چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
هیئت داوری چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی معرفی شدند

هیئت داوری چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی که به میزبانی استان بوشهر برگزار می‌شود، منصوب و معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و دبیر چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی در احکامی جداگانه، سید سعید هاشمی، محمود پوروهاب و مجید ملامحمدی را به‌عنوان هیئت داوری این دوره منصوب کرد.

در حکم عبدالرحیم افروغ خطاب به هیئت داوری این رویداد مهم فرهنگی آمده‌است: «با توجه به تجربیات  ارزشمند و اعتبارآفرین جنابعالی در حوزه داستان، به موجب این حکم، جنابعالی به‌عنوان «داور چهاردهمین جشنواره ملی  داستان کودک و  نوجوان رضوی» منصوب می‌شوید. بی‌شک حضور جنابعالی در پیشبرد اهداف این رخداد ملی-  فرهنگی و رضوی سهم بسزایی خواهد داشت. 

با قدردانی از شما برای پذیرش این مسئولیت، توفیق روزافزونتان را آرزومندم. امید است همواره در راه خدمت به جامعه ادبی و هنری موفق به تائیدات الهی باشید.»

در ادامه به‌طور مختصر اعضای هیئت داوری که از نویسندگان و داوران ملی در عرصه داستان کودک و نوجوان به‌شمار می‌روند، معرفی می‌شوند:
 
محمود پوروهاب
محمود پوروهاب؛ نویسنده و شاعر حوزه کودک و نوجوان، متولد دوم آبان 1340 در شهرستان رودسر و دانش‌آموخته رشته ادبیات داستانی در مقطع کارشناسی ارشد است. وی کار ادبی را در 1369 با مجله «سلام بچه‌ها» آغاز کرد و تا کنون نزدیک به 150 عنوان کتاب در حوزه داستان، شعر، زندگینامه و کارهای پژوهشی نوشته و منتشر کرده‌است.

برخی از آثار این نویسنده مانند «قصه‌های ایرانی» و «قصه‌های خیلی قشنگ» به زبان‌های روسی و انگلیسی ترجمه شده‌اند. در کارنامه پوروهاب افزون بر کسب مقام‌های برگزیده در رویدادهای ملی حوزه داستان و ادبیات، داوری جشنواره‌های گوناگونی نظیر جشنواره‌های قلم زرین، قصه‌گویی کانون پرورش فکری، شعر فجر و رضوی ثبت شده است. 

او هم‌اکنون یکی از کارشناسان بخش داستان و شعر انتشارات به‌نشر (آستان قدس رضوی) و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.  از مهم‌ترین آثار پوروهاب در حوزه کودک و نوجوان می‌توان به «زبان گنجشک‌ها را بلد است»، «آرزوی مادر بزرگ»، «درخت خانه‌ی ما»، «همیشه کسی هست»، «سکوت خیس درختان»، «با تو هوا خوب است»، «ماهی رود تو‌ام»، «غروب آفتاب ربذه»، «صدای زلال بلال»، «این صدای علی (ع) است»، «قصه‌های 10 جلدی پیامبران»، «مژده گل»، «خوان هشتم»  و ... اشاره کرد.
 
سید سعید هاشمی 
سیدسعید هاشمی؛ داستان‌نویس و نویسنده حوزه کودک و نوجوان، متولد ششم بهمن 1353 در قم و دانش‌آموخته رشته ی زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی ارشد است. وی در حال حاضر سردبیر ماهنامه «سلام بچه‌ها»ست. از سوابق ادبی وی می‌توان به سردبیر ماهنامه‌های «مهیار»، «زباله‌های دوست‌داشتنی» و «لوبیای سحرآمیز؛ (مجله‌ی طنز بچه‌های ایران)» اشاره کرد.

هاشمی بیشتر به زبان طنز برای کودکان و نوجوانان نوشته و تاکنون بیش از 50 کتاب در قالب‌های رمان، شعر، طنز، ادبیات آیینی و پژوهشی آفریده که برخی از تالیفات وی به این شرح است:

«تنظیم و تصحیح دیوان علامه حسن‌زاده‌‎ی آملی»، «پاسبان‌ها با سهراب چای می‌خورند؛ (مجموعه‌ی نثر ادبی مهدویت برای جوانان»، «بهار در بادیه؛ داستان منظوم دوران کودکی حضرت رسول اکرم برای نوجوانان»، «پیرمرد و صندلی؛ داستان زندگی شهید مدرس برای نوجوانان»، «قندآباد؛ رمان طنز دفاع مقدس»، «دو دست، دو بال؛ نگاهی به دعاهای قرآنی برای نوجوانان»، «گریه‌ها و یاکریم‌ها» داستان‌هایی از زندگانی علمای اسلام برای نوجوانان»، «عشق با نان اضافه (مجموعه طنز جوان)»، «وام دماغ (مجموعه طنز جوان)»، «ماه، روشن‌ترین سیب دنیاست»، «دل‌های کبوتری»، «کسی شبیه بهار»، «پیاده‌رو شلوغ است»، «من و آقای خورشید (مجموعه شعر مهدویت برای کودکان»، «فصلی پر از شعر و گیلاس؛ زندگی امام خمینی «ره» به صورت منظوم برای نوجوانان»، «به رنگ خاکستر» و...

سیدسعید هاشمی تاکنون تجربه داوری رویدادهای متعددی را در عرصه شعر و داستان داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به داوری جشنواره‌ی کتاب سال ماهنامه سلام بچه‌ها (1376 تا 1388)، داوری جشنواره‌ی ملی کتاب کودک و نوجوان ( اداره کل ارشاد استان قم ـ 1390)، داوری جشنواره‌ی مطبوعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان( تهران ـ 1376)، داوری بخش کودک و نوجوان جشنواره‌ی کتاب سال رضوی (مشهد ـ 1391)، داوری سه دوره جشنواره داستانی ماه مجلس (آستان قدس رضوی) (سال 97، 98 و 1400) و... اشاره کرد.

همچنین وی در بسیاری از رویدادهای معتبر ملی و بین‌المللی حوزه داستان و شعر بارها و بارها رتبه‌های برگزیده را از آن خود کرده است.  
 

مجید ملامحمدی

مجید ملامحمدی؛ نویسنده و شاعر حوزه کودک و نوجوان، 12 مرداد سال ۱۳۴۷ شمسی در شهر قم در خانواده‌ای اهل کتاب و اخلاق متولد شد. پدر وی یک روحانیِ اهل قلم و از مفسران قرآن در حوزه‌ي علميه‌ي قم بود و به آيت‌الله محمد محمدی‌ اشتهاردي شهرت داشت.

 ملامحمدی تحصیلات حوزوی را تا خارج فقه ادامه داد. وی همچنین دانش‌آموخته رشته ادبیات فارسی‌ در مقطع کارشناسی است. وی در سال 1387 از طرف وزارت ارشاد اسلامی کارشناسی ارشد (درجه 2 هنری) و در سال 1401 درجه دکترا (درجه یک هنری) را در رشته‌ی ادبیات داستانی دریافت کرده است.

ملامحمدی نخسیتن اثر داستانی جدی خود را در سال 1368 در مجله‌ی «سلام بچه‌ها» چاپ کرد و اولین شعرش هم در همان سال در همین مجله‌ منتشر شد. او از سال‌های 69 و 70 به بعد در جلسات قصه و شعر مجله سلام بچه‌ها در قم، حضوری در حاشیه؛ اما پْر رنگ داشت و سرانجام از سال 1371 به طور رسمی همکاری‌اش با سلام بچه‌ها به عنوان کارمند شکل گرفت. در ابتدا چند ماهی مسئول ضمیمه پوپک بود و خودش طرح‌های اولیه آن را داد که بعدها یک مجله مستقل برای کودکان شد.

او اولین کتابش را با نام «خواب عجیب استاد» در سال 1372 در حوزه‌ی هنری تهران منتشر کرد. از مجید ملامحمدی بیش از200  کتاب در زمینه‌‌های داستان، شعر و تحقیق ادبی و دینی، در دو مقطع کودک و نوجوان به چاپ رسیده است که تعدادی از آثار او به زبان‌های فرانسه، انگلیسی، روسی، اردو، نیجریه‌ای، عربی، ترکی استانبولی و هندی نیز ترجمه شده‌اند.

از آثار مهم وی می‌توان به «آواز باران»، «آخرین هجرت»، «فرهنگ‌نامه‌ی نماز»، «آواز مرغ باران؛ رمان زندگی امام هادی(ع)»، «امام، مهربان‌ترین پدر؛ قصه زندگی امام خمینی(ره)»، «پدر بزرگ غمگین است؛ ج 2 قصه زندگی امام خمینی(ره)»، «راز انار سرخ؛ قصه‌ی زندگی علما ودانشمندان شیعه»، «من ماه را می‌خواهم؛ ج ۳ قصه زندگی امام خمینی(ره)»، «ماه غریب من؛ رمان زندگی امام رضا (ع)»، مجموعه 12 جلدی «شاه فراری شده؛ داستان انقلاب»، «اسب‌های کور نشر رود آبی»، «داعشی و عاشقی» و... اشاره کرد.

بسیاری از این کتاب‌ها در جشنواره‌هایی چون کتاب سالِ جمهوری اسلامی، کتاب فصل جمهوری اسلامی، کتاب سالِ‌ حوزه، کتاب سال کودک و نوجوان(کانون پرورش)، مهدویت، کتاب سالِ دفاع مقدس، کتاب سالِ سلام(مجله‌های سلام بچه‌ها و پوپک)، کتاب سالِ رضوی، کتاب سالِ ولایت، صدمین سالِ تولد امام خمینی(ره)، کتاب برتر ناشران، دوسالانه جشنواره نهج البلاغه و چند جای دیگر برگزیده و تقدیر شده‌اند. و چند اثر مطبوعاتی‌اش هم در چند جشنواره‌ی کشوری- مثل جشنواره‌ی مطبوعات کودکان و نوجوانان- جایزه گرفته‌اند.

وی در بعضی از جشنواره‌های کتاب‌ سال مثل کتاب سال جمهوری اسلامی، حوزه‌ی علمیه، کانون پرورش، مهدویت، رُبع قرن دفاع مقدس، جایزه زرین قلم، کتاب سلام، آموزش و پرورش، حوزه هنری و... داور بوده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها