دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
طرح «خانه به خانه» برای جمع‌آوری خاطرات شهدا در لرستان اجرا می‌شود

لرستان - مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان از طرح «خانه به خانه» برای جمع‌آوری خاطرات شهدا در لرستان خبر داد و افزود: در این زمینه تا کنون یک هزار و ۷۵۰ وصیت‌نامه شهدای استان گردآوری و چاپ شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، سرهنگ محسن رشیدی روز دوشنبه در نشست بصیرتی با موضوع تبیین دفاع مقدس با حضور مدرسان و دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان با اشاره به اینکه پیروزی‌هایی که اکنون نظام مقدس جمهوری اسلامی کسب کرده به برکت دفاع مقدس است، بیان کرد: استکبار جهانی از ابتدای شکل‌گیری انقلاب فکر نمی‌کرد که رهبری فرزانه بتواند نیروهای سازمان‌دهی نشده را در قالب انقلابی بزرگ سامان بخشد و رژیم شاهنشاهی را سرنگون و انقلاب نوپایی را ایجاد کند.
 
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به اهمیت نقش مردم در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: یکی از ضربات مهلکی که دشمن در ابتدای نهضت اسلامی تاکنون خورده است، نادیده گرفتن نقش بارز مردم بوده، که به این موضوع نیز اذعان داشته‌اند.
 
وی با اشاره به تهدیدات استکبار در اشکال مختلف، بیان کرد: جنگ رژیم بعث با ایران بر سر مرزهای حغرافیایی نبود و این موضوع باید برای نسل جوان تبیین شود و بدانند هدف دشمنان ساقط کردن جمهوری اسلامی ایران بود.
 
 وی با اشاره به پشتیبانی حدود ۳۶ کشور از صدام برای ساقط کردن جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: دستان خالی جمهوری اسلامی در مقابل لشگر تا دندان مسلح حزب بعث، که امام خمینی (ره) با تعیین خط بین کفر و اسلام در آن مقطع، با هوشمندی خود معادلات آنها را عوض و موازنه جنگ به نفع اسلام تغییر کرد.
 
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان، افزود: در آن زمان بسیاری نظر به انحلال ارتش دادند ، اما شهید چمران با هوشیاری تمام بر تقویت ارتش تاکید کرد و این یکی از نکات کلیدی هوشمندی دلسوزان انقلاب بود، چرا که تاکید بر حفظ وحدت داشتند.
 
 رشیدی با اشاره به نفوذ معنوی امام(ره) و نقش مهم ایشان در اداره جنگ، افزود: جنگ در تمام مکاتب نکوهیده است؛ اما در اسلام موضوع دفاع بر هر مرد و زنی واجب است.
 
وی با اشاره به نقش مهم زنان عفیف و مادران در باز کردن گره جنگ هشت ساله، گفت: دوران دفاع مقدس مادران بسیاری از جان شیرین فرزندان خود گذشتند و زنان بسیاری همسران خود را برای دفاع از اسلام تقدیم کردند تا نهال نوپای انقلاب با خون آنها آبیاری شود و تمام این‌ها به برکت نفوذ معنوی امام(ره) در دل‌ها رخ داد که منجر به ایجاد انگیزه‌ای بزرگ برای ایستادگی در مقابل دشمن شد.
 
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان گفت: در جنگ هم توانمندی‌های خود را شناختیم و دشمن نیز ما را شناخت؛ چراکه ملت ایران با دستان خالی به جنگ دشمن رفتند و این ناشی از خودباوری بود که امام راحل در جوانان ایجاد کرد و هنوز هم ادامه دارد.
 
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تحریف، افزود: ۲ آسیب فراموشی و تحریف همیشه در طول تاریخ از مهمترین آسیب‌ها بوده‌اند و چنانچه دانشجویان و استادان آموزش و پرورش نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا نکنند در حفظ ثمرات دفاع مقدس موفق نخواهیم شد.
 
وی با اشاره به اهمیت تبیین نقش‌آفرینی طیف‌های مختلف در دفاع مقدس گفت: اگر نقش‌آفرینی تمامی طیف‌های جامعه در دفاع مقدس نگاشته نشود، دشمن دفاع مقدس را تحریف و نسل آینده در تشخیص حق و ناحق‌های جنگ دچار اشتباه خواهد شد.
 
رشیدی به اجرای طرح «خانه به خانه» برای گردآوری خاطرات خانواده شهدا در لرستان اشاره کرد و افزود: در زمینه گردآوری وصایای شهدا نیز تاکنون یک هزار و ۷۵۰ وصیت‌نامه شهدای استان گردآوری و چاپ شده است.
 
وی با تاکید بر لزوم مطالعه وصیت‌نامه شهدا، عنوان کرد: نتوانسته‌ایم شهدای لرستان را آن‌گونه که باید، به خوبی معرفی کنیم و همه در این زمینه مقصر هستیم، چراکه مستندسازی ضعیفی داشته‌ایم.
 
وی دانشنامه دفاع مقدس را یکی از متقن‌ترین، علمی‌ترین و مستدل‌ترین روش‌های گردآوری وقایع و آثار دفاع مقدس دانست و افزود: دانشنامه به عنوان یک دایره‌العارف نقش استان لرستان را در هشت سال دفاع مقدس را تبیین می‌کند و باید هرکس به هر نحوی که می‌تواند ما را در این زمینه یاری دهد.
 
وی با تاکید بر لزوم زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا به آماده بهره‌برداری بودن موزه دفاع مقدس لرستان اشاره کرد و افزود: این موزه آماده بهره‌برداری است اما هنوز تجهیز نشده است که امیدواریم همکاری‌های لازم در تجهیز این ظرفیت کم‌نظیر صورت گرفته و هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری کامل برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها