شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۰
«مراد العارفين» با تصحيح عباسعلی وفایی به بازار آمد

كتاب «مرادالعارفين» از توحیدی‌‌ترين آثار «الله يار بن تيمور» عارف آسياي مركزي است كه پس از ملاقات با يكي از عرفاي زمانش به متحول مي شود. اين كتاب توسط انتشارات «سخن» روانه بازار كتاب شده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، وفايي با اشاره به تصحيح كتاب «مرادالعارفين» گفت: تصحيح كتاب مرادالعارفين بيش از يك سال به طول انجاميد. نويسنده اين كتاب از آثار «الله يار بن تيمور» صوفي سمرقندي، از عرفاي بزرگ آسياي مركزي است كه در اواسط زندگي‌اش، پس از ملاقات با يكي از عرفا متحول مي‌شود.

وفایی با اشاره به وجوه شخصيتي اين عارف قبل از تحول شخصيتي او اظهار داشت: اين عارف كه بيش‌تر عمر خود را در سفر مي‌گذرانده، در اداره ماليات بخارا كار مي‌كرده و فردي زورگو و جيب خالي كن بوده كه حتي عرفاي زمانه‌اش از ملاقات با او اكراه داشته‌اند. اما ملاقات با يكي از عرفا، وي را به شدت تحت تاثير قرار مي‌دهد؛ به طوري كه اين عارف از آن پس طريق زهد و عرفان و تصوف را در پيش مي‌گيرد.

وفايي همچنين توضيح داد: از اين عارف بزرگ شش كتاب در حوزه‌هاي معرفتي و حكمي و فقهي بر جاي مانده و «مرادالعارفين» يكي از توحیدی‌ترين آثار او به شمار مي‌آيد. چرا كه در اين كتاب بين شريعت و طريقت براي وصول به حقيقت آشتي ايجاد شده است كه جاي تعمق دارد.

اين محقق با اشاره به منابع تحقيق مورد استفاده براي تصحيح مرادالعارفين خاطرنشان كرد: در تصحیح اين كتاب از حدود 30 منبع استفاده شده كه مهم‌ترين آنها «شرح تعريف»، «رساله قشيريه» و «كيمياي سعادت» است.

وفايي با اشاره به وجوه ديگر اين تصحيح گفت: در اين كتاب اصطلاحات عرفاني در ادبيات صوفيانه را شرح داده و تفسير كرده‌ام و مقدمه‌اي تحليلي در نزدیک به ۴۰ صفحه بر آن نوشته‌ام. همچنين اين كتاب از نظر فهرست آيات، احاديث و اشخاص نيز نظم يافته است. كار اين تصحيح به دليل استفاده از زبان‌هاي مختلف از جمله تركی، حدود دو سال به طول انجاميد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها