سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۴
سبحاني‌نسب:آرامش حاكم بر جامعه، از دلايل افزايش مطالعه است

مدير انتشارات جمال قم، ايجاد فضايي مناسب و دور از تشنج در جامعه را از عوامل افزايش مطالعه دانست و اظهار داشت: تأليف آثار غني و تأمين‌كننده نيازهاي جامعه‌ نيز انگيزه مطالعه را ارتقا داده است./

حجت‌الاسلام عليرضا سبحاني‌نسب در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به افزايش سرانه مطالعه در سال‌هاي اخير، اظهار داشت: شايد در گذشته نيز آمار درستي از سرانه مطالعه در ايران ارايه نمي‌شد، زيرا در جامعه ما طيف‌هاي گوناگوني وجود دارند كه ميزان مطالعاتشان با توجه به تخصص‌ها و فعاليت‌هايشان بسيار متفاوت است.

مدير انتشارات جمال افزود: سير تأليف، چاپ و انتشار كتاب در سال‌هاي اخير، نشان‌دهنده افزايش ميزان مطالعه خوانندگان به ويژه در زمينه تأليفات ديني است.
 
وي به عنوان نويسنده و ناشر حوزه دين اظهار داشت: با توجه به ميزان تقاضاي مخاطبان، سطح فروش و بازخوردي كه از خوانندگان كتاب‌ها درباره نقاط ضعف يا ويژگي‌هاي مثبت كتاب‌ها دريافت مي‌كنيم، مشخص مي‌شود اين آمار همچنان در حال افزايش است.

حجت‌الاسلام سبحاني‌نسب با بيان اين كه «پس از پيروزي انقلاب اسلامي، سرانه مطالعه با سرعت چشمگيري رو به پيشرفت است»، يادآور شد: هنگامي كه تمامي عناصر و مجموعه‌هاي سازنده يك نظام اجتماعي به درستي وظايف گوناگون خود را انجام دهند، علاوه بر ديگر نتايج مثبتي كه حاصل مي‌شود، سطح فرهنگ كه «ميزان مطالعه» نيز شاخصي از آن است، ارتقا خواهد يافت.

وي عملكرد مثبت دولت نهم به ويژه در حوزه فرهنگ را از ديگر دلايل افزايش علاقه‌مندي مردم به كتابخواني دانست و توضيح داد: دولت نهم واقعا وظايفي را كه يك دولت بايد به آن مي‌پرداخت، انجام داده و مسايل تنش‌زايي كه جامعه را درگير مي‌كرد، به خوبي كنترل و هدايت كرده است و مردم جامعه توانسته‌اند با آسودگي بيشتر و فارغ از مسايل سياسي به دغدغه‌هاي شخصي خود كه يكي از آنها افزايش آگاهي در زمينه‌هاي گوناگون است، به ويژه از طريق مطالعه كتاب، بپردازند.

مدير انتشارات جمال بيان داشت: مردم ايران در حال حاضر دغدغه بحران‌هاي ساختگي دروني و بيرون از جامعه را ندارند و مي‌دانند در صورت ايجاد هر بحراني، مراجع رسيدگي به آن موضوع آماده‌اند از انتقال آن به متن جامعه جلوگيري و آن را برطرف كنند. 

حجت‌الاسلام سبحاني‌نسب، راهكار افزايش سطح سرانه مطالعه در آينده را در تأليف آثار قوي و غني دانست و گفت: ناشران نيز بايد آثار خوب و منسجم را منتشر كنند تا خوانندگان به آثار مفيدي دسترسي داشته باشند، زيرا مخاطبان آثار خوب را مي‌شناسند و به سوي آن گرايش دارند.

مدير انتشارات جمال در پايان خاطر نشان كرد: در شرايطي كه در جامعه بحران، نابه‌ساماني و تشنج وجود نداشته باشد، مردم به سمت تأمين نيازهاي ثانويه از جمله مطالعه حركت مي‌كنند. اين مطلب نشانگر آن است كه با ايجاد فضايي مناسب و دور از تشنج، مردم به سوي مطالعه گرايش بيشتري يافته‌اند و با افزايش اين عوامل نيز مي‌توان ميزان مطالعه را ارتقا داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط