سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۴
برگزیدگان جایزه ادبی «نگین سرخ» معرفی شدند

فارس - سومین دوره جایزه ادبی نگین سرخ در شیراز به ایستگاه پایانی رسید.

بیژن کیا دبیر این جایزه ادبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران  (ایبنا) در شیراز خبر داد: در این دوره۲۳۷ اثر از استان‌های مختلف از جمله فارس، بوشهر، کهکیلویه و بویر احمد، خوزستان، خراسان شمالی، همدان،مرکزی و کردستان در قالب داستان کوتاه و داستانک به دبیرخانه ارسال شده بود که پس از داوری اولیه در هربخش ۲۰ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد.

وی ادامه داد: پس از داوری نهایی در بخش داستان کوتاه میثم محمدی با داستان «ایران ما» مقام اول را به خود اختصاص داد.

وی اعلام کرد: زهیر کرد رستمی با داستان «ترور حقیقت» نفر دوم و امیر حسین ایزدی با داستان «خون روی سنگ» نفرسوم شدند. آثار  سیده زینب نعمت الهی، طیبه فرید و هما ایران پور  نیز در این بخش شایسته تقدیر شناخته شد.

کیا ادامه داد: در بخش داستانک محمد صادق شریفی با داستانک «چشم آبی» حائز رتبه اول شد و طیبه روستا با داستانک «ابر آوا» مقام دوم و زهرا آرمان نسب با داستانک «عصرهای پنجشنبه» مقام سوم را کسب کردند و داستانک «قایم باشک» نوشته محسن کلهر شایسته تقدیر اعلام شد.

این نویسنده ابراز خوشحالی کرد که نسل جدیدی از نویسندگان در این جشنواره هاو رویدادهای ادبی رشد پیدا کردند و از سبک و سیاق کلیشه ای فاصله گرفتند به روز می‌نویسند.

کیا تصریح کرد: البته وقتی کار به ثمر می‌رسد که با کمک همه شما بتوانیم عهد ببندیم که خروجی این سه دوره منتشر شود و به دست مخاطب برسد.

وی با اشاره به اینکه همه سلایق به سردار سلیمانی افتخار می‌کردیم ابراز داشت: جایزه ادبی نگین سرخ حاصل دلسوختگی صبح جمعه تلخی بود که باخبر شهادت سردار گذراندیم. الان بعد از سه دوره داستان‌های باکیفیت برای خروجی گرفتن مکتوب داریم.

وی با اشاره به تعداد شرکت کنندگان ادامه داد: تعداد خانم‌ها در این دوره هم مثل دوره‌های قبل بیشتر بود. ظاهرا در نسل جدید اهالی قلم  بانوان طلایه دار داستان نویسی هستند.

مهدی مومن زاده مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم ضمن بزرگداشت یاد وخاطره سردار سلیمانی و شهدای مقاومت به تاثیر داستان در تصویر سازی ذهنی اشاره کرد و گفت: تصویرسازی ذهنی یک توانمندی است که وجه اتصال مشاهدات و تفکرات ماست. کاری که داستان نویسی انجام می‌دهد هم در ایجاد هم در تغییر تصویر ذهنی افراد تاثیر می‌گذارد.

وی داستان را دارای ظرفیت تصویرسازی زیادی دانست و گفت: در قرآن هم برای انتقال معانی از قالب داستان و ظرفیت تصویرسازی استفاده شده است. یکی از راه‌های خوب تثبیت باورها در جامعه امروز داستان نویسی است.

مومن زاده تصریح کرد: اگر روز قهرمان ملی که در شورای فرهنگ عمومی مطرح شده  تصویب شود جایزه ادبی نگین سرخ می‌تواند به سمت تصویرسازی از قهرمانان واقعی پیش برود.

علی حفیظی معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز نیز با اشاره به برگزاری سومین دوره این جايزه ادبی گفت: انتظار می‌رود این جایزه ادبی که ایده اولیه آن توسط آقای بیژن کیا نویسنده شیرازی شکل گرفت، پس از سه دوره در قالب یک محصول قابل لمسی به خروجی برسد.

به گزارش ایبنا، داستان خوانی توسط نفرات برتر  و اهدای جوایز برگزیدگان و پخش کلیپ از بخش های مختلف این برنامه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها