یکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
محرم نیکوترین زمان برای تربیت نسل انسان‌های آزاده است/ اجتماع کودکان عاشورایی در بوشهر برگزار می‌شود

بوشهر- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر با بیان اینکه محرم بهترین فرصت و نیکوترین زمان برای تربیت نسل انسان‌های آزاده است، از برگزاری اجتماع بزرگ کودکان عاشورایی با عنوان «مهمانان کوچک امام حسین (ع)» همزمان با سراسر کشور در شکل واحد اما بومی‌سازی شده در استان در روز پنجم محرم خبر داد.

سمیه رسولی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: این برنامه تجمعی و عاشورایی در زینبیۀ پایگاه هوایی عصر یکشنبه از ساعت 18 تا 19 به همت ستاد اربعین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در بوشهر برگزار می‌شود.

به گفته وی، یکی از جنبه‌های عمیق و مفهومی در خصوص واقعه عاشورا و حادثه کربلا حضور کودکان در این اتفاق عظیم است و نقشی که در این تاریخ‌سازی داشته‌اند. بنابراین توجه به این نقش و بازنمایی و معرفی بهتر آن به کودکان نباید از نظر دور نگه داشته شود. از این‌رو، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مثل هر سال با هدف تقویت حس دینی در کودکان و دین‌باوری و همچنین تبیین اهداف قیام عاشورا برنامه‌های متعدد و متنوعی را برای اجرا در ماه محرم پیش‌بینی و اجرایی خواهد کرد.

رسولی در تشریح ویژه‌برنامه‌های ماه محرم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: برپایی نمایشگاه خیابانی عکس محرم با هنرنمایی اعضای نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، برگزاری صبح سوگواره‌های عاشورایی و عصر داستان «اشک مشک» با موضوع محرم و شهادت امام حسین (ع) و یارانش، برگزاری کارگاه‌های هنری کاردستی ویژه ماه محرم مثل ساخت پرچم و علم، برپایی ایستگاه‌های فرهنگی و صلواتی با مشارکت اعضاء کانون، معرفی کتاب‌های ویژه ماه محرم در کلیه مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری، راه‌اندازی پویش ساخت نشریه‌نگاری (نشریه دیواری و نشریه الکترونیک)، پویش عکس محرم با مشارکت هنرمندان نوجوان عکاس، مسابقه نقاشی با موضوع نقش آب و ... مهم‌ترین برنامه‌هایی است که همزمان با ماه محرم در استان برگزار خواهد شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر تاکید کرد: محرم بهترین فرصت و نیکوترین زمان برای تربیت نسل انسان‌های آزاده است که مثل امام حسین (ع) سر تعظیم و اطاعت در برابر هیچ قدرت ظلم‌ و زوری فرود نمی‌آورند و فروتنانه اما سربلند زندگی می‌کنند. این ایام فرصت مناسبی است که کودکان را با فرهنگ عاشورا آشنا کنیم و از لحاظ جلوه‌های ناب انسانی، آقا امام حسین (ع) و آقا ابالفضل(ع) را به‌عنوان الگوهای برتر این مکتب برای زیستن و به‌زیستن به آنها معرفی کنیم.

وی یادآور شد: فراموش نکنیم که تاسوعا و عاشورا برای ما فقط یادآور شهادت امام حسین و هفتادو دوتن از یاران ایشان نیست؛ بلکه حماسه‌ای بلند است در باب آزادی، آزادگی و ایثار. منطومه‌ای است از رشادت و دلاوری و کربلا گسترۀ بی‌مانند تفکیک و تمیز حق از باطل است.
 

رسولی سپس بیان کرد: برای کودکانی که کوچک‌تر هستند  بهترین روش آشنایی با محرم آموزش مشاهده تغییرات است؛ مشاهده تغییر در رفتار پدر و مادرشان در این ایام مثل حضور در مراسم، عزاداری و...، مشاهده سیاه‌پوش‌شدن فضای شهری، مشاهده تغییر در آهنگ‌ها و اصواتی که به گوش می‌رسد، مشاهده تغییر در رنگ پوشش و لباس آدم‌های اطرافشان مثل پدر و مادر و مربیان و... رفتن به مسجد و تکیه‌ها، عزاداری‌های دسته‌جمعی، صدای پرشور سنج و دمام  و... همه این‌ها آرام آرام کودکان‌مان را برای آشنایی با عاشورا آماده می‌کنند.
 
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر افزود: همه ما می‌دانیم که برای اشک ریختن بر مظلومیت آقا اباعبدالله الحسین ثواب‌های زیادی نوشته‌اند؛ اما باید تصریح کنم که معرفی و آشنا کردن کودکان با واقعه عاشورا و شهادت امام حسین (ع) کاری فراتر از این است. درواقع داریم تلاش می‌کنیم آشنایی و معرفت امام حسین (ع) را چون دانه محبتی در دل کودکان بکاریم تا این کودک شور و شعور حسینی را دریابد.

به عقیده وی، بی‌شک درک و دریافت نسل امروزی از ایثار و بزرگواری و مفهوم شهادت و از خودگذشتگی آقا اباعبدالله الحسین برای زنده نگهداشتن اسلام مبحث خیلی مهمی است که به کار فرهنگی ارزش می‌دهد.

رسولی در خصوص مهم‌ترین کتاب‌های حوزه عاشورا که به کودکان و نوجوانان در شناخت نهضت عاشورا کمک شایانی می‌کند، توضیح داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب‌های متعددی را در حوزه ادبیات آیینی و معرفی بیشتر ائمه اطهار (ع) برای کودکان تولید و منتشر کرده است و دربارۀ امام حسین (ع) و عاشورا نیز چندیدن عنوان مختلف به چاپ رسانده است که  خواندن آن‌ها از سوی کودکان و نوجوانان موجب درک بهتر آن‌ها از این واقعه مهم تاریخی و دینی می‌شود.

وی سپس بخشی از این کتاب‌ها را به این شرح معرفی کرد:
- کتاب «جامانده از کاروان« نوشته محمود جوان‌بخت
- مجموعه ۱۲ جلدی «هنر مرثیه‌خوانی» نوشته مهدی امین‌فروغی
- «در عزایت آسمان نیلی قباست»  اثری از مهدی الماسی
- «چهل روز عاشقانه» به قلم محمدرضا سنگری
- «آسمان خون گریه کن» نوشته جعفر ابراهیمی
- «تشنه لبان» نوشته حمید گروگان
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها