یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
فرهنگستان زبان و ادب فارسی تنها مرجع تعیین بیگانه بودن و نبودن واژه‌ها است

زنجان- دبیر کارگروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سامانه جامع پاسداشت زبان فارسی راه‌اندازی شده است و تنها مرجع تعیین بیگانه بودن و نبوده واژه‌ها از طریق فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، مهدی نجفی یکشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان با بیان اینکه فرهنگ هر جامعه‌ای توسط افراد براساس نگرش‌های افراد شکل می‌گیرد، گفت: فرهنگ مادی در قالب کتاب وآداب رسوم است و ازطریق زبان به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود.

دبیر کارگروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه زبان یکی از ارکان مهم و هویت هر کشوری است، اضافه کرد: زبان فارسی در گویش‌های ایرانی و اسلامی به عنوان الگوی وحدت آفرین و یگانگی فرهنگی زبان‌ها وگویش‌ها است.

وی با اشاره به اینکه گویش‌ها گنجینه فرهنگی ایران است از همین رو باید آنها را پاس بداریم، افزود: سامانه جامع پاسداشت زبان فارسی راه‌اندازی شده است و تنها مرجع تعیین بیگانه بودن و نبوده واژه‌ها از طریق فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

دبیر کارگروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه با اشاره به تشکیل کارگروه شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی بیان کرد: بر اساس مصوبات این کارگروه همه دستگاه‌ها ملزم به رعایت قانون عدم استفاده از واژه‌های بیگانه در نامه‌‎های اداری هستند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان نیز در این جلسه گفت: یاد گرفتن زبان خارجی اشکالی ندارد، اما امروزه مدارس زبان غیر فارسی درجامعه ترویج یافته است.

حجت‌الاسلام علی خاتمی با بیان اینکه زبان فارسی هویت ماست و در طول تاریخ استعمار همواره قدم اصلی در تغییر هویت یک جامعه نفوذ به زبان آن بوده است، اضافه کرد: حساسیت ها در زبان فارسی در جامعه کم شده است و  امروز در خانواده‌ها وقتی کودک زبان باز می‌کند، بچه ها به سمت زبان خارجی می روند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز گفت: ترویج زبان فارسی یک وظیفه همگانی است، اما در سنوات گذشته برای مناطق دو زبانه به ویژه در مقطع پیش دبستانی آموزش مکمل فارسی تعیین می‎‌شد که اخیرا نگاه قبلی وجود ندارد.

علی اسماعیلی افزود: با توجه به اهمیت پاسداشت زبان فارسی بتوانیم موضوع زبان فارسی و تکلم آن در مناطق دو زبانه کشور را مورد پیگیری قرار دهیم.

مهدی رفیعی مشاور استاندار زنجان در مردمی‌سازی امور نیز با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که برشی از سند تمدن اسلامی است به بیانات رهبری در خصوص این بیانیه اشاره کرد و گفت: به فرموده ایشان جوانان محور محرکه حرکت به سمت تمدن اسلامی هستند.

مشاور استاندار زنجان در مردمی‌سازی امور به فعالیت‌ گروه‌های جهادی در مناطق محروم اشاره کرد و گفت: فعالیت این گروه‌ها مصداق مردمی‌سازی امور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها