شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
مقوله کتابخانه‌های عمومی و اقتصاد محلی در ایران ناشناخته است

نویسنده کتاب «کتابخانه‌های عمومی و اقتصاد محلی» گفت: با چاپ این کتاب خواستیم جامعه کتابداران کتابخانه‌های و عمومی متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی را با مبحث اقتصاد محلی آشنا کنیم.

علیرضا نوروزی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره کتاب «کتابخانه‌های عمومی و اقتصاد محلی» اظهار کرد: سال‌ها پیش به این نتیجه رسیدیم که کتابخانه‌های عمومی نقش مهمی در اقتصادی بومی و محلی ایفا می‌کنند، بر همین اساس تصمیم گرفتیم پایان‌نامه‌ای با همین موضوع را تعریف کنیم. یکی از دانشجویانم پایان‌نامه‌ای با عنوان «تحلیل نقش کتابخانه‌های عمومی در توسعه اقتصادی استان کرمانشاه از دیدگاه کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه» را سال 98 دفاع کرد.
 
وی با بیان اینکه من همیشه به نقش کتابخانه‌های عمومی در اقتصاد بومی، محلی و منطقه‌ای به تناسب استان، منطقه، شهر و محله معتقد بودم، اظهار کرد: بعد از دفاع پایان‌نامه، تصمیم گرفتیم با بسط و گسترش فصل دوم پایان‌نامه، این محتوا را در قالب کتاب منتشر کنیم.
 
نویسنده کتاب «کتابخانه‌های عمومی و اقتصاد محلی» با بیان اینکه این کتاب با مشارکت نشر چاپار و نهاد کتابخانه‌های عمومی منتشر شده است، درباره هدف از انتشار این کتاب عنوان کرد: با چاپ این کتاب خواستیم جامعه کتابداران کتابخانه‌های و عمومی متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی را با مبحث «اقتصاد محلی» آشنا کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه زبان و ادبیات این کتاب بسیار ساده و روان و در سطح فهم عامه است و تخصصی نیست، درباره مشخصات این کتاب گفت: کتاب «کتابخانه‌های عمومی و اقتصاد محلی» 112 صفحه و دو فصل دارد. فصل نخست، درباره «توسعه اقتصاد محلی» و جایگاهی است که اقتصاد محلی می‌‌تواند در سطح اقتصاد ملی ایفا کند. بخش دوم این کتاب  نیز به تشریح و تبیین خدمات کتابخانه‌های عمومی در توسعه اقتصاد محلی می‌پردازد.  این کتاب به بهای 70 هزار تومان بر روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته است.

نوروزی با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی اقتصادی و گردشگری مختلفی که کتابخانه‌های عمومی در آن بافت واقع شدند، گفت: کتابخانه‌ها به‌عنوان مثال اگر در یک محیطی قرار گرفتند که ظرفیت گردشگری خوبی دارد، می‌توانند از این فضا برای تقویت خود استفاده کنند.

 سردبیر نشریه «تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی» با بیان اینکه در برخی از کشورهای اروپایی هنگامی که وارد شهرها می‌شوید، یکی از مکان‌های که می‌تواند اطلاعات گردشگری و تاریخی شهر را  در آنجا پیدا کنید، کتابخانه‌های عمومی هستند، عنوان کرد: در واقع، کتابخانه‌های عمومی در این شهرها به‌عنوان یک مرکز اطلاعات توریسم و گردشگری عمل می‌کنند و بروشور و اطلاعات گردشگری شهر را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.
 
نویسنده کتاب ««کتابخانه‌های عمومی و اقتصاد محلی» با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی می‌توانند نقش مهمی در توسعه اقتصادی شهر و استان خود داشته باشند، گفت: در بخش دوم این کتاب به تشریح و تبیین خدمات کتابخانه‌های عمومی در توسعه اقتصاد محلی پرداختیم که این خدمات می‌تواند شامل خدمات مرجع، مشاوره‌ای، اطلاع‌رسانی، آموزشی، پژوهشی، شغل‌یابی به جامعه باشد. این فصل می‌تواند به کتابداران برای ارائه خدمات در زمینه اقتصاد محلی ایده بدهد.
 
نوروزی درپاسخ به این موضوع که این کتاب کدام خلاء را در بخش کتابخانه‌های عمومی برطرف می‌کند، گفت: در ادبیات علم اطلاعات و دانش‌شناسی خلاء موضوع بررسی و توجه ویژه به اقتصاد محلی و بومی احساس می‌شود و کتابخانه‌های عمومی ایران نقش چندانی در اقتصاد بومی، محلی و منطقه‌ای کشور ندارند. با نگارش این کتاب تلاش کردیم با مطرح کردن این موضوع، توجه کتابخانه‌های عمومی را به موضوع جلب کنیم تا بتوانند سهم خود را در اقتصاد محلی و ملی ایفا کنند.
 
وی با بیان اینکه بحث نقش کتابخانه‌های عمومی در اقتصاد محلی بیش از سه دهه پیش در آمریکا مطرح شده عنوان کرد: با توجه به اینکه جامعه آمریکا به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کرده در این جامعه، کتابخانه‌ها به‌عنوان مراکز دانشی فعالیت می‌کنند که می‌توانند هر نوع اطلاعات و دانشی را اختیار مردم قرار دهند؛ بنابراین کتابخانه نقش مهمی در توسعه اقتصادی دارند.

نویسنده کتاب «کتابخانه‌های عمومی و اقتصاد محلی» افزود: با بررسی مجموع این پشینه در دنیا بود که دیدیم بد نیست در ایران نیز موضوع نقش کتابخانه‌های عمومی در  توسعه اقتصادی، اجتماعی و کسب و کار مطرح شود و مورد توجه کتابداران، مسئولان کتابخانه‌ها، برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار بگیرد. این کتاب فتح بابی است درباره توجه دادن دست‌اندرکاران حوزه کتابخانه‌های عمومی به مبحث کسب و کار. امیدواریم مسئولان کشوری و نهاد کتابخانه‌ها به این موضوع توجه کنند و به سمت توسعه فعالیت‌های اقتصادی حرکت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها