پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
ویژه برنامه «دوشاعر، سه کتاب» در ارومیه برگزار شد

آذربایجان‌غربی_به‌مناسبت هفته دفاع مقدس ویژه برنامه «دوشاعر، سه کتاب» با حضور شاعران در ارومیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در ارومیه، به‌مناسبت هفته دفاع مقدس، صبح پنج‌شنبه، ویژه برنامه «دوشاعر، سه کتاب» با حضور شاعران ارومیه‌ای در سالن اجتماعات حوزه هنری استان آذربایجان‌غربی برگزار شد.

در این برنامه از کتاب «هامون و هامون»، «عاشقانه‌ای برای شلمچه» نوشته سید حیدرعلی آران و مجموعه اشعار «به درد کدام زخم جهان می خوری ای پیراهن پاره در باد»، حیدر بابایی رونمایی شد و همجنین حمید واحدی و سعید سلیمان‌پور دو شاعر منتقد ارومیه‌ای در مورد کتاب‌های آران و بابایی نکات انتقادی خود را بیان کردند.
سعید سلیمانپور شاعر و منتقد ادبی در مورد مجموعه اشعار «به درد کدام زخم جهان می خوری ای پیراهن پاره در باد»، حیدر بابایی، گفت:  برخی از شعرهای این کتاب به لحاظ محتوا و پیام قابلیت جهانی شدن دارند ولی نام کتاب طولانی است.

وی افزود: نگاه به اوضاع جهان، منطقه و ایران در این کتاب واقعا شاعرانه بیان شده که خوب است ولی برخی اشعار به لحاظ فرم، زبان و حتی نگاه جای نقد دارد.

حمید واحدی، دیگر شاعر منتقد ادبی نیز در مورد کتاب  «به درد کدام زخم جهان می خوری ای پیراهن پاره در باد»، حیدر بابایی گفت: شعرهای حیدربابایی در این کتاب به لحاظ محتوا و پیام بسیار عالی است ولی به لحاظ فرم و نگاه جای نقد دارد.
 
حمید واحدی در مورد کتاب‌های «هامون و هامون»، «عاشقانه‌ای برای شلمچه» نوشته سید حیدرعلی آران نیز گفت:  این شعرها به لحاظ آیینی، دفاع مقدس و اجتماعی دارای غنای محتوایی است.

وی همچنین گفت: آران در این کتاب‌ها به فرهنگ آذربایجان و سیستان و بلوچستان توجه ویژه‌ای دارد.

سعید سلیمان‌پور نیز در مورد اشعار اسید حیدرعلی آران گفت: این اشعار هم به زبان ساده و هم دارای جنبه‌ای از شعر متعهد است و در واقع سعی می‌کند به‌عنوان یک شاعر اجتماعی و متعهد به دفاع مقدس رسالت خود را در این اشعار انجام دهد.
 
در ادامه برنامه دیگر حاضران از جمله مصطفی قلیزاده علیار، شاعر و مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان، سید عبدالحسین علوی شاعر و ادیب، بهرام اسدی شاعر و ادیب و ناشر نکته نظرات خود را در باره کتاب‌های سیدحیدر علی آران و بابایی بیان کردند.
 
«عاشقانه‌ای برای شلمچه» خاطرات سید حیدرعلی آران در سه بخش از حضورش در شهرهای آبادان و منطقه شلمچه در سال ۱۳۸۹ شمسی در قالب همایش کشوری داستان‌نویسان، خاطرات بمباران شهر ارومیه در زمان جنگ تحمیلی و آییکه‌های رباب از مراسم عاشورا و تاسوعای حسینی در شهرستان ارومیه است که با تلاش این شاعر و نویسنده پرکار با مقدمه‌ای از حمید واحدی در قالب ۶۰ صفحه تولید و منتشر شده است.
 
«هامون و هامون » دیگر اثر مکتوب رونمایی شده که در این کتاب مجموعه اشعار این شاعر پیشکسوت در قالب شعر سپید در ۲۸۰ صفحه به زبان فارسی ارائه شده است. همچنین کتاب شعر« به درد کدام زخم جهان می‌خوری ای پیراهن پاره در باد » که در آن نیز ۴۷ قطعه شعر سپید از «حیدر بابایی » به زبان فارسی با مضامین مختلف اجتماعی و فرهنگی در قالب ۸۲ صفحه چاپ شده است.
 
سید‌حیدرعلی آران درسال ۱۳۲۸  شمسی در شهرستان زابل از توابع استان سیستان و بلوچستان چشم به جهان گشود؛ او پیش از انقلاب به ارومیه آمده و از آن زمان تاکنون ساکن ارومیه شد. «سمفونی هامون و هامونیه» ازجمله آثار این نویسنده و شاعر پیشکسوت استان است.

حید بابایی متولد 1341 و بازنشسته ارتش است و همچنین سابقه چندین ساله در حضور جبهه‌های دفاع مقدس دارد که در این راستا افتخاراتی هم دارد  و  کتاب  «به درد کدام زخم جهان می خوری ای پیراهن پاره در باد» دومین اثر وی است.
 
به گزارش ایبنا؛ شعرخوانی شاعران حاضر در جلسه باموضوعات دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های این محفل ادبی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها