پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
ثبت تاریخ شفاهی به همت نویسندگان انقلاب و دفاع مقدس تقویت شده است

علیرضا مهرداد، نویسنده و منتقد ادبی در نشست نقد و بررسی کتاب «روز آزادی زن» گفت: درگذشته تاریخ شفاهی وجود داشته اما جریان جدید تاریخ شفاهی به همت نویسندگان انقلاب و دفاع مقدس تقویت شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، نشست نقد و بررسی «کتاب روز آزادی زن»  به پژوهشگری سمیه ذوقی، ندا ترکمن‌چه و ملیحه بخشی‌نژاد با حضور علیرضا مهرداد و علی براتی، نویسنده و منتقد ادبی انقلابی چهارشنبه(26 بهمن‌ماه) در حسینیه هنر مشهد برگزار شد.

جلسات نقد کتاب؛ سنگ محک نویسنده
علیرضا مهرداد در ابتدا به نتایج و آثار جلسات نقد اشاره کرد و گفت: به جلسات همگرایی نویسندگان نیاز داریم. جلسات نقد چند مزیت دارد، از‌جمله برگزاری دورهمی با حضور منتقدین و خوانش کتاب است. 

وی ادامه داد: نقد سنگ محک عالم نویسندگی است و موجب می‌شود هر فردی جرات نوشتن پیدا نکند و کاغد را حرام نکند. جلسه‌های نقد بیش از نشست‌های آموزشی برای نویسنده موثر است؛ چراکه با حلاجی اثر، هنرجو و دانشجو بیشتر از جلسه آموزشی یاد می‌گیرد. «حسینیه هنر» و دفتر جبهه انقلاب با برگزاری جلسات نقد کتاب، راه خود را در حوزه کتاب پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که برای «تاریخ شفاهی» چند دسته‌بندی می‌توان ذکر کرد، گفت: تاریخ شفاهی مبتنی بر مصاحبه و پژوهش است. دو دسته‌بندی عمده و جدی وجود دارد؛ قصه و ناقصه و داستان و ناداستان.

مهرداد افزود: مجموعه مستندات، تاریخ و اخبار از حیث اینکه دخل و تصرف، تخیل و دروغ‌پردازی در آن وجود ندارد، جز ناداستان‌ها هستند و از سوی دیگر استناد در آن مهم و در مقابل داستان است. تاریخ شفاهی عمر زیادی در ایران ندارد، درگذشته تاریخ شفاهی وجود داشته اما جریان جدید تاریخ شفاهی به همت نویسندگان انقلاب و دفاع مقدس تقویت شده است.

کتاب «روز آزادی زن» اثری علمی و تحقیقی است 
علی براتی در ادامه این نشست با بیان اینکه  ناشری که کتاب خود را به نقد می‌گذارد قابل تقدیر است، به محاسن کتاب «روز آزادی زن» اشاره کرد و گفت: مخاطب با خواندن این اثر قوی، راضی‌ می‌شود. نوآوری‌هایی در این کتاب وجود دارد علاوه‌براین رویکرد نویسنده در تدوین یک اثر پژوهشی توجه من را جلب کرد. این کتاب حقیقت ها را پایمال نکرده است. اگر تنها جنگ را  ببینیم و از شجاعت‌ها حرف بزنیم و از ترس‌ها صحبت نکنیم، ظلم بزرگی به شهدا کردایم.

وی اظهار کرد: در حوزه خاطره‌نویسی دو عنوان «خودنوشت» و «دگرنوشت» وجود دارد. خاطرات الکس فرگوسن که «دگر نوشت» است را حتما مطالعه کنید، کتاب همسر اوباما نیز «دگرنوشت» است.

باید زبان و گفتمان انقلاب را جهانی کنیم
براتی با تاکید بر اهمیت حفظ گفتمان انقلاب اسلامی گفت: باید زبان و گفتمان انقلاب را جهانی کنیم تا زمینه تعامل و ارتباط‌گیری ایجاد شود. خوشبختانه این مسیر در حوزه سینما وجود دارد.

در حوزه ادبیات دنیای زنانه را کشف کنید 
براتی بیان کرد: در حوزه ادبیات زن، مسائلی که برای مخاطب زن مهم است را مطرح کنید؛ از‌جمله کشف دنیایی که به هر کسی تعلق دارد و آن دنیای زنانگی است. زمانی که خاطرات همسر شهید چمران در روایت فتح را می‌خوانید، همسر شهید، بعد از چند سال زندگی، می‌گوید: «مصطفی کو موهایت!...» و این اوج عشق است و خوشبختانه از این اتفاقات در کتاب «روز آزادی زن» افتاده است. 

وی افزود: باید ابزار هنر را یاد بگیرید و هر اندیشه، عقیده سیاسی و ایدئولوژی را باید هنرمندانه بیان کنید. در عین حالی‌که تفاوت در گویش و لهجه‌ها نقطه ضعف کتاب است، ابهام و ایهام و بیان ترس‌ها نقطه قوت این کتاب است. 

وی با بیان اینکه درستی در روایت ویژگی خاص این کتاب است، افزود: درستی روایت در صفحه ۸۵ دیده می‌شود. متنی در این صفحه آمده که طهارت، عصمت و حیا  بانوان انقلابی را به نمایش می‌گذارد. 

نسبت به مسئولین انتقاد داریم
براتی گفت: جزو افرادی هستیم که ضمن علاقه به نظام جمهوری اسلامی نسبت به مسئولین انتقاد داریم؛ اما به‌عنوان نویسنده هرچه این انتقاد پُررنگ باشد، نباید در متن تاثیر بگذارد.

این منتقد و نویسنده با اشاره به اینکه صداقت در بیان از محاسن این کتاب محسوب می‌شود، افزود: باید راویان صادقی باشیم و زمانی که این وزنه برابر باشد، در کتاب تعادل ایجاد می‌کند و در زمان مطالعه نه حس بد ایجاد می‌شود و نه حس خوشی. 

به گزارش ایبنا؛ کتاب «روز آزادی زن» تاریخ شفاهی نخستین راهپیمایی و تظاهرات زنان در جریان انقلاب اسلامی و قیام ۱۷ دی ۱۳۵۶ در مشهد در ۸ فصل تنظیم شده است. این اثر در ۱۸۵ صفحه به همت انتشارات «راه یار» با تلاش سمیه ذوقی، ندا ترکمن‌چه، ملیحه بخشی‌نژاد به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها