چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
نباید از کسی تنها وقتی شهید شد قهرمان ساخت

هادی خورشاهیان در این نشست عنوان کرد: نوشتن درباره قهرمان ملی باید ادامه پیدا کند و لزوما نباید شهید شوند و بعد درباره آن‌ها بنویسیم. شاعران و نویسندگان می‌توانند کارهایی برای کسانی که هم‌اکنون حضور دارند، بنویسند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست نقد و بررسی «کتاب‌های منتشر شده در حوزه کودک و نوجوان با محوریت حاج قاسم سلیمانی همراه با معرفی کتاب» با حضور حامد محقق، نویسنده و گردآورنده مجموعه شعر «ما با تو سربلندیم» و هادی خورشاهیان، نویسنده امروز (چهارشنبه، چهاردهم دی‌ماه) در سالن سرای کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
 
منشا اشعار غلیانات روحی همان لحظه شنیدن خبر شهادت حاج قاسم است
حامد محقق درباره نحوه جمع‌آوری اشعار کتاب «ما با تو سربلندیم» گفت: در همان موقعی که خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی منتشر شد، دوستان شاعر شروع به نوشتن اشعار خود کردند؛ در گروه‌هایی که بابک نیک‌طلب در آن‌ها حضور داشت این اشعار فرستاده شد و شروع به جمع‌آوری آن‌ها کردیم. در بین کارهای دریافت شده و پس از بازخوانی آن، به 18 شعر رسیدیم. یکی از ویژگی‌های مهم این مجموعه این است که اشعار اولین سروده‌های شاعران کودک و نوجوان برای حاج قاسم است.
 
وی ادامه داد: تمامی این اشعار بعد از شنیدن خبر شهادت حاج قاسم و در همان لحظات اولیه سروده شده است؛ هیچ فکری با آن دخیل نیست؛ حلاوتی و ظرافتی در اشعار است چون همان لحظه سروده شده است؛ این اشعار ناشی از غلیانات روحی که در همان لحظه برای هر شاعر ایجاد شده است. ما در دوره رسانه زندگی می‌کنیم و این اولین بودن یکی از ارزش‌های خبری است. شاید یک کاری باعجله نوشته شود اما در عین حال می‌تواند کار خوبی باشد.
 
محقق درباره همکاری خود با انتشارات به‌نشر گفت: درست است که این مجموعه اولین اشعار شاعران در همان لحظه شنیدن خبر شهادت حاج قاسم بود ولی ناشر، ناشر حرفه‌ای است و الزامات نشر را می‌داند؛ بنایراین کار کیفیت پایین عرضه نمی‌کند. علاوه بر آن شاعران هم از گروه شاعران حرفه‌ای کودک و نوجوان هستند و آن‌ها هم الزامات شعر را می‌دانند. تمام این موارد باعث شد کار باکیفیت ارائه شود.  
 
مجموعه «ما با تو سربلندیم» تمام سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد
وی درباره مناسب بودن صحبت درباره حاج قاسم و جنگ برای نوجوانان گفت و افزود: روانشناسان، دوران نوجوانی را لب مرز می‌دانند که همین دوران از سلیقه‌های مختلفی تشکیل شده است. قالب شعرها در مجموعه «ما با تو سربلندیم» به نوعی‌ست که تقریبا سلیقه‌های مختلف را پوشش می‌دهد. خشونتی که در خیابان‌ها و اطراف ما رخ می‌دهد با خشونتی که در اشعار به‌کار می‌رود، متفاوت است.
 
محقق ادامه داد: گاهی با بیان تلخ‌ترین و ترسناک‌ترین قسمت وقایع، نکته‌ای در ذهن کودک و نوجوان جوانه می‌زند و همین نکته باعث می‌شود که درباره شهادت و رشادت‌های این راه صحبت کنیم. متاسفانه در محیط اطرافمان، فضای مجازی و حتی صدا و سیما به حدی نمایش خشونت تکرار و دیده شده است که همین موضوع عادی شده است.  
 
کار در عرصه انقلاب و دفاع مقدس بسیار پرمخاطب است
در ادامه هادی خورشاهیان کار در عرصه انقلاب و دفاع مقدس را بسیار پرمخاطب دانست و افزود: در این کتاب‌هایی که طی این سه سال برای حاج قاسم سلیمانی نوشته شده است، سابقه نوشتن درباره او بود؛ این شعرگویی‌ها از قبل شهادت شروع و بعد از شهادت رو به سوگ رفت. باید این نکته را متذکر شوم که عرصه دفاع مقدس و انقلاب، عرصه‌ای بسیار پر مخاطب است و باید در این عرصه بسیار کار شود و حتما نیاز به جشنواره نیست.
 
شاعر کتاب نوجوان «این که روی تخته است کشور است» درباره کیفیت کتاب‌های منتشر شده با موضوع حاج قاسم سلیمانی گفت: خیلی از آثار منتشر شده با موضوع انقلاب و دفاع مقدس سفارشی نیستند بلکه دلی نوشته می‌شوند؛ اما اکثر این کتاب‌ها شکل و شمایل مناسبی ندارند. درباره حاج قاسم سلیمانی هم عموما به همین‌گونه بوده است؛ اما نشر به‌نشر در این کتاب اشعار را با کیفیت بالایی ارائه کرده است.
 
وی ادامه داد: شعرهای این کتاب، عموما از سروده‌های شاعران نامی‌ است. اشعار هم از شاعران خانم و هم از شاعران آقا است. مجموعه اشعار «ما با تو سربلندم» می‌تواند تمام مخاطب‌های مختلف را راضی نگه دارد. واقعیت انتشارات به‌نشر روی این کتاب کار کرده است. گرافیک بسیار قوی و جذابی دارد و هر صفحه متناسب با اشعار همان صفحه یک رنگ خاص دارد. نکته مهم بعدی اینکه، هر شعر شناسنامه دارد.
 
کسی درباره سردارهای مختلف در جاهای دیگر شعر نمی‌گوید
خورشاهیان از محبوبیت سردار دل‌ها گفت و افزود: تا چند سال گذشته حاج قاسم را نمی‌شناختیم؛ اما چه شد که این‌گونه در دل همه جای گرفت؟ سردار سلیمانی درباره مسائل، مثبت صحبت می‌کرد. او درباره مسائل روز حرف می‌زد و نسبت به بقیه درباره آن موضوعات ملایم‌تر بود. پس توانست سردار دل‌ها هم شود. در جنگ‌های دیگر در جاهای مختلف جهان، انسان محبوبی نداریم؛ اما در سوریه حاج قاسم را داشتیم.
 
وی ادامه داد: انسان‌های زیادی در جاهای مختلف، سردار هستند اما کسی درباره آن‌ها شعر نمی‌گوید. چون اگر بقیه محبوب باشند، محبوبیت آن‌ها صرفا به خاطر نقششان یا فعالیتشان است. درواقع آن شخص محبوب نیست بلکه کار آن محبوب است؛ ولی حاج قاسم را با شرایطی دوست داشتند؛ چون طرز تفکر، مهربانی، تواضع و ... او را دوست داشتند. هیچ مسئله‌ای نتوانست عزت آن را کم کند.  
 
نویسنده رمان نوجوان «سرباز بی سرزمین» درباره قهرمان‌سازی ملی گفت: نوشتن درباره قهرمان ملی باید ادامه پیدا کند و لزوما نباید شهید شوند و بعد درباره آن‌ها بنویسیم. شاعران و نویسندگان می‌توانند کارهایی برای کسانی که هم‌اکنون حضور دارند، بنویسند. حاج قاسم را به عنوان مرد رزم و جنگ می‌شناختیم اما با گفتمانی که داشت توانست محبوب باشد. همه افراد جامعه با گرایش‌های مختلف او را دوست داشتند و دارند.
 
 
خورشاهیان در انتها این نشست گفت: هیچ‌کس خشونت و نشان دادن آن را دوست ندارد؛ اما تمام این صحنه‌ها و تصویر کشاندن لحظه شهادت، تلنگریست برای همه. بازی‌های کودکان و نوجوانان خشن هستند. مهم‌تریم مسئله‌ای که بچه‌ها در مدرسه با آن مواجه هستند، خشنونت است. قاعدتا خشونت، مورد مطلوب نیست اما باید بچه‌ها هم ببینند و به آن عادت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها