چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
برنامه‌های سوگواره ملی آفرینش‎‌های ادبی شاهچراغ(ع) تشریح شد

معاون فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات حرم مطهر شاهچراغ(ع)، ضمن تشریح برنامه های دهه کرامت، از ادامه کار سوگواره ملی هنری ادبی شاهچراغ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، حجت‌الله طلایی ضمن تشکر از هنرمندانی که آثار خود را به دبیرخانه سوگواره ارسال کردند و با عذرخواهی بابت تاخیر به وجود آمده در برگزاری اختتامیه این سوگواره، اظهار کرد: با توجه به چندجانبه بودن سوگواره و وسعت موضوعات مختلف و متفاوت و از سوی دیگر با عنایت به اینکه برای آگاهی هنرمندان سراسر کشور اطلاع‌رسانی کافی صورت نگرفته و بسیاری از هنرمندان از برگزاری چنین سوگواره‌ای بی خبر بودند، در بهمن ماه ۱۴۰۱ جلسه‌ای با حضور معاون فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات حرم مطهر و مدیران فرهنگی ارشد استان تشکیل شد و پس از شور و مشورت و بررسی‌های صورت گرفته، تصمیم بر آن شد تا این سوگواره به چهار بخش اصلی و تخصصی تقسیم شود و مسئولیت اجرایی، فراخوان و داوری هر رشته را یکی از مجموعه‌های فرهنگی استان به عهده بگیرد.
 
معاون فرهنگی حرم مطهر پیرامون رشته‎‌های هر بخش و زمان اختتامیه آن گفت: بخش آفرینش‎‌های ادبی با مرکزیت سازمان بسیج هنرمندان فارس در رشته‌های شعر، داستان، دل‌نوشته و خاطره برگزار می‌شود و مهلت ارسال آثار ۲۵ اردیبهشت تا ۲۵ تیر و اختتامیه آن مرداد ۱۴۰۲ است. بخش هنرهای تصویری و انیمیشن با مرکزیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در رشته‌های نماهنگ، مستند کوتاه، موشن‌گرافی، پوستر موشن، فیلم داستانی و نمایشنامه برگزار می‌شود و مهلت ارسال آثار تا پایان شهریور و اختتامیه مهر ۱۴۰۲ است. بخش هنرهای تجسمی با مرکزیت حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس در رشته‌های گرافیک، پوستر، تایپوگرافی، اینفوگرافی و همچنین نقاشی، نقاشی کلاسیک و نقاشی دیجیتال برگزار خواهد شد.
 
به گفته طلایی، مهلت ارسال آثار در این بخش، ۳۱ شهریور و اختتامیه در مهر ۱۴۰۲ است. بخش صدا، موسیقی و سرود با مرکزیت صدا و سیمای مرکز فارس، در رشته‌های تک آهنگ، سرود، نمایش رادیویی، برنامه رادیویی برگزار می‌شود و مهلت ارسال آثار، پایان مرداد و اختتامیه در شهریور ۱۴۰۲ است. مراسم اختتامیه نهایی نیز در آبان ۱۴۰۲، همزمان با سالگرد شهدای حرم مطهر برگزار و طی آن، نفرات ممتاز از بین برگزیدگان چهاربخش مذکور، انتخاب و مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.
 
وی تصریح کرد: دبیرخانه مرکزی سوگواره در حرم مطهر قرار دارد و پوستر و فراخوان مجدد همه رشته‌ها در سایت حرم مطهر شاهچراغ علیه السلام به نشانی shahecheragh.ir بارگذاری شده و قابل دسترسی است اما دبیرخانه تخصصی هر رشته به سازمان مربوطه انتقال یافته و آماده دریافت آثار هنرمندان است.
 
طلایی پیرامون آثاری که تاکنون به دبیرخانه سوگواره ارسال شده، گفت: این اثرها با همان شرایط اعلام شده در فراخوان قبل، محفوظ است و برای داوری در اختیار بخش مربوطه قرار می‌گیرد. منعی برای ارسال مجدد اثر در هر بخش وجود ندارد. اختتامیه هر بخش پس از پایان مهلت ارسال آثار و انجام داوری در زمان مقرر در حرم مطهر برگزار شده و فهرست اسامی برندگان از طریق سایت آستان مقدس شاهچراغ(ع) اعلام خواهند شد.
 
وی در ادامه به مسابقه اینترنتی «سراج المنیر» اشاره کرد و گفت: در طول دهه کرامت، مسابقه آنلاین تفسیر سوره مبارکه لقمان از سلسله مسابقات سراج المنیر از متن کتاب تفسیر نور آیت‌الله استاد قرائتی برگزار می‌شود که علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه می‌توانند به بخش مربوطه در پایگاه اطلاع‌رسانی حرم مطهر به نشانی eform.shahecheragh.ir/seraj  مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها