سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
قصه‌گویی با تقویت رویاپردازی باعث شادی در کودکان می‌شود

کردستان - مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین حقوق کودکان، سرگرمی و شادی است، گفت: قصه‌گویی با تقویت رویاپردازی، باعث ایجاد نشاط و شادی در کودکان می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج، حمیدرضا گوهری، سه‌شنبه در مراسم نمادین نواختن زنگ قصهگویی در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سنندج اظهار کرد: قصه‌گویی روحیه رویاپردازی را تقویت و پرورش می‌دهد وکودک با خیال‌پردازی می‌تواند به آرزوهای دست نیافتنی‌اش برسد، به جاهایی که نرفته، به چیزهای که  ندارد و این نیز سبب سرگرمی کودک می‌شود.
وی بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین حقوق کودکان سرگرمی و شادی است، گفت: قصه‌گویی با تقویت رویا پردازی باعث ایجاد نشاط و شادی در کودکان می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان همچنین گفت: اتفاق شگرفی که در قصه‌گویی می‌افتد همذات‌پنداری است. این همذات‌پنداری یعنی کودک خود را به جای شخصیت‌های قصه گذاشته و با غم ها و شادی‌های او شریک شود و تجربیات او را با شنیدن تجربه کند.
گوهری در ادامه در خصوص مهارت‌های که می‌شود از طریق قصه‌گویی به کودکان آموزش داد، عنوان کرد: مدت زمان قصه، گروه سنی مخاطبین، مقدمه، میمیک چهره متناسب با داستان، بیان مناسب، مشارکت مخاطبین شش اصل برای رعایت قصه گویی است.

وی با بیان اینکه کانون یک مرکز تخصصی در زمینه کودک و نوجوان است، افزود: کانون همه بچه‌ها و نوجوانان را با هم می‌بیند و کتاب‌هایی متناسب با رنج سنی آنها تالیف و چاپ می‌کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان به مراکز ثایت و سیار کانون اشاره و یادآوری کرد: خودروهای سیار کانون استان در روستاهای استان ضمن ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین بچه‌ها، برنامه قصه‌گویی، آموزش نقاشی و ... هم دارد.

گوهری، هدف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان را ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه تا دورترین روستاهای استان برشمرد و این مهم را با افزایش مراکز سیار محقق دانست.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کردستان نیز در این مراسم با بیان اینکه اولین هدف از قصه‌گویی آموزش کودکان است، افزود: با قصه‌گویی هدفمند گذشته از سرگرم کردن کودکان به آنها مهارتهای زندگی را نیز آموزش می‌دهیم و این مهارت ها شامل: مهارت حل مساله و تصمیم گیری، مهارت تفکر، مهارت کنترل هیجانات و استرس، مهارت همدلی و مهارت‌های ارتباطی و ... است. 
 
عبدالله رشیدی پور، با اشاره به نقش والدین در قصه‌گویی گفت: در خانه والدینی که کتاب های متفاوت ندارند، می‌توانند از راه‌های دیگری برای قصه‌گویی استفاده کنند؛ مثل گفتن خاطرات، بیان خواب‌ها به صورت قصه، قصه گفتن با اسباب بازی‌های مورد علاقه بچه ها، قصه گفتن با وسایل در دسترس که قطعا این روش ها باعث شادی و نشاط وسرگرمی کودک می‌شود.

در ادامه این مراسم برای کودکان حاضر در مراسم برنامه قصه گویی خوانش و چند برنامه فرهنگی هنری نیز اجرا شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها