جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۲
بُعد تحقیق و پژوهش آثار علمی‌تخیلی برای نویسندگان ایرانی جا نیفتاده است

بنفشه رسولیان، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان معتقد است: داستان‌های علمی‌تخیلی‌ای که ما می‌بینیم در سطح دنیا تولید می‌شوند و آثار فاخری هم هستند، پشتوانه تحقیق و پژوهش دارند. نویسندگان ما وقتی می‌خواهند داستان‌های علمی‌تخیلی بنویسند باید سعی کنند به این پشتوانه‌های علمی، تحقیقی و پژوهشی بپردازند و فقط به تراوشات ذهنی خود اکتفا نکنند.

بنفشه رسولیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: ژانر علمی‌تخیلی یکی از آن ژانرهای دوست‌داشتنی است که همه بچه‌ها چه در ایران و چه کل دنیا به‌خاطر شگفتانه‌هایی که در این کارهاست، از خواندنش لذت می‌برند.

وی به یکی از ابعاد مهم این ژانر که پشتوانه علمی و پژوهشی آن است، اشاره و بیان کرد: این ژانر دو بخش است: علمی و تخیلی. وقتی با هم تلفیق می‌شوند مسیر جداگانه‌ای را طی می‌کنند. داستان‌های علمی‌تخیلی‌ای که ما می‌بینیم در سطح دنیا تولید می‌شوند و آثار فاخری هم هستند، پشتوانه تحقیق و پژوهش دارند. این مسئله هنوز برای نویسندگان ما جا نیفتاده است که وقتی می‌خواهند داستان‌های علمی‌تخیلی بنویسند باید سعی کنند به این پشتوانه‌های علمی، تحقیقی و پژوهشی بپردازند و فقط به تراوشات ذهنی خود اکتفا نکنند. ما اکنون وقتی آثار پشتوانه‌دار را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که درباره موضوع کتاب چقدر مطالعه صورت گرفته و بنیه علمی و تاریخی دارد و نویسنده خیلی خوب توانسته است به آن استناد کند.

این نویسنده ضمن امیدواری به ادبیات ایران توصیه‌ای برای نویسندگان کودک و نوجوان داشت و گفت: به نظر من اگر نویسندگان کودک و نوجوان بتوانند در این مسیر قرار بگیرند و به آن پشتوانه پژوهشی که اشاره کردم توجه کنند می‌توانیم ژانر علمی‌تخیلی در ایران داشته باشیم: چرا که نه! نویسندگان می‌توانند کارهای خیلی خوبی تولید کنند؛ چون ظرفیت آن وجود دارد. امیدوارم ناشران در این زمینه به نویسندگان کمک کنند و از آنها حمایت کنند تا بتوانیم در برابر این‌همه متون ترجمه، دست‌کم بعد از چندسال حرفی برای گفتن داشته باشیم.


شماره اول پرونده «آیندۀ آینده؛ بررسی چشم‌انداز ژانر علمی‌تخیلی در ایران»
شماره دوم پرونده «آیندۀ آینده؛ بررسی چشم‌انداز ژانر علمی‌تخیلی در ایران»
شماره سوم پرونده «آیندۀ آینده؛ بررسی چشم‌انداز ژانر علمی‌تخیلی در ایران»
شماره چهارم پرونده «آیندۀ آینده؛ بررسی چشم‌انداز ژانر علمی‌تخیلی در ایران»
شماره پنجم پرونده «آیندۀ آینده؛ بررسی چشم‌انداز ژانر علمی‌تخیلی در ایران»
شماره ششم پرونده «آیندۀ آینده؛ بررسی چشم‌انداز ژانر علمی‌تخیلی در ایران»
شماره هفتم پرونده «آیندۀ آینده؛ بررسی چشم‌انداز ژانر علمی‌تخیلی در ایران»
شماره هشتم پرونده «آیندۀ آینده؛ بررسی چشم‌انداز ژانر علمی‌تخیلی در ایران»
شماره نهم پرونده «آیندۀ آینده؛ بررسی چشم‌انداز ژانر علمی‌تخیلی در ایران»
شماره دهم پرونده «آیندۀ آینده؛ بررسی چشم‌انداز ژانر علمی‌تخیلی در ایران»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها