سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
طنز باید به‌جا باشد در غیر این صورت به جای خنده موجب دلزدگی مخاطب می‌شود

نشست «دگرخند؛ طنزهای خوب برای بچه‌های خوب» به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «دگرخند؛ طنزهای خوب برای بچه‌های خوب» با حضور گیتی خامنه، مجری صداوسیما، هادی خورشاهیان، نویسنده و شاعر و سرگروه واحد نظارت بر صدور مجوز کتاب کودک و نوجوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حبیب یوسف‌زاده، نویسنده و مترجم و جمعی از نویسندگان و علاقه‌مندان به این حوزه همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

خورشاهیان با تأکید بر اهمیت نوشتن و نقش آن در عموم مردم جامعه گفت: توانایی نوشتن در همه ما وجود دارد و هیچ ارتباطی با استعداد ندارد؛ پس همه باید این کار را برای خود انجام دهند. هیچ‌گاه از نوشتن دوری نکنید و بدانید همان‌گونه که سخن می‌گویید و از جمله بعدی خود خبر ندارید، توان نوشتن را هم این‌گونه در خود دارید. پس دست به قلم شوید و قوه تخیل خود را به کار گیرید.
 

 
وی با بیان اینکه طنز باید به‌جا باشد در غیر این صورت به جای خنده موجب دلزدگی مخاطب می‌شود، گفت: همچنان که کودکان و نوجوانان در جامعه ما تحت فشار و عدم آزادی‌های سنی خود هستند، نویسندگان این گروه سنی نیز در این زمینه دست‌شان بسته است؛ به این ترتیب با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند که روی کیفیت کار و میزان جذابیت آن تأثیر می‌گذارد.

حبیب یوسف‌زاده نیز در این نشست گفت: نشریات از پیش از انقلاب تا سال‌های بعد از آن توانایی‌های طنز را به کار می‌گرفت و وظیفه آن در ادبیات را به‌عهده داشت.
 

 
یوسف‌زاده در ادامه با اشاره به نقش مهم طنز در رفع معضلات اجتماعی گفت: در مطالب علمی و تحقیقی آمده است که بررسی تعارض‌ها و چالش‌های اجتماعی نشان می‌دهد ۱۰ درصد از این عارضه اجتماعی به تفاوت دیدگاه مربوط می‌شود؛ اما ۹۰ درصد آن به دلیل تفاوت و نوع نحو است. طنز می‌تواند در این زمینه جامعه را یاری و تعدیل کند؛ چرا که اگر ما در بیان دیدگاه‌های خود نحو درستی داشته باشیم و آن را به نمک طنز و شوخ‌طبعی آغشته کنیم مقبولیت بیشتری دارد.

وی در همین زمینه افزود: آمارها نشان می‌دهد درصد بالایی از آنهایی که در نخستین دیدار خود در تعاملات اجتماعی از شوخ‌طبعی و طنز استفاده کرده‌اند موفقیت بیشتری داشته‌اند و ارتباطات‌شان دوام بیشتری داشته است. این آمارها بر نقش مهم و سازنده طنز تأکید می‌کند. نقش و اهمیت طنز آنچنان است که برخی شرکت‌های تجاری عده‌ای از نیروهای انسانی خود را برای شرکت در دوره‌های شوخ‌طبعی و طنزپردازی می‌فرستند تا در ارتباطات کاری خود موفق‌تر عمل کنند.

وی ادامه داد: در دوره‌ای از تاریخ ادبیات طنز بعد از انقلاب، جمعی از نویسندگان جوان همانند آقای لبش و مهدی فرج‌الهی دور هم جمع شدند و مجله‌های طنز منتشر می‌کردند که بسیار موفق بود. دلیل موفقیت این نسل از ادبیات طنز نوجوان هم پل ارتباطی خوبی بود که میان مخاطب و مشکلات و روزمرگی‌های آن با ادبیات طنز احداث شد. این گروه از نویسندگان مخاطب و زندگی اجتماعی‌اش را به میان دنیای ادبیات طنز آوردند و موفق شدند. حتی این کار را در زمینه علمی نیز تجربه کردند و بازخوردهای خوبی را از این شیوه دریافت کردند.

یوسف‌زاده در پایان با یادی از امیرحسین فردی گفت: جمله معروفی مرحوم فردی داشت که می‌گفت «تا زمانی که قلم را به کاغذ نزدیک نکنید نوشتن آغاز نمی‌شود و شکوفایی در این زمینه شکل نمی‌گیرد.» به قول امیرحسین فردی کاغذ و قلم همانند الکترود جوشکاری و آهن است که تا اتصال بین‌شان قرار نگیرد جوشکاری انجام نمی‌شود و ما جوشکار خوبی نمی‌شویم، شاید در نخستین تلاش‌هایمان نتیجه زمخت و بی‌ریختی بدهد؛ اما در ادامه و به‌تدریج نتایج شسته و رفته‌ای خواهد داشت.

این برنامه با مسابقه طنزنویسی، خواندن آثار برگزیده توسط گیتی خامنه و اهدای جایزه به بهترین‌های آن به پایان رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها