سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
جشن قصه‌گویی از خزر تا خلیج‌فارس/ قصه‎ بگوییم تا ماندگار شویم

آیین گرامیداشت ثبت ملی قصه‌گویی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد.

سرویس استان‌‎های خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): امروز در تمام استان‌های کشور جشن ثبت ملی قصه‌گویی برگزار شد. کانون پرورش فکری در تمام استان‌ها با برگزاری نشست‌هایی، ثبت ملی قصه‌گویی را گرامی‌ داشت و در این خلال فرصتی نیز به دست آمد تا کارشناسان حوزه قصه‌گویی و اهالی ادب و داستان بر لزوم توجه به قصه‌گویی و تأثیر آن در پرورش نسل‌ها سخنرانی کنند.

امروز از خزر تا خلیج فارس برای قصه‌گویی جشن برگزار شد تا همگان بدانند قصه‌گویی ظرفیت بزرگی برای آموزش و پرورش همه نسل‌هاست.

بوشهر- قصه‌گویی هنری باستانی و رهاورد ارزشمند فرهنگ نیاکان ماست

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، قصه‌گویی را یک هنر باستانی و کهن و رهاورد ارزشمند فرهنگ نیاکان دانست که نقش پررنگی در تربیت کودکان و پرورش نسلی خلاق ایفا می‌کند.

سمیه رسولی در حاشیه برگزاری آیین ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی که ظهر سه‌شنبه در سالن آفرینش مرکز شماره 2 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نخستين و قدیمی‌ترین نهاد متولی امر قصه و  قصه‌گویی ایرانی است که یک راه دراز بیست و چهار ساله را طی کرده است و امسال بعد از گذشت بیست‌وچهار دوره برگزاری جشنواره قصه‌گویی در سطح ملی و بین‌المللی، موفق شده است آیین ملی قصه‌گویی را به ثبت ملی برساند.

قصه‌گویی هنری باستانی و رهاورد ارزشمند فرهنگ نیاکان ماست

وی ادامه داد: بی‌شک ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی موجب پاسداری و حفاظت  از میراث فرهنگی کشور عزیزمان می‌شود؛ میراثی که سینه به سینه و نسل به نسل از پدرانِ پدرانِ پدران ما و از مادرانِ مادرانِ مادران ما به ما رسیده است.

قم- قصه‌گویی باید باعث تربیت استعدادهای شگرف شود

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم با اشاره به اهمیت ثبت ملی قصه‌گویی، گفت:  امیدواریم با سپردن  گنجینه‌هایی مثل داستان و قصه به نسل جدید، باعث تربیت استعدادهای شگرف باشیم.
محمد غفاری صبح سه‌شنبه در آئین ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی در تالار فرهنگ و هنر قم، گفت: در فرهنگ اسلامی ایرانی ما، از کتاب به عنوان معجزه نام برده شده و این کتاب آسمانی، مملو از مکارم اخلاق و قصه های گوناگون است که باید از آنها بهره برد.
 


وی ادامه داد: زندگی ما پر از داستان‌ها و قصه‌های امروز و همچنین نقل از قصه‌های کهن است که امیدواریم با سپردن این گنجینه‌ها به نسل جدید، باعث تربیت استعدادهای شگرف باشیم.
 
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم، عنوان کرد: برگزاری آیین ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی از اهداف ما پس از گذشت بیست‌وچهار دوره برگزاری جشنواره قصه‌گویی در سطح ملی و بین‌المللی است که باید پاس داشته شود.

کرمان- رونمایی از  کد دوبُعدی ۲۰ قصه‌ با موضوع ایثار و مقاومت

همزمان با سراسر کشور، آیین ثبت ملی «قصه‌گویی ایرانی» و رونمایی از کد دوبُعدی(QR) ۲۰ قصه‌ با موضوع ایثار و مقاومت در گلزار شهدای کرمان برگزار شد.

آیین ثبت ملی «قصه‌گویی ایرانی» با حضور مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، سرپرست بنیاد شهید و ایثارگران کرمان و اعضای کانون کرمان در گلزار شهدای کرمان برگزار شد.
 


نجمه‌خاتون خداترس در این مراسم با بیان اینکه تلاش همکارانمان در کرمان سبب شد قصه‌گویی با محوریت ایثار و مقاومت با نام کانون کرمان ثبت شود، بیان کرد: قصه‌گویی پیشینه‌ای به قدمت تاریخ بشر دارد.
 
سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان با بیان اینکه اوج جایگاه معنوی قصه‌گویی در قرآن نمود پیدا می‌کند، اظهار کرد: در قصه قدرتی نهفته است که شنونده را در هر سن و سالی مجذوب می‌کند. قصه یکی از رایج‌ترین راه‌های انتقال تجربه و در میان اقوام ایرانی میراثی گرانبها و ضامن هویت ملی و تبادل فرهنگ است.
 
یزد- قصه‌گویی گامی برای مانگداری در تاریخ/ آذریزدی پدر قصه گویی ایران

مراسم ثبت ملی « روز قصه گویی ایرانی» در منزل مرحوم آذریزدی پدر قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب در یزد برگزار شد و طی آن مطرح شد که قصه‌گویی گامی برای مانگداری در تاریخ به شمار می‌رود.

مراسم ثبت ملی «روز قصه‌گویی ایرانی» همزمان با استان‌های مختلف کشور، ظهر سه شنبه در منزل مرحوم مهدی آذریزدی پدرقصه گویی ایران برگزار شد.

قصه‌گویی گامی برای مانگداری در تاریخ/ راز مانایی آذریزدی بازنویسی گذشته بر اساس زبان امروزی است

عالیه قوامی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد در این نشست گفت: شهر یزد، شهر پدرقصه‌گوی ایران است که تاریخ وی را با قصه‌گویی عجین می‌بینیم.

خوزستان - قصه‌ها ابزاری برای بیداری انسان هستند

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان گفت: قصه‌ها ابزاری برای بیداری انسان هستندکه به زندگی‌شان معنا بخشیده و آداب زیستن را به آنان می‌آموزد.

حبیب آل کرد پیش از ظهر سه‌شنبه در آئین بزرگداشت ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی در سالن اجتماعات بازارچه دائمی صنایع‌دستی اهواز ضمن تقدیر و تشکر از حضور هنردوستان در این رویداد فرهنگی، با بیان اینکه قصه حکایتی است که بر انسان گذشته ، بیان کرد: خداوند در قرآن کریم  این باور کهن (قصه) را به بهترین تجلی از حقیقت عنوان کرده است.

قصه‌ها ابزاری برای بیداری انسان هستند
 
آل کرد افزود: قصه‌ها را می‌توان ابزاری برای بیداری انسان‌ها معرفی کرد که به زندگی‌شان معنا بحشیده و آداب زیستن را به آنان می‌آموزد.

لرستان - قصه‌گویی بخش مهمی از فرهنگ ایرانیان است
 
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان قصه‌گویی را بخش مهمی از فرهنگ ایرانیان دانست و افزود: ترویج و توسعه‌ قصه‌گویی و معرفی و آشنا کردن کودکان و نوجوانان با این هنر ضروری است.

محمدجواد محمدی روز سه‌شنبه در آیین ثبت ملی قصه‌گویی که به صورت همزمان در سراسر کشور در لرستان برگزار شد، با بیان اینکه قصه‌گویی بخش مهمی از فرهنگ ایرانیان است، افزود: ترویج و توسعه‌ی آن و معرفی و آشنا کردن کودکان و نوجوانان با این هنر ضروری است.

قصه‌گویی بخش مهمی از فرهنگ ایرانیان است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان گفت: با قصه‌گویی به‌عنوان یک واسطه فرهنگی؛ گذشت، فداکاری، مهربانی و خوب زندگی کردن را می‌توان به کودکان و نوجوانان انتقال داد. 

کردستان- قصه‌گویی با تقویت رویاپردازی باعث شادی در کودکان می‌شود

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین حقوق کودکان، سرگرمی و شادی است، گفت: قصه‌گویی با تقویت رویاپردازی، باعث ایجاد نشاط و شادی در کودکان می‌شود.


حمیدرضا گوهری، سه‌شنبه در مراسم نمادین نواختن زنگ قصه‌گویی در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سنندج اظهار کرد: قصه‌گویی روحیه رویاپردازی را تقویت و پرورش می‌دهد وکودک با خیال‌پردازی می‌تواند به آرزوهای دست نیافتنی‌اش برسد، به جاهایی که نرفته، به چیزهای که  ندارد و این نیز سبب سرگرمی کودک می‌شود.

خراسان رضوی - خراسان خاستگاه قصه‌های دینی و آئینی است

همزمان با آئین ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی، جشن قصه‌گویی  در حرم مطهر رضوی در مشهد برگزار شد.

هم‌زمان با برگزاری مراسم ثبت ملی قصه‌گویی و آغاز فعالیت‌های تابستان در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این مراسم ظهر سه‌شنبه در حرم مطهر رضوی در مشهد برگزار شد.

خراسان خاستگاه قصه‌های دینی و آئینی است

ابراهیم زره‌ساز، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و‌ نوجوانان خراسان‌رضوی در این مراسم گفت: خراسان‌رضوی و مشهدالرضا(ع) به دلیل وجود مضجع نورانی حضرت رضا(ع) خاستگاه قصه‌های دینی و آیینی زیادی است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها