شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
مدیریت داده‌های پژوهشی در کتابخانه‌ها یک فعالیت ضروری است

نویسنده «مدیریت و اشتراک‌گذاری داده‌های پژوهشی» معتقد است: مدیریت داده‌های پژوهشی در کتابخانه‌ها یک فعالیت ضروری است و کتابداران با استفاده از علم مدیریت داده‌ها می‌توانند به پژوهشگران کمک‌‌های بیشتری کنند.

 ناهید سلیمانی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تدوین و نگارش کتاب «مدیریت و اشتراک‌گذاری داده‌های پژوهشی» اظهار کرد: برای نوشتن پایان‌نامه دکترا در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دنبال یک موضوع جدید بودم و هنگامی  که وارد مدیریت داده‌های پژوهشی شدم؛ متوجه شدم این حوزه در دنیا بسیار شناخته شده است و بسیاری از کتابخانه‌های دنیا  به آن می‌پردازند اما در ایران تاکنون به موضوع «مدیریت داده‌های پژوهشی» پرداخته نشده است؛ هرچند مقاله‌هایی در زمینه اشتراک‌گذاری داده‌های پژوهشی وجود دارد. 
 
وی با بیان اینکه با همراهی و راهنمایی دو استاد راهنمای پایان‌نامه‌‌ام که دو نویسنده دیگر این کتاب هستند؛ تصمیم گرفتیم، موضوع امکان‌سنجی مدیریت داده‌های پژوهشی و فعالیتی که کتابخانه‌ها در این زمینه می‌توانند انجام دهند را  در قالب کتاب «مدیریت و اشتراک‌گذاری داده‌های پژوهشی» بررسی کنیم و از آنجاکه تاکنون به این موضوع پرداخته نشده بود، و از طرف دیگر ممکن بود افرادی علاقه‌مند به این موضوع باشند اما به منابع خارجی دسترسی نداشته باشند؛ مساله انتشار این موضوع به صورت کتاب مطرح شد.

 نویسنده کتاب « مدیریت و اشتراک‌گذاری داده‌های پژوهشی» درباره تعداد منابعی که برای تالیف این کتاب استفاده شد، عنوان کرد: تقریبا برای نگارش این کتاب  از200 منبع تالیفی و ترجمه استفاده کردیم و مدت نگارش و جمع آوری داده‌های این کتاب تقریبا پنج سال زمان برد. 

مسئول کتابخانه عمومی بروجن با بیان اینکه بخشی از جامعه مخاطبان این کتاب  می‌تواند تمام کسانی باشد که به مدیریت داده‌های پژوهشی علاقه‌مندند، گفت: بخش دیگر جامعه هدف این کتاب نیز دولت‌ها، پژوهشگران، انجمن‌های حرفه‌ای و کتابخانه‌ها هستند زیرا بخشی از این کتاب به نقش کتابخانه‌ها در اشتراک‌گذاری و مدیریت داده‌های پژوهشی می‌پردازد. 
 
این دانش‌آموخته دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی از دانشگاه اصفهان درباره ارتباط موضوع «مدیریت و اشتراک‌گذاری داده‌های پژوهشی» با کتابخانه‌ها گفت: کتابخانه‌ها منابع اطلاعاتی را فراهم و در اختیار کاربر قرار می‌دهند؛ به‌عنوان مثال ممکن است یک پژوهشگری بخواهد درباره یک موضوع فعالیت کند و پژوهشگر دیگر روی یک موضوع کار کرده باشد؛ بنابراین می‌توان این داده‌ها را به صورت الکترونیکی در منابع اطلاعاتی کتابخانه ذخیره، بازآفرینی و ثبت کرد تا فرد دیگر برای جمع‌آوری آن متحمل هزینه و صرف زمان مجدد نشود. 

وی افزود: این فعالیت یعنی ذخیره و مدیریت داده‌های پژوهشی می‌تواند در کتابخانه‌ها صورت بگیرد به شرط اینکه  اصول  مدیریت داده‌های پژوهشی را بر اساس قواعد موجود اجرا شود. برنامه‌ریزی، رعایت و بازتعریف اصول اخلاقی استفاده از داده‌های پژوهشی، سازماندهی داده‌ها و فراداده‌ها و مکان‌یابی آن‌ها، مدیریت داده‌های پژوهشی یعنی پشتیبان‌گیری و ذخیره‌سازی داده‌ها بر اساس ارزش داده‌ها و در نهایت ارائه این داده‌ها به مخاطب؛ مهمترین مرحله و مساله در مدیریت داده‌های پژوهشی است.
 
سلیمانی درباره موفقیت کتابخانه‌ها در حوزه مدیریت داده‌های پژوهشی  عنوان کرد: مهارت کتابداران و طی کردن دوره‌های  آموزشی برای مدیرت داده‌های پژوهشی در  کتابخانه‌ها ضروری است. نمایه سازی، ایجاد فراداده، استناد دهی، تدوین برنامه مدیریت  داده و امنیت اطلاعات از جمله این مهارت‌هاست و کتابداران با استفاده از علم مدیریت داده‌ها می‌توانند به پژوهشگران کمک‌ کنند.
 
به گزارش ایبنا؛ کتاب «مدیریت و اشتراک گذاری داده‌های پژوهشی» نوشته دکتر ناهید سلیمانی، دکتر علی منصوری، دکتر احمد شعبانی است که در 11 فصل  و 130 صفحه  ازسوی انتشارات چاپار منتشر شده است. این کتاب با بهای 70 هزار تومان و تیراژ 500 نسخه در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها