یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
کتاب «طراحی دوقلوی دیجیتال در فضای متاورس» منتشر شد

کتاب «طراحی دوقلوی دیجیتال در فضای متاورس؛ مبتنی بر شبیه سازی هیبریدی،فیزیکی- هوش مصنوعی» نوشته محمد حسین روزبهانی، توسط انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی کتاب «طراحی دوقلوی دیجیتال در فضای متاورس؛ مبتنی بر شبیه سازی هیبریدی، فیزیکی- هوش مصنوعی» نوشته محمد حسین روزبهانی را منتشر کرد. این کتاب در ۶۱۰ صفحه درباره هوش مصنوعی و دوقلوهای دیجیتال تالیف شده‌است.

فناوری‌های نوین همان اندازه که برای کشورهای در حال توسعه نوظهورند برای کشورهای پیشرو نیز نو و جدید هستند. از این‌رو می‌توان با سرمایه گذاری و هدف گذاری در مسیر توسعه آن‌ها به هدف دستاوردهای اجتماعی-اقتصادی بصورت راه حل میان‌بر در جبران عقب افتادگی‌ها نگریست.

کتاب «طراحی دوقلوی دیجیتال در فضای متاورس؛ مبتنی بر شبیه سازی هیبریدی، فیزیکی- هوش مصنوعی» نوشته محمد حسین روزبهانی، راهنمایی برای طراحی دوقلوهای دیجیتال بر بستر اینترنت اشیاء و زیرساخت های زنجیره بلوکی در همگرایی با هوش مصنوعی، مدلسازی و شبیه‌سازی پیشرفته و واقعیت‌های افزوده و مجازی است.

کتاب «طراحی دوقلوی دیجیتال در فضای متاورس؛ مبتنی بر شبیه سازی هیبریدی؛ فیزیکی- هوش مصنوعی» مطالب خود را در ۱۸ فصل با عناوین «پیشینه و تعریف»، «نسبت دوقلوی دیجیتال با هوش مصنوعی»، «کاربردهای دو قلوی دیجیتال»، «آینده دوقلوی دیجیتال در بازار»، «فناوری‌های بلادرنگ -شبیه‌سازی هیبریدی و تجزیه و تحلیل در لحظه»، «دوقلوهای دیجیتال در حوزه سلامت»، «دوقلوهای دیجیتال مبتنی بر شبیه‌سازی فیزیکی»، «دوقلوهای دیجیتال شهری و محیطی»، «دوقلوی دیجیتال خط مقدم انقلاب صنعتی چهارم»، «دنیاهای موازی و مجازی متاورس»، «طراحی یک کسب و کار مبتنی بر دوقلوی دیجیتال»، «روش اجرایی نگارش طرح نامه تجاری تا طراحی کسب و کار پلتفرمی»، «دوقلوی دیجیتال در اقتصاد توکنومیک»، «طراحی منطق چیرگی خدمات دوقلوی دیجیتال»، «مدیریت داده‌ها در دوقلوی دیجیتال»، «چالش ها»، «اخلاق و دوقلوی دیجیتال»، «پیشنهاد ایجاد زیست بوم ملی دوقلوهای دیجیتال» ارائه کرده‌است.

بخش‌های ابتدایی کتاب بیشتر به ادبیات موضوع، تعاریف و تفاوت‌ها و نسبت دوقلوها با هوش مصنوعی و کاربردهای آن پرداخته است. در میانه کتاب بصورت ویژه دو فصل به دوقلوی دیجیتال شهری و دوقلوی دیجیتال حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی اختصاص یافته است که متخصصان شهرسازی، عمران، بیومکانیک و پزشکی، زیست فناوری و زیست شناسی می‌توانند بصورت ویژه از مطالب بهره‌مند شوند.

در فصل اول کتاب «طراحی دوقلوی دیجیتال در فضای متاورس؛ مبتنی بر شبیه سازی هیبریدی؛ فیزیکی- هوش مصنوعی»، مفهوم دوقلوهای دیجیتال از منظرهای مختلف تعریف شده و تفاوت آنها با شبیه سازی شرح داده شده است.

در فصل دوم هوش مصنوعی و نسبت آن با دوقلوی دیجیتال بیان شده است. بطوریکه در بلوغ دوقلوی دیجیتال از نسل سوم به بعد بدون هوش مصنوعی توسعه آنها ارزشمند نخواهد بود.

فصل سوم به کاربردهای دوقلوی دیجیتال اختصاص یافته است. انقلاب صنعتی چهارم در یک فصل برای کاربرد در شهر هوشمند و مدیریت بحران و فرودگاه ها در فصل دیگر، برای کاربردهای زیستی و پزشکی تالیف شده است.

مطالب مربوط به اخلاق دوقلوی دیجیتال و همچنین شبیه سازی پیشرفته و مهندسی مجازی که رشته جدیدی است و قرار است در دانشگاه های آمریکا تاسیس شود در فصول بعدی نگاشته شده‌است.

کتاب «طراحی دوقلوی دیجیتال در فضای متاورس؛ مبتنی بر شبیه سازی هیبریدی، فیزیکی- هوش مصنوعی» در یک فصل مجزا طرح موضوع شده است و در نهایت در دو فصل مجزا مقدمات اقتصاد توکنومیک و راهنمای گام به گام توسعه یک کسب و کار پلتفرمی برای دوقلوی دیجیتال بر اساس تجربیات نویسنده در توسعه یا راه اندازی سه کسب و کار باسلام، کوکباز و حامی بازار ارائه شده است.

در بخش پایانی کتاب الزامات طراحی دوقلوی دیجیتال در حوزه کسب و کار پلتفرمی و روش‌های توسعه آن مطرح شده‌است. همچنین مباحثی در باب داده‌ها و اقتصاد توکنومیک و مباحث اخلاقی بیان شده و در نهایت نویسنده، کتاب را با ارائه پیشنهاد توسعه زیست بوم ملی، توسعه دوقلوهای دیجیتال و تشکیل سندباکس از بازیگران مهم این عرصه به پایان رسانده است.

نویسنده این کتاب از جوانان نخبه و فناور کشور و بنیانگذار چندین پلتفرم فعال و موفق بوده که خود در زمینه موضوع بحث بیش از یک دهه و نیم به فعالیت علمی مشغول بوده است. از این‌رو در بخش‌های مختلف، تجربه‌های خود را در مسیر طراحی و راه اندازی کسب و کار نوپا در این زمینه در کتاب «طراحی دوقلوی دیجیتال در فضای متاورس؛ مبتنی بر شبیه سازی هیبریدی؛ فیزیکی- هوش مصنوعی» با مخاطب به اشتراک گذاشته است.

در بخشی از متن کتاب «طراحی دوقلوی دیجیتال در فضای متاورس؛ مبتنی بر شبیه سازی هیبریدی، فیزیکی- هوش مصنوعی» می خوانیم: «پیشرفت فناوری و ظهور نوآوری‌ها، مرزهای علم و دانش را پویا کرده‌است. همگرایی در علوم و فناوری‌ها خارج از پیش‌بینی شدت یافته است. تمایز بخشی بین فناوری‌های همگرا به‌عنوان یک فناوری یا شناسایی به‌عنوان یک محصول فناوری دشوار شده و علوم بین رشته‌ای نیازمند روش‌های آموزش متناسب با تربیت دانشمندان همه‌چیزدان (Polymath) است. پس دهه‌های آتی شاهد بازگشت همه‌چیزدانان خواهیم بود. شبیه‌سازی‌های فیزیکی و مدلسازی‌های ریاضیاتی با مدلسازی با شبکه‌های عصبی مصنوعی و مدلسازی مبتنی بر داده همگرا شده‌اند. آینده مهندسی مدلسازی و شبیه‌سازی و رشته نوپدید "مهندسی مجازی"، همچنین "مهندسی دیجیتال" به توسعه هوش مصنوعی و مفهوم جدید و بین رشته‌ای دوقلوی دیجیتال گره خورده است. اگر هوش مصنوعی را قلب پردازشی و پردازنده (CPU) بدانیم آنگاه دوقلوی دیجیتال می‌تواند مادربرد یا کل رایانه باشد. هنگامی که این رایانه به دنیای اطرافش یا دیگر دوقلوها متصل شود محیطی ایجاد می‌شود که جهان‌های مجازی مانند متاورس را رقم می‌زند. اگرچه در این لحظه هر یک می‌تواند بدون نیاز به دیگری و فارغ از تعامل با دیگری، ایجاد شود اما در توسعه و مسیر بلوغ همگرا شده و دیگر به‌صورت ماهیتی فارغ از یکدیگر کارکرد لازم را نخواهند داشت.»

کتاب «طراحی دوقلوی دیجیتال در فضای متاورس؛ مبتنی بر شبیه سازی هیبریدی، فیزیکی- هوش مصنوعی» در چاپ اول خود به قیمت ۴۹۰ هزار تومان توسط انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران منتشر شده‌است.