جمعه ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
جانشینی حضرت محمد(ص) کتابی مهم و تاثیرگذار است/ پژوهشی درباره خلافت نخستین

محمدکاظم رحمتی کتاب «جانشینی حضرت محمد (ص)» را برای مطالعه در ماه رمضان پیشنهاد داد. این کتاب نوشته ویلفرد مادلونگ، اسلام‌شناس است که به بررسی وقایع جانشینی پیامبر اسلام می‌پردازد.

دکتر محمدکاظم رحمتی، پژوهشگر تاریخ اسلام و عضو هئیت علمی مرکز دایره‌الممعارف اسلامی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: کتاب «جانشینی محمد» اثر ویلفرد مادلونگ، استاد اسلام‌شناس دانشگاه آکسفورد یکی از کتاب‌های مهم در حوزه تاریخ اسلام است که اهمیت اصلی این کتاب در توجه مولف به کلان روایت‌های موجود است که بر اساس آنها تاریخ صدر اسلام (یعنی بعد از وفات پیامبر تا امامت حضرت علی (ع)) را به طور کامل مورد بحث و بررسی قرار داده است. 

او افزود: ویژگی که اشاره کردم توجه مولف به کلان روایت‌ها، گرایش‌ها و دغدغه‌های مختلف موجود در جامعه اسلامی است به خوبی توانسته آنها را تحلیل کند که چه دسته از گزارش‌ها حاصل واقعه تاریخی است و چه بخشی از آن گزارش‌ها در حقیقت تلاش گروه‌های مختلف برای پنهان کردن نقش خودشان یا متهم کردن گروه‌های مقابل و رقیب است.

پژوهشگر تاریخ اسلام اظهار کرد: همان طور که مادلونگ در این کتاب نشان داده بخش مهمی از اخبار تاریخی مربوط به وقایع نیمه نخست قرن اول هجری با دخل و تصرف‌های گسترده همراه است و برای شناخت اخبار تاریخی و دریافتن آن‌که چه وقایعی واقعا رخ داده است باید به سلسله اسناد روایت‌ها توجه و متن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد. در واقع می‌توان از طریق آنها تا حد زیادی روایت‌های ساخته شده توسط گروه‌های مختلف را در بازسازی حوادث قرن نخست هجری مورد شناسایی قرار داد.

     

کتاب «جانشینی حضرت محمد (ص)» تألیف پروفسور ویلفرد مادلونگ مهم‌ترین کتابی است که تاکنون در تاریخ اسلام‌شناسی درباره این موضوع نوشته شده است. این کتاب از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس  به روشنی نشان می‌دهد که سقیفه حاصل برنامه‌ریزی دقیق و همه جانبه‌ای بر علیه شکل گیری جانشینی خاندان پیامبر و علیه تحقق خواست پیامبر بوده است.

کتاب «جانشینی حضرت محمد (ص)» ترجمه مشترک احمد نمایی، محمدجواد مهدوی، دکتر حیدررضا ضابط از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی چاپ شده است و در ششمین دوره کتاب سال به عنوان کتاب سال برگزیده شد. همچنین در دومین دوره کتاب سال ولایت در محور پژوهش‌های موضوعی در سال ۱۳۷۹ و کتاب برگزیده نخستین جشنواره کتاب امامت و ولایت در استان خراسان در سال ۱۳۷۹ برگزیده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها