دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷
«بچه‌های اسیر و آزار شده» روایت کودکان فلسطینی است

آذربایجان‌غربی- کتاب «بچه‌های اسیر و آزار شده» در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ و بعد از شروع عملیات تاریخی «طوفان الاقصی» توسط بهمن بهرام‌پور نویسنده ارومیه‌ای تالیف و منتشر شده و روایتی از کودکان فلسطینی است.

سرویس استان‌ها خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): مسئله فلسطین همواره برای مردم کشور ما موضوع مهمی بوده است و اهمیت این موضوع باعث شده است که سالانه بخشی از کتاب‌های منتشر شده در کشورمان به این موضوع اختصاص داشته باشد. در این نبرد ما شاهد شهادت تعداد زیادی از نویسندگان، شاعران و روزنامه‌نگارانی بودیم که شهدای فکر و اندیشه بودند؛ اما اگر جسد و بدن انسان از بین برود، فکر و اندیشه آن‌ها باقی می‌ماند.

بهمن بهرام‌پور، نویسنده ارومیه‌ای است که تعداد کتاب‌های منتشر شده این صاحب قلم که عاشق نوشتن است در بین مؤلفان و نویسندگان زنده استان آذربایجان‌غربی، پرآثارترین مؤلف شناخته می‌شود و آخرین کتاب این نویسنده «بچه‌های اسیر و آزار شده» روایت کودکان فلسطینی است.

همچنین در سال ۱۳۹۷ محفل نکوداشتی تحت عنوان گؤروش ۱۱ «دیدار یازدهم» از سوی واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان‌غربی و با حضور مسئولان و شخصیت‌های فرهنگی و اهالی قلم و رسانه در ارومیه در تجلیل از بهرام‌پور برگزار شد. محتوای آثار و کتب وی جریانات، رویدادها، مسائل فرهنگی و تاریخی پیرامون زمانه با روحیات اجتماعی و آرمان‌های دینی و انسانی و معنوی تشکیل می‌دهد.

اغلب کتاب‌ها و آثار این محقق پرکار، می‌تواند منبع تغذیه فکری و آموزشی مفیدی برای اهل تعلیم و تعلم، اساتید دانشگاه و آموزگاران، و مربیان تربیتی، روحانیون و اصحاب رسانه و نویسندگان باشد.

بهمن بهرام‌پور در سال ۱۳۲۹ در روستای طالقان و دهستان حسنلو در بخش «محمدیار» شهرستان نقده در استان آذربایجان‌غربی، متولد شد. پدربزرگ وی «بهرام بیگ» از سرداران سرشناس ایل «قاراپاپاق» سُلدوز در دوره قاجار و دارای افتخاراتی در دفاع از منطقه در مقابل هجوم بیگانگان و اشرار بوده و پدرش نیز «بخشعلی» از مردان سرشناس و غیرتمند ایل قره پاپاق نقده بوده و سواد قدیمی هم داشت و در اوایل دوره پهلوی اول که رضاخان میرپنج به ارومیه آمده بود و نام تاریخی ارومیه به «رضائیه» تغییر کرد بخشعلی به خاطر اعتراض به وضع اسف بار و نامناسب سربازان در سربازخانه‌ها، مورد خشم پهلوی قرار گرفت و زندانی شد.

بهمن بهرام‌پور مقطع ابتدائی را تا کلاس ششم در دهستان حسنلو خواند که شش کیلومتر از زادگاهش فاصله داشت و متوسطه را در رشته ادبیات و در شهرستان نقده به پایان رساند. در ارومیه دوره کاردانی را در هنرستان کشاورزی «انیستیتو تکنولوژی سابق» گذراند و فوق دیپلم ادبیات و زبان انگلیسی را به عنوان شاگرد ممتاز و به صورت غیابی و مکاتبه‌ای از کالج لندن انگلستان دریافت کرد. به‌علت علاقه ذاتی و گرایش قلبی، فعالیت‌های ادبی، تألیف و پژوهش را جدی گرفت و از حدود ۱۵ سال پیش، به تدریج آثار خود را در موضوعات و محورهای مسائل فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و ادبی منتشر کرد.

آتش در خرمن، بررسی روانکاوی جوانان امروزی، روانکاوی ازدواج‌های ناشناخته، شخصیت و تربیت صحیح کودکان، چرا زنان عاشق می‌شوند، روانکاوی و راه حل اختلافات همسران، مخدر در جهان امروز، طلاق، به حق و حقوق زنان احترام بگذاریم، کتاب حجاب در ۴ جلد «بررسی استدلالی روایات فقهی و تحقیق ادله شرعی»، کودکان ولگرد خیابانی، من کودک انسانم برای شکنجه آفریده نشده‌ام، حاشیه نشینی، پژوهش در مورد کودک آزاری، مادر! من در سکوت عالمم، نقش والدین تاثیرگذار در تربیت و بلوغ نوجوانان است، علی (ع) ولیِّ مسلمین جهان است، امّ ابیها، بیایید فاطمه (س) را بهتر از این بشناسیم، دلیرمردان آذربایجان‌غربی «ایل قره پاپاق»، ریشه پوچ وهابیت، راز دست‌ها، منظومه لاله‌های خونین «شهدای فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان‌غربی»، بایاتیلار و آخرین کتاب نیز «بچه‌های اسیر و آزار شده» ازجمله آثار او است.

«بچه‌های اسیر و آزار شده» روایت کودکان فلسطینی است

وی در خصوص کتاب «بچه‌های اسیر و آزار شده» توضیح داد: این کتاب در موضوع تاریخی زنده و پر التهاب فلسطین است و تحت عنوان «بچه های اسیر و آزار شده» که اقدامات اسرائیل در مورد شکنجه فلسطینیان در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ و بعد از شروع عملیات تاریخی «طوفان الاقصی» تالیف و منتشر شده است. بنده به‌عنوان یک نویسنده مسلمان و متعهد نمی‌توانم در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی اسرائیل غاصب و مورد حمایت آمریکا و حکومت‌های اروپایی ساکت بمانم و با انتشار این کتاب تا حدودی دَینی را که بر عهده خود دارد به انجام برسانم.

این نویسنده ادامه داد: من به‌عنوان یک پیرمرد که نمی‌توانم در جهاد برای آزادی فلسطین در جبهه‌های مقاومت حضور داشته باشم، لااقل جهاد قلم در دست بگیرم و تعهد خود را انجام دهم و جامعه امروز و آینده ایرانی را با گوشه‌ای از جنایات پشت پرده صهیونیست‌های تروریست و کودک کش آشنا کنم.

بهرام‌پور بیان کرد: کتاب «بچه‌های اسیر و آزار شده» را با تحقیق و نیز با استفاده از منابع رسمی و معتبر خارجی و با ترجمه بخش‌هایی از متون خارجی توسط صائب کریمی، در سه بخش تدوین و تنظیم کردم و بخش اول «راهکار حقیقی» در چهار فصل، بخش دوم «محبس و شکنجه» در سه فصل، بخش سوم «تحقیق و پیامدها» در سه فصل با قطع کتاب وزیری و در ۳۹۵ صفحه از سوی انتشارات یاز در ارومیه منتشر شده است.

در مقدمه می‌خوانیم: چرایی و چگونگی موجودیت رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ در آثار داخلی و خارجی فراوانی مورد برری و تحلیل قرار گرفته است، اما آنچه از تحقیقات و بررسی های علمی مغفول مانده، نوع رفتار این رژیم با فلسطینیان و مخصوصاً کودکان بوده است. این رژیم کودک کش علی‌رغم اینکه از اعضای سازمان ملل به شمار می‌رود و خود را تابع کنواسیون‌های بین‌المللی و حقوق بشر می‌داند، شنیع ترین جنایات را در حق مردم بی‌دفاع فلسطین مرتکب شده است «صفحه ۱۲»

در صفحه ۲۲ می‌خوانیم: از زمان اشغال کرانه‌های باختری و نوار غزه در سال ۱۹۶۷ دو قیام مردمی این سرزمین‌ها به وقوع پیوسته، نخستین آنها در سال ۱۹۸۷ شروع شد و تا ۱۹۹۳ ادامه یافت، قیام دوم نیز در سال ۲۰۰۰ شروع شده… دستگیری و بازداشت کودکان فلسطینی پدیده جدیدی نیست، بر اساس تخمین‌ها در آغاز انتفاضه سال ۱۹۸۷، نیروهای اسرائیلی بیش از ده در صد تمام کودکان فلسطینی ۹ تا ۱۷ ساله را دستگیر کرده و هر یک را برای مدتی در بازداشت نگه داشته است.
در بخشی دیگراز کتاب می خوانیم: کودکان فلسطینی در بستری از خشونت مزمن و خطرات همیشگی رشد می‌کنند، در نتیجه مشاهده نشانه‌های مشکلات روانی که ارتباط مستقیمی با این شرایط دارند، امر شگفت‌انگیزی نیست. آنها در کودکی خود به دفعات و نه تنها یک بار، در معرض حوادث روانگزا قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها