شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
تعطیلی کتابفروشی «کلبه کتاب» یزد/فروش کتاب‌های درسی را به کتاب‌فروشی‌ها برگردانید

کتابفروشی کلبه کتاب یزد از کتابفروشی‌های 12 ساله یزد در روزهای اخیر با نصب بنر از توقف فعالیت خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در یزد، کتابفروشی «کلبه کتاب یزد» با 12 سال سابقه تعطیل شد. در روزهای اخیر، سیدمجید حیدری، مسئول کتابفروشی کلبه کتاب یزد با نصب بنر از تعطیلی و تغییر کاربری این محل خبر داد. انتشار این خبر، ناراحتی اهالی فرهنگ، مطالعه و کتابخوانی را در پی داشت. کتاب‌های «کلبه‌کتاب یزد»با تخفیف‌های 40 تا 50 درصدی به حراج گذاشته شده است.     
 
خبرنگار ایبنا در یزد در گفت‌وگو با مسئول کتابفروشی درباره دلایل این اقدام را جویا شده است.
 
سیدمجید حیدری، مسئول کتابفروشی کلبه کتاب یزد درباره این اقدام به ایبنا گفت: متاسفانه با توجه به مشکلاتی که در زمینه تامین هزینه‌ها داشتیم، تصمیم به تعطیلی و تغییر شغل گرفتیم. 

وی افزود: علت این تصمیم نیز کرونا و تعطیلی بازار کتابفروشی‌ها، افزایش بی‌رویه قیمت کاغذ و کتاب، کاهش قدرت خرید مردم و کاهش رونق کتابفروشی‌ها است.
 
حیدری گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر که کرونا تاثیر بسیار شدیدی بر تعطیلی کتابفروشی‌ها گذاشت، شاهد افزایش سایت‌های فروش کتاب با تخفیف‌های نجومی نیز بودیم. همین تخفیف‌ها موجب شد، ضربه‌ها افزایش پیدا کند تا جایی که برخی از ماه‌ها هزینه‌ها بیشتر از درآمد بود.
 
وی ادامه داد: 25 سال است در زمینه کتاب فعالیت می‌کنم و 12 سال است، کتابفروشی دارم اما به دلیل شرایط بد، دو سال پیش تصمیم به تعطیلی کتابفروشی گرفتم که بنا به دلایلی و امیدی که داشتم این کار را انجام ندادم. سال جاری این مشکلات افزایش پیدا کرد تا جایی که حتی شاگرد هم برای مغازه نداشتم زیرا توان مالی و افزایش هزینه‌ها‌ اجازه استخدام شاگرد نمی‌داد.
 
حیدری ادامه داد: اگرچه برخی از کتاب‌های کتاب‌فروشی با قیمت قدیم عرضه می‌شود، با توجه به شرایط موجود حتی فروش این کتاب‌ها سخت است؛ کسی به سراغ کتاب نمی‌آید.
 
وی با اشاره ضرورت توجه بیشتر به آخرین حلقه نشر گفت: برخی از تصمیم‌های اشتباه مانند توقف فروش کتاب‌های درسی در کتاب‌‌فروشی‌ها از سوی آموزش و پرورش، موجب شد ضربه‌های بیشتری به کتاب‌فروشی‌ها وارد شود. نخریدن کتاب از کتابفروشی‌ها و خرید‌های مستقیم از تهران نیز باعث شد مردم کمتر به کتابفروشی‌ها مراجعه کنند.
 
مسئول کتابفروشی کلبه کتاب یزد بیان کرد: اگرچه برای امرار معاش،  لوازم‌التحریر هم می‌فروختیم اما این فروش‌های  فصلی هم تاثیر‌گذار نبود و در اغلب ماه‌های سال با مشکل روبه‌رو بودیم.
 
حیدری با اشاره به مشارکت در طرح‌های فصلی گفت: در برخی دوره‌های طرح‌ مشارکت داشتم اما این دوره‌‌ها، بازپرداخت‌ها با تاخیر انجام و مانع از این شد تا در دوره‌های بعدی شرکت کنم.

مسئول کتابفروشی کلبه کتاب یزد گفت: تصمیم به تعطیلی کتابفروشی قطعی است اما امید است، برخی مسئولان با تصمیم اشتباه خود موجب  تعطیلی بیشتر کتابفروشی‌ها نشوند و شاهد احیای مجدد این مکان‌های فرهنگی باشیم.

در هفته‌های اخیر نیز کتابفروشی آگاه به‌عنوان یکی از کتابفروشی‌های قدیمی یزد با بیش از 40 سال سابقه تعطیل شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط