شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
جاده‌ای به سوی ایجاد منطقه ویژه فرهنگی کشور/ «بزرگراه حکمت» حلقه اتصال فلسفه اشراق و مشایی

زنجان- ساخت بزرگراهی به یاد شیخ اشراق است که به اسم «حکمت» نامگذاری شده، زیرساختی برای ایجاد یک منطقه فرهنگی ویژه در کشور خواهد بود.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا):  شهاب‌الدین سهروردی در سال 549 هجری قمری در شهر سهرورد متولد شد و با هوش و ذکاوت فراوانی که داشت، در علوم فلسفی سرآمد شد و با توجه به علاقه‌ای که به این علم داشت، تحصیلات صوری خود را در محضر ظهیرالدین قاری گذراند.

وی پس از پایان تحصیلات رسمی، به سفر در داخل ایران پرداخت و از بسیاری با مشایخ تصوف دیدن کرد و سپس به خارج از کشور از جمله آناتولی و شامات رفت و عده بسیاری را جذب خود کرد.

سهروردی در یکی از سفرها از دمشق به حلب رفت و در آنجا با ملک ظاهر، پسر صلاح‌الدین ایوبی، سردار معروف مسلمانان در جنگ‌های صلیبی دیدار کرد و سپس به اصرار ملک ظاهر در حلب ماند و به گسترش علم خود در فلسفه ادامه داد و سپس «حکمه الاشراق»، اثر معروف خود را به رشته تحریر درآورد.

امروز بیش از 900 سال از روزی که سهروردی متولد شد، می‌گذرد و با توجه به تاثیرگذاری این عالم بزرگ در فلسفه به نظر می‌رسد این روزها سهروردی بیشتر از عصر خود مشهور است.

هشتم مرداد به تائید مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران روز بزرگداشت سهروردی است کسی که ملقب به شیخ اشراق، شیخ شهید و شیخ مقتول است، به همین مناسبت این روز به نام روز زنجان نامگذاری شده است و هر سال در این مناسبت برنامه‌های متعددی اجرا می‌شود.

با توجه به تقارن این روز با ماه محرم برنامه ویژه‌ای برای روز زنجان برگزار نشد، با این حال قرار است در شناساندن سهروردی اتفاقات خوبی در استان زنجان رخ دهد که از جمله آن نامگذاری یک بزرگراه طویل به نام سهروردی است.

استاندار زنجان نیز با گرامیداشت یاد سهروردی و لزوم زنده نگهداشتن یاد مفاخر استان زنجان گفت: برای ماندگارتر کردن سهروردی بزرگراه حکمت ساخته می‌شود.

محسن افشارچی با اشاره به اینکه هدف از ساخت این بزرگراه ایجاد یک منطقه فرهنگی ویژه در کشور است، افزود: اقدامات و طرح مطالعاتی این طرح در مراحل اولیه انجام شده و یک طرح جامع، عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

بزرگراه حکمت حلقه اتصالی بین دو فلسفه مهم اشراق و مشایی

وی با بیان اینکه با احداث این بزرگراه، زنجان به همدان متصل می‌شود، اضافه کرد: این جاده حلقه اتصالی بین دو فلسفه مهم اشراق و مشایی خواهد بود تا جهانیان هرچه بیشتر با فلسفه سهروردی و ابن سینا آشنا شوند.

همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز با بیان اینکه سهروردی یکی از شاخص‌ترین شخصیت‌های استان زنجان است که تبدیل به یک چهره جهانی شده است، عنوان کرد: سال گذشته مراسم باشکوهی در یادبود این فیلسوف بزرگ برگزار شد.

امراله حسنی با اشاره به اینکه بزرگداشت حکیم سهروردی نقش تعیین‌کننده‌ای در آشنایی حکمت و فلسفه و عرفان و معنویت دارد و جزو رسالت‌های فرهنگی ارشاد محسوب می‌شود، اضافه کرد: در همین راستا قرار است یادبود سهروردی در شهر سهرورد ساخته شود.

وی با اشاره به اینکه استفاده درست از ظرفیت‌های این شهر موجب تبدیل شدن منطقه به قطب گردشگری و سیاحتی شده و زمینه جذب گردشگران علمی و عرفانی را نیز فراهم می‌سازد، بیان کرد: علاوه بر این از طریق ظرفیت‌های فرهنگی و هنری مانند نمایش، هنرهای تجسمی، کتاب، فیلم و … می‌توان در معرفی این چهره نامدار حکمت و معنویت اهتمام داشت.



مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نجان با بیان اینکه مردادماه سال گذشته ساخت بنای یادبود و همچنین حکمت سهروردی در زادگاه این فیلسوف بزرگ کلنگ‌زنی شد، اضافه کرد: امیدواریم با اتمام و احداث بنای شکوهمند یادبود شیخ اشراق و موسسه حکمت سهروردی در شهرستان سهرورد، این شهرستان به عنوان قطب مطالعات و تحقیقات سهروردشناسی به ایرانیان و جهانیان معرفی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز با اشاره به اینکه سهرورد دارای ۲ آرامستان است که از ادوار گذشته آرامستان قدیمی آن ثبت میراث فرهنگی شده و دارای ارزش تاریخی است، افزود: شهر سهرورد دارای بناهای تاریخی ماندگاری است که از جمله آن هم آرامگاه سهروردی است.

سید سعید صفوی گفت: این شهر تا قرن هفتم هجری سالم و محل زندگی انسان‌های زیادی بوده است، اما بعد از حمله مغول‌ها به ایران به طور کلی ویران شد، اما با این حال همواره مورد توجه گردشگران بوده است.

وی با اشاره به اینکه از اماکن گردشگری این شهر باستانی، خانه تاریخی شیخ شهاب‌الدین سهروردی، منطقه باستانی دژالریج، کتیبه سنگی یازلی داش، قلعه کیوان، قلعه اسیران است، افزود: بقعه امامزاده قاسم(ع)، آبشار زیبای شارشار، کوچه باغ های حاصلخیز نیز از دیگر اماکن گردشگری زیبای این شهر است.

صفوی با اشاره به اینکه ساخت بزرگراه حکمت کمک خوبی به معرفی هرچه بهتر ظرفیت‌های منطقه خواهد کرد، گفت: امیدواریم با ساخت این بزرگراه شاهد حضور هرچه بیشتر گردشگران در این شهر باشیم.

در راستای همین موضوع، بحث اتصال این محور به سلطانیه و کبودرآهنگ، ایجاد باند دوم ورودی شهر سهرورد نیز در حال مطالعه توسط کارشناسان راه و شهرسازی است.

هرچند بنیاد سهروردی از 12 سال قبل شروع به کار کرده و اساسنامه نیز دارد؛ اما هر بار بخشی از کار بر زمین مانده و اجرایی نشده است که گفته می‌شود با این اقدام گام بزرگی در معرفی سهروردی برداشته خواهد شد.

طبق گزارش مسئولان، عملیات ساخت بزرگراه حکمت آغاز شده و طول بزرگراه «حکمت» از زنجان تا همدان 146 کیلومتر خواهد بود و این بزرگراه با تمرکز بر هفت منزل شامل (سلطانیه - قیدار)، (ابهر - قیدار)، (آوج و آبگرم - روستای حصار جوقین)، (همدان - روستای حصار جوقین)، (روستای حصار جوقین - کرسف)،(کرسف - بیجار) و (کرسف - سهرورد) ساخته می‌شود.

از سهروردی حدود ۵۰ اثر باقی‌مانده که بخش‌هایی از آن به فلسفه اشراق می‌پردازد. فلسفه اشراق کلیتی پیچیده است و توضیح آن به اصطلاحات فلسفی و عرفانی نیاز دارد و البته به لغاتی که از نظر معنایی برای درک دشوار هستند.

از جمله آثاری که از سهروردی به جا مانده می‌توان حکمۀ الاشراق (المشارع و المطارحات) در منطق؛ طبیعیات و الهیات التلویحات، ‏اللمحات، الالواح‌المعادیه در (دانش‌های حکمت و ‏اصطلاحات فلسفه)، الهیاکل النوریه (هیاکل النور)، المقاومات، الرمزالمومی (رمزمومی)، المبداء والمعاد، بستان‌القلوب، طوراق‌الانوار، التنقیحات فی‌الاصول، الرقم‌القدسی و اعتقادالحکم اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها