اساس این شعار، درصدد هستیم تا برنامه‌های پربار و امیدبخشی را برای کودکان در طول این هفته اجرایی خواهیم کرد.

وی یادآور شد: در این هفته، همچنین از کودکانی که در بیمارستان بستری هستند، عیادت خواهیم کرد و با اجرای برنامه‌های چون نمایش عروسکی و شعرخوانی تلاش می‌کنیم تا فضای شادی را برای آن‌ها بیافرینیم.

دبیر هفته کودک استان بوشهر بیان کرد: دومین رویداد «روز شاد آبی» با مشارکت شهرداری بوشهر دیگر برنامه‌ای است که به‌مناسبت هفته ملی کودک روز چهارشنبه با حضور مادران و دختران بوشهری ویژۀ ساکنان منطقه 2 بوشهر در پلاژ بانوان برگزار خواهد شد. در این برنامه نیز فعالیت‌های فرهنگی متنوعی نظیر نقاشی، بازی، نمایش فیلم و... اجرا می‌شود.

رسولی تأکید کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزش مادر و کودک، مادر و دختر، پدر و پسر، فرزندپروری و کارگاه خودمراقبتی دختران، دیگر برنامه‌هایی هستند که با حضور اساتید مطرح و با مشارکت امور بانوان و آموزش و پژوهش استانداری بوشهر در هفته ملی کودک برگزار خواهند شد که در قالب این کارگاه‌ها یک‌سری چارچوب‌تربیتی متناسب با سبک زندگی ایرانی‌-اسلامی به حاضران در کارگاه آموزش داده می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طرح «نوازش نیاز» را دیگر برنامه‌ای دانست که همزمان با هفته کودک در استان بوشهر اجرایی می‌شود و در این باره گفت: در این طرح، هدایایی به کودکان نیازمند که در خانواده‌های کم‌بضاعت زندگی می‌کنند، اهداء می‌شود. این طرح برای چهارمین سال در استان بوشهر اجرایی خواهد شد.

به گزارش ایبنا، هفته ملی کودک از 16 تا 22 مهرماه 1402 با اجرای بیش از 70 برنامه فرهنگی هنری در استان بوشهر همزمان با سراسر کشور به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر برگزار می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها