چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
لزوم بهره‌مندی از هوش مصنوعی در مقابله با تروریسم

قم- با پر رنگ‌شدن نقش هوش مصنوعی در جهان آنچه می‌تواند در پیشگیری از حوادث تروریستی، حالت تهاجمی به دستگاه‌های حافظ امنیت بدهد، استفاده از هوش مصنوعی است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- حجت‌الاسلام محسن اکبری شاهرودی، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم: بار دیگر جنایتی هولناک از جنود شیطان، علیه مردمی بی‌گناه و مظلوم در حرم مطهّر حضرت احمد بن موسی(ع) رخ داد که گر چه برای ملت شریف ما در طول سالیان مختلف، این خباثت‌ها تازگی ندارد، لیکن از دست‌دادن حتی یک نفر، مصیبتی است بس سنگین که قلوب همه آزادگان و مؤمنان را جریحه‌دار می‌نماید.
 
لزوم حفظ جان مردم و ضرورت نقش برآب‌کردن نقشه‌های شوم استکباریانِ ابلیس‌صفت در نابودی انسان‌های حقیقت‌طلب، هر مسلمانی را بر آن می‌دارد تا به حکم آیه شریفه «وأعدّوا لهم ما استطعتم من قوة»، در هر طرح و اقدامی نو که برای خنثی‌سازی این اقدامات در ذهنش خطور می‌کند و قابلیت اجرا دارد، تأمل کند، هم‌اندیشی نماید و آن را با اهلش به اشتراک بگذارد به امید آن که مجموعه این فعالیت‌های فکری، مقدمه‌ای باشد برای برچیده شدن این پدیده شرم آور و زشت برخی ابناء بشر.
 
بدین سبب بر آن شدیم تا در یادداشتی کوتاه، به قدر وسعت فکری خود، به موضوعی مهم در رابطه با پیشگیری از حوادث تروریستی بپردازیم.
 
بی‌شک با پیشرفت تکنولوژی، مزدوران تروریست‌ و رهبران آنها یعنی استکبار جهانی به ویژه اسرائیل، خود را به جدیدترین و مدرن‌ترین ابزار مجهز می‌کنند تا بتوانند سه گزاره دقت، سرعت و گستره اعمال ضد انسانی خود علیه اهدافشان را به خوبی به نتیجه برسانند و پلیدی‌های اندیشه خویش را با اعمال و رفتارشان تحقق عملی بخشند.
 
با پر رنگ‌شدن نقش هوش مصنوعی در جهان و نقش اساسی آن در آینده دنیا، بنظر، آنچه می‌تواند در پیشگیری از حوادث تروریستی، حالت تهاجمی به دستگاه‌های حافظ امنیت بدهد و از حوادثی مشابه دو حادثه تروریستی شاهچراغ  و نیز حمله تروریستی چندی قبل در حرم مطهر رضوی علیه السلام جلوگیری کند، استفاده از هوش مصنوعی است.
 
رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خردادماه امسال، اشاره خوبی به استفاده از این قابلیت نموده و فرمودند: «در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و اینترنت نمی‌شود با همان ابزارهای چهل سال قبل کار کرد. باید ابزارها متناسب با زمان باشند.»
 
به هر حال استفاده از هوش مصنوعی برای ریشه‌کن کردن کامل همه تروریست‌ها قبل از اعمال جنایت، ایده‌آلی دست یافتنی است که همت بیش از پیش مردان جهادی حافظ امنیت را می‌طلبد و به یقین با ترکیب بیشترِ دانش و تعهد در جهادگران و سربازان امام زمان علیه السلام، این راه به خوبی پیموده خواهد شد.
 
گرچه این بحث، تخصصی و از حوصله این یادداشت خارج است؛ ولی به جهت اینکه شاید سر نخی شود برای تأمل بیشتر و تحقیق و پژوهش گسترده‌تر و بارش فکری وسیع‌تر، در ادامه، پیشنهادهای اولیه و خام به اختصار ارائه می‌گردد.
 
یکی از اقداماتی که می‌توان از هوش مصنوعی برای دفع تروریسم استفاده کرد، «پیش بینی رفتار افراد» از طریق ارائه داده‌ها به نرم‌افزارهای هوش مصنوعی است تا با تحلیل اطلاعات افراد که برگرفته از فضای مجازی و حقیقی است، بتواند رفتارهای احتمالی آنها در راستای اعمال تروریستی را پیش‌بینی نماید و از پیشروی بیشتر آن جلوگیری کند.
 
اقدام دیگری که به کمک هوش مصنوعی می‌تواند در پیشگیری از اعمال جنایتکارانه تروریست‌ها بسیار مؤثر باشد، کنترل ورود و خروج اتباع بیگانه مخصوصاً کشورهای با سابقه تروریستی و ارائه اطلاعات سابقه فکری و رفتاری آنها در فضای مجازی و خارجی به نرم افزارهای مربوطه، و کنترل لحظه‌ای مشکوکان آنها در اماکن احتمالی هدفِ اقدامات تروریستی است.
 
از کارهای دیگری که می‌توان با ابزار هوش مصنوعی در دفع تروریسم از آن استفاده کرد، کنترل ارتباط‌گیری‌ها و کشف روابط شاخه‌های شبکه تروریستی در فضاهای ارتباطی مجازی است که می تواند نقشه تروریست ها در اعمال جنایت را در نطفه خفه نماید.

یکی دیگر از اقداماتی که می‌تواند به خشک کردن ریشه‌های فکری افراد مزدور و تروریست، کمک شایانی نماید و در نتیجه از اقدامات تروریستی از ابتدا جلوگیری کند، شناسایی و کنترل افراد از طریق جمع آوری هوشمند داده‌ها از فضای مجازی آنهاست تا با تحلیل این اطلاعات بتواند شاخه های فکری مرتبط با این اقدامات را شناسایی و در جهت اصلاح و تعدیل اندیشه آنان به صورت هوشمند اقدام نماید.
 
به یقین با هم‌اندیشی بیشتر دلسوزان و متخصصان این امر، می‌توان ایده‌های دیگری در این رابطه مطرح کرد. امیدوارم که با گذر زمان و استفاده خردمندان از ابزارهای مختلف و پیشرفته در کنترل افکار و رفتار شیطانیان تروریست، شاهد جهانی بدون این پدیده شوم باشیم.

در پایان ضمن معرفی چند کتاب تخصصی درباره هوش مصنوعی همچون «هوش مصنوعی از مقدماتی تا پیشرفته»، «هوش مصنوعی؛ رویکردی مدرن»، «انسان بودن در عصر هوش مصنوعی» و «هوش مصنوعی و قانون؛ جرایم سایبری و مسئولیت» و دیگر آثار نویسندگان داخلی و خارجی در این زمینه، از نویسندگان عزیز که آغازکنندگان انقلاب و تحول در همه عرصه‌ها هستند, این تقاضای عاجزانه را دارم با قلم زدن در این زمینه، نقش خویش را در پاک‌سازی جامعه جهانی به‌خصوص جامعه اسلامی ما از شر تروریست به خوبی ایفا کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها