سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
شعار نمایشگاه کتاب 1402 بر گره‌خوردن آینده کشور به دانایی تاکید دارد/ حضور امیدوارکننده‌ کودکان در نمایشگاه

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، شعار نمایشگاه کتاب 1402 را جالب توصیف و تاکید کرد: این انتخاب خوب، اشاره غیرمستقیمی به این دارد که آینده کشور به دانایی گره خورده است و لازمه دانستن هم «کتاب خواندن» است.

سمیه رسولی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مهم‌ترین رویداد حوزه نشر و کتاب در کشور است. جمع‌شدن شدن همه انتشارات در این رویداد به معنای جمع‌شدن تعداد عظیمی از اندیشه‌ها و تفکرات و سبک‌ها در یک‌جا. بنابراین این نمایشگاه فرصت مغتنمی است برای انتخاب بهتر کتاب بر اساس هر ذوق و سلیقه و نیازی که مخاطب دارد. از همین رو، این رویداد بسیار پر اهمیت و پربازده است. اضافه‌شدن دیگر حلقه‌های نشر کتاب به مجموع نشرهای داخلی و خارجی هم یکی دیگر از جنبه‌های مثبت این رویداد عظیم فرهنگی است که در این دوره اتفاق افتاده و می‌توان نسبت به آن خوش‌بین بود.

وی سپس به شعار نمایشگاه کتاب 1402 اشاره و تصریح کرد: «آینده خواندنی است»، به نظرم انتخاب جالب و خوبی برای شعار نمایشگاه است؛ چراکه اشاره غیرمستقیم به این مسئله مهم دارد که آینده کشور به دانایی گره خورده و لازمه دانستن و دانایی هم کتاب خواندن است.

رسولی در ادامه به استقبال خوب خانواده‌ها و کودکان از غرفه انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و افزود: امسال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب‌های متنوع و متعددی در نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب ارائه کرده و خودم با حضور در نمایشگاه شاهد شلوغی غرفه کانون پرورش فکری بودم که در غرفه 181 نمایشگاه مستقر شده است. استقبال بی‌نظیر خانواده‌ها همراه با کودکان خود از این غرفه نشان از اعتماد خانواده‌ها به این نشر دارد که البته بار مسئولیتی کانون را بیشتر می‌کند.

به گفته وی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب 1402، با ۱۰۰ عنوان کتاب چاپ اولی و حدود ۵۰۰ عنوان کتاب تجدید چاپی از کتاب‌های پرمخاطب حضور دارد و سعی کرده در عرضه آثار خود، سلیقه همه رده‌های سنی کودک و نوجوان را از پیش‌دبستانی گرفته تا دبیرستان و حتی اولیای تربیتی در نظر بگیرد.

رسولی درباره اهمیت حضور کودکان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید کرد: حضور کودکان در نمایشگاه کتاب، بی‌اغراق امیدوارکننده‌ترین بخش برگزاری نمایشگاه است. نمی‌دانید وقتی بین آن همه شلوغی و رفت و آمد یک کودک را می‌بینید که یک کتاب را در دست گرفته و با دست‌ها و انگشت‌های کوچکش ورق می‌زند و چشم‌هایش تند تند روی تصاویر کتاب می‌چرخد، چه حس خوب و خوشایندی است. باید خوشحال باشیم از اینکه کودکان در نمایشگاه حضور دارند و باید متشکر باشیم از تمام نشرهایی که تخصصی دارند برای کودکان کتاب چاپ می‌کنند؛ چراکه هر دو دارند برای آینده روشن این مرزو بوم تلاش می‌کنند و این ستودنی است.
 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر سپس با بیان اینکه بر کسی پوشیده نیست که تشویق به مطالعه از دوران کودکی مسئله بسیار مهم و پر‌اهمیتی است، یادآور شد: مطالعه کتاب وقتی ازسوی والدین تبدیل به عادت‌های زندگی کودک شود، بی‌شک تاثیرات فراوانی بر فکر، اندیشه و عملکرد او خواهد گذاشت و در آینده او را فرد موفق تری به جامعه معرفی خواهد کرد؛ چراکه مطالعه کتاب گسترش دایره واژگان کودک را برای برقراری ارتباط و معرفی خود یا پذیرش دیگران در بر دارد.

رسولی ادامه داد: مطالعه کتاب منبعی است برای دریافت دانش و این کار دانش کودک را در سطح بالاتری نسبت به گروه همسالان خود قرار خواهد داد. عمق‌بخشی به دانسته‌ها و آشنایی بیشتر با احساسات آدمی و استفاده بجا از احساسات از دیگر جنبه‌های مطالعه کتاب است که در کودک رخ می‌دهد. قدرت تخیل و تفکر در کودک با کتاب خواندن افزایش می‌یابد و بسیار موارد دیگر که بیان همه آنها در این مقال نمی‌گنجد.

این مقام مسئول در خصوص مهم‌ترین کارکردهای فرهنگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: برای نمایشگاه کتاب کارکردهای متعدد و متنوعی را می‌توان متصور شد. خود اصل موضوع برگزاری نمایشگاه به تنهایی می‌تواند جریان‌ساز و موجب پویایی جامعه شود. تعدد فرهنگ و تکثیر آن، چیزی است که ما در هر دوره برگزاری نمایشگاه می‌توانیم به‌عینه ببینیم و لمس کنیم. آشنا شدن بیشتر جامعه مخاطبان از کودکان گرفته تا کهنسالان با کتاب و اهمیت آن و همچنین فراهم آوردن شرایطی برای معرفی کتاب‌ها، خرید آن و در نهایت مطالعه آن مسئله‌‌ای بسیار مهم است که از دستاوردهای فرهنگی نمایشگاه کتاب به‌شمار می‌روند.

وی در خصوص تاثیر تخفیف‌های ناشران در تسهیل قدرت خرید مردم گفت: تخفیف یکی از سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی محصولات است که معمولا هم مورد استقبال واقع می‌شود. به عبارت بهتر می‌توان گفت، تخفیف دادن روشی است که فروشندگان سعی می‌کنند با ارائه آن به عناوین مختلف، مشتریان خود را ترغیب به خرید کنند. از دید من، تخفیف یک استراتژی برای فروش بیشتر است. حالا تصور کنیم این استراتژی برای فروش بیشتر کتاب باشد و فروش بیشتر کتاب یعنی خوانده شدن کتاب‌های بیشتر، بنابراین می‌توان این عمل را یک عملکرد مناسب دانست.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، حضور کتابفروشی‌ها را برای نخسیتن بار در بخش مجازی نمایشگاه کتاب 1402 اتفاق نیکی دانست و افزود: جهان رو به پیشرفت و دگرگونی است و تا زمانی که پیش می‌رویم روش‌های نو و جدیدی در جهت ایجاد فضای دسترسی آسان به کالا صورت می‌گیرد که ایجاد تغییر و تحول در زمینه برگزاری نمایشگاه کتاب و استفاده‌از ظرفیت دنیای مجازی برای حضور کتابفروشی‌ها می‌تواند یکی‌از آنها باشد.

وی یادآور شد: ما دو سال سخت کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم و دیدیم و تجربه کردیم که وقتی در دنیای حقیقی بعضی از شرایط برای ما فراهم نیست، این ظرفیت فضای مجازی است که به کمک ما می‌آید. شاید ایجاد بخش مجازی، یک فرصت باشد، هم برای کتابفروشی‌ها و هم کسانی که به هر دلیل امکان حضور در نمایشگاه را ندارند و می‌خواهند غیرحضوری کتاب خرید کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها