سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
تلاش می‌کنیم با برجسته کردن چهره قهرمانان، هویت هر اقلیمی را زنده نگه داریم

سیدحسین موسوی‌نیا، مسئول واحد قصه و روایت بخش کودک و نوجوان حوزه هنری ضمن اشاره به برگزاری نمایش برای کودکان بر اساس مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» گفت: قهرمان‌ها، عصاره فرهنگی‌تاریخی یک ملت هستند؛ تا جایی که می‌شود تغییر سلیقه، اندیشه و ذائقه فکری‌فرهنگی یک جامعه را از تغییر الگوها و قهرمان‌های آن جامعه شناخت؛ لذا پرداختن به مسئله قهرمان و روایت هنری قهرمان اقدامی بسیار مهم، جدی و فرهنگ‌ساز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» عنوان مجموعه هشت‌جلدی مهدی آذریزدی است که از سال گذشته به مناسبت سالروز ادبیات کودک و نوجوان به رویداد فرهنگی، آموزشی و مفرح با محوریت قصه تبدیل شده است. ویژه‌برنامه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» با برخورداری از بخش‌های متعدد از جمله نمایش و نقالی در ماه محرم با عنوان «قصه ما به سر رسید» به موضوع عاشورا پرداخت و در ادامه با همراهی کاروان «روایت حبیب» به ۱۰ استان کشور سفر کرد و با عنوان «پهلوانان نمی‌میرند» توانست برنامه‌های جذاب و دیدنی برای مخاطبان کودک ونوجوان ارائه کند. «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» این‌بار قرار است از ۹ تا ۱۳ خردادماه با موضوع «قیام ۱۵ خرداد» به کارگردانی هنری مرتضی اسدی‌مرام میزبان کودکان ورامینی شود تا با معرفی اسطوره‌های معاصر این منطقه، روایتگر حوادث تاریخی دهه ۵۰ باشد. در این‌باره گفت‌وگویی با سیدحسین موسوی‌نیا، مسئول واحد قصه و روایت بخش کودک و نوجوان حوزه هنری داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
 
- چرا قالب قصه‌گویی برای ویژه‌برنامه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» انتخاب شد؟
ما در برنامه‌های حوزه کودک و نوجوان تلاش می‌کنیم که به صورت جدی از قصه و روایت در تولید محتوا استفاده کنیم؛ چرا که قصه، زبان مشترک آدم‌ها در همه فرهنگ‌ها و مناطق است و می‌تواند عامل پیونددهنده انسان‌ها باشد. برای سنین پایه که هنوز وارد تعاملات جدی و خشک بزرگسالی نشده‌اند، همه‌چیز رنگ‌وبوی بازی و تفریح و سرگرمی دارد؛ لذا یکی از بهترین راه‌های تأثیرگذاری بر این نسل، پرداختن به مسائل و مفاهیم در قالب سرگرمی و هنر است.
از آنجا که قصه بهترین راه تأثیرگذاری و جلب مخاطب است «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» آمده تا به واسطه قدرت شگفت‌انگیز قصه و به کمک جذابیت‌های قالب‌های نمایشی و اجرا، از جمله نمایش عروسکی، نقالی و نمایش زنده و قصه‌گویی مخاطب را درگیر قصه قهرمانان کند.
 
- قصه‌گویی بر چه اساسی انجام می‌شود؟
بنای رویکرد جدید برنامه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، برجسته نمودن و توجه به قهرمان‌های اقلیمی است. قرار است قصه، قهرمان‌ها را روایت کند، زنده نگه دارد و تکثیر کند؛ حتی اجزای برنامه روی صحنه نیز سعی شده در هر اقلیم متفاوت و مبتنی بر ظرفیت‌ها و مقتضیات آن اقلیم باشد تا هویت فرهنگی‌تاریخی آن منطقه به واسطه روایت قهرمانان آن خطه برای مخاطب برجسته شود. شاید این برخورد با قصه و نمایش در قالب یک برنامه هماهنگ برای مخاطب کودک و نوجوان، اتفاق جدیدی باشد که امیدوارم بتواند خوب و شایسته به کارش ادامه دهد.
 
- از زنده کردن فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها در قالب این برنامه چه هدفی دارید؟
قهرمان‌ها، عصاره فرهنگی‌تاریخی یک ملت هستند؛ تا جایی که می‌شود تغییر سلیقه، اندیشه و ذائقه فکری‌فرهنگی یک جامعه را از تغییر الگوها و قهرمان‌های آن جامعه شناخت؛ لذا پرداختن به مسئله قهرمان و روایت هنری قهرمان اقدامی بسیار مهم، جدی و فرهنگ‌ساز است و ما تلاش می‌کنیم به واسطه برجسته کردن چهره قهرمانان، هویت هر اقلیمی را زنده نگه داریم و راه قهرمان بودن را راهی دست‌یافتنی برای همه مردم ترسیم کنیم.
 
- دفتر کودک و نوجوان حوزه هنری در نیمه خرداد چه برنامه‌هایی خواهد داشت؟
برنامه آتی ما مبتنی بر واقعه ۱۵خرداد در پیشوا، قرچک و ورامین است که از ۹ تا ۱۳ خردادماه، طی پنج روز به اجرای برنامه ویژه کودک اختصاص دارد. طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده روزانه سه اجرا خواهیم داشت که شامل یک اجرا در صبح (ساعت ۱۰ تا ۱۲) و دو اجرا عصرگاه (۱۶ تا ۱۸ و ۱۹ تا ۲۱) خواهد بود.
 
- مخاطب اصلی این برنامه چه قشری است؟
مخاطب ما در برنامه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، به صورت کلی کودکان و نوجوانان هستند و از آنجا که این‌بار مبتنی بر یک حادثه تاریخی و رشادت و مردم جنوب شرق تهران محتوا تدارک دیده‌ایم، حتی بزرگسالان نیز می‌توانند از آن بهره ببرند. از آنجا که این ویژه‌برنامه بازنمایی قیام ۱۵خرداد است و تا حدود زیادی، بزرگسالان این حادثه را درک کرده‌اند، برای مردم آن منطقه دیدن این واقعه به زبان هنر احتمالا جذابیت خواهد داشت.
 
- برنامه‌ها با موضوع قیام ۱۵خرداد شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟
ویژگی منحصربه‌فرد منطقه پیشوا و ورامین و حوالی آن، گروه‌های سرود ملی، هنرمندان حوزه نمایش عروسکی و نمایش زنده است و حتی نویسندگان برجسته‌ای دارد که در این منطقه رشد یافته‌اند و فعالیت می‌کنند؛ بنابراین ما سعی می‌کنیم از ظرفیت‌های بالفعل آن منطقه در اجراهایمان استفاده کنیم.
 
- جانمایی‌ها انجام شده؟ در کدام قسمت از شهر ورامین مخاطبان به تماشای آثار هنری می‌نشینند؟
در این برنامه با حوزه هنری جنوب شرق همکاری داشته‌ایم و جانمایی و نقطه‌یابی برای برگزاری ویژه‌برنامه با جایگاه نمایش سیار انجام شده و جدول برنامه‌ها مشخص شده است.
ویژه‌برنامه‌های تدارک دیده‌شده در فضاهایی چون پیشوا، روستای حبیب‌آباد، شهرک مدرس، قله نو، کاظم‌آباد ورامین، ولی‌آباد قرچک، روستای قشلاق قرچک، پارک شقایق ورامین، روستای جعفرآباد ورامین، پارک خانواده پیشوا، خیرآباد ورامین، شهر قرچک، جوادآباد و... اجرا می‌شوند. ما سعی کردیم رویدادها را در فضاهای مرکزی شهر اجرا نکنیم و بیشتر به حاشیه شهرستان ورامین و پیشوا و حوالی آن برویم تا مخاطبی را که کمتر از برنامه‌های این‌چنینی بهره‌مند شده جذب تولیدات هنری کنیم.
 
- پیش‌بینی می‌کنید پرداختن به این واقعه تاریخی در قالب قصه، چقدر برای مخاطب کودک جذاب و ملموس باشد؟
بی‌شک مواجهه مستقیم با هنرمند و اثر هنری جذاب‌تر از مصرف ضبط‌شده و پخش مجدد آن است؛ لذا مخاطب وقتی روبه‌روی بازیگر، نقال و قصه‌گو و چشم‌درچشم آنها وارد جهان قصه و روایت می‌شود حتما لذت بیشتری خواهد برد؛ ضمن اینکه محتوای ما قالب هنری دارد و از محتوای موضوعی اقلیمی نیز برخوردار است. بنابراین آگاهی‌بخشی‌مان درباره محل زندگی مخاطب در قالب هنر خواهد بود که مخاطب را با واسطه سرگرمی درگیر معنای غیرمستقیم می‌کند.
ما در ویژه‌برنامه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» با موضوع قیام ۱۵خرداد از قهرمانانی یاد می‌کنیم که کنار کودکان این خطه زندگی می‌کنند؛ اما ممکن است کسی آنها را نشناسد.
 
- آیا عروسک کاراکتر «علی» در لوپتو هم حضور خواهد داشت؟
خیر عروسک «علی» در آخرین اجرای خود دچار نقص فنی شده و در حال تعمیر است؛ اما عروسک‌های جذاب لوپتو مثل «سرهنگ» و «محبوب» همراه ما خواهند بود.
 
- با توجه به همزمانی واقعه ۱۵ خرداد با دهه کرامت برنامه‌های نمادین دیگری هم در دست دارید؟
بله، رویدادهایی را در نظر گرفته‌ایم؛ اما هنوز نهایی نشده است. البته رونمایی کتاب حاج‌تقی علایی که از مبارزان و افراد حاضر در قیام تاریخی ۱۵ خرداد است برگزار می‌شود و دوست داریم اگر فرصت و شرایط فراهم شود از هنرمندان و ورزشکاران و قهرمانان منطقه‌ای نیز تقدیر کنیم.
 
- آیا در این رویداد هنری، نویسندگانی که درباره واقعه ۱۵ خرداد برای کودکان و نوجوانان داستان نوشته‌اند هم حضور خواهند داشت؟
بله، محمدرضا شرفی‌خبوشان از نویسندگان به‌نام آن منطقه است و دو کتاب داستانی مبتنی بر ماجرای ۱۵ خرداد با عنوان «یحیی و یاکریم» و «موهای تو خانه ماهی‌هاست» نوشته است و از جمله قهرمانان فرهنگی آن اقلیم به حساب می‌آید.
 
- چه طرح و ایده‌هایی در قالب برنامه‌های بعدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» دارید؟
یکی از چیزهایی که تلاش می‌کنیم در قالب برنامه‌ها به آن توجه کنیم این است که قهرمانان را برای بچه‌ها دست‌یافتنی کنیم. اتفاقات مثبتی در کشور ما رخ داده؛ اما تصور ذهنی نوجوان و جوان ما این است که نمی‌توانند مثل آن قهرمان باشند. با توجه به این مسئله، می‌خواهیم هویت کلان قهرمان را با زبانی منتقل کنیم که قهرمانان برای مخاطب دست‌یافتنی شوند؛ این اتفاق می‌تواند تأثیرات مثبتی بر روحیه و عزت‌نفس و تلاش‌های آتی نسل آینده‌ساز داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها