شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
سیستم توزیع کتاب در اردبیل معیوب است

«سید پدرام موسوی» مولف کتاب «اصول بازاریابی با رویکرد بیمه عمر» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، تصریح کرد: هزینه‌های زیاد چاپ و انتشار کتاب در اردبیل به یکی از چالش‌های مؤلفان و نویسندگان اردبیلی بدل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ابران (ایبنا) در اردبیل، «سید پدرام موسوی» متولد 1357، مولف و نویسنده اردبیلی از فعالان حوزه بیمه است که با همراهی «سمیه صائب‌نیا» به تازگی کتاب «اصول بازاریابی با رویکرد بیمه عمر» را از سوی انتشارات فوژان و در 1000 نسخه و قیمت 40هزار تومان راهی بازار نشر کرده است. به همین مناسبت گفت و گویی با این مولف در موضوع کتاب جدید و بررسی مشکلات انتشار کتاب در اردبیل و انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.
 
هدف از چاپ این کتاب چه بود؟
اصول بازاریابی با رویکرد بیمه عمر یکی از دروس رشته مدیریت بیمه است که دانشجو علاوه بر یادگیری مباحث بازاریابی، مطالبی درباره بیمه عمر و چگونگی استفاده از بازاریابی در صنعت بیمه را می‌آموزد. بر این اساس، در کتاب حاضر تصویری اجمالی و در عین ‌حال دقیق از حوزه بازاریابی و بیمه عمر ارائه دادیم که این بررسی می‌تواند به مرتفع کردن بار اضافی کنونی کتب درسی مربوط به این حوزه کمک کند.
 
در کتاب به چه موضوعاتی پرداخته شده است؟
این کتاب به دو بخش کلی بازاریابی و بازاریابی بیمه عمر تقسیم شده است. بخش اول، اصول بازاریابی، شامل سه فصل بازاریابی چیست؟ رفتار خریدار و محیط بازاریابی و تقسیم‌بندی بازار است و در بخش دوم اصول بازاریابی بیمه عمر بیان شده است که دو فصل بیمه عمر چیست؟ و اصول بازاریابی بیمه عمر را شامل می‌شود.
 
جامعه مخاطب کتاب چه کسانی هستند؟
مخاطبان این کتاب می‌توانند دانشجویان مدیریت بیمه و افراد علاقه‌مند به بازاریابی بیمه عمر، مدرسان دانشگاه و فعالان بیمه عمر باشد که  از این کتاب برای ارتقای دانش بازاریابی خود بهره خواهند گرفت. افراد علاقه‌مندی که قصد دارند در زمینه بازاریابی بیمه عمر نیز کسب دانش کنند، می‌توانند مخاطب این کتاب باشند.
 
با توجه با اینکه کتاب خود را برای انتشار به ناشری از تهران سپردید؛ به نظر شما دلیل اینکه مؤلفان اردبیلی کتاب‌های خود را به دیگر استان‌ها می‌برند چیست؟
هزینه تمام‌شده انتشار کتاب در استان اردبیل نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است و این مسئله موجب می‌شود مؤلفان و نویسندگان اردبیلی برای چاپ و انتشار کتاب خود راهی استان‌های دیگر شوند؛ در واقع، برای کسی که خود سرمایه‌گذار چاپ کتابش است، انتشار کتاب در اردبیل توجیه اقتصادی ندارد. از سوی دیگر چون احتمال بازگشت سرمایه برای نویسنده و سرمایه‌گذار کم است، نویسنده تلاش می‌کند با حداقل هزینه اقدام به چاپ کتاب کند که این مسئله هم می‌تواند برای قلم به دستان اردبیل دردسرساز و مشکل‌زا باشد اما چاره‌ای جز این نیست و باید در این زمینه متولیان امور چاره‌اندیشی کنند وگرنه احتمال افت کیفی و کمی کتاب‌های منتشر شده در این شرایط وجود دارد.

شما علل این هزینه بالای چاپ و انتشار کتاب در اردبیل را در چه مواردی می‌دانید؟
ناشران و صاحبان چاپخانه‌ها بهتر می‌توانند به این سؤال جواب دهند؛ زیرا آنها بیشتر در جریان جزئیات هستند و به‌نوعی، بیش از همه با مباحث چاپ درگیر هستند اما به نظر من مواد اولیه در اردبیل به دلایل متعددی نسبت به استان‌های دیگر از جمله تهران با قیمت بالاتری به دست فعالان صنعت چاپ می‌رسد.
 
تجهیزات مورداستفاده در چاپخانه‌های اردبیل نیز متعلق به دهه‌های قبل است که هم استهلاک بالایی دارند و هم کیفیت آنها پایین‌تر از تجهیزات به‌روز مورد استفاده در استان‌های دیگر است. مخاطبان کتاب‌ها به جزئیات و جلوه بصری کتاب بیشتر از محتوای آن اهمیت می‌دهند؛ بنابراین کیفیت چاپ، کیفیت جلد، کاغذ مورد استفاده در کتاب، طراحی جلد و دیگر موارد همه در ذهن مخاطب تأثیرگذار هستند و بر این اساس، نمی‌توان به‌راحتی از کنار این مسئله عبور کرد زیرا حیات و ممات کتاب در بازار به این مسئله گره خورده است.
 
مسئله دیگری که به آن کمتر توجه شده، سیستم توزیع معیوب در اردبیل است. البته اگر مدعی باشیم که سیستم متمرکز برای توزیع کتاب در اردبیل وجود ندارد پر بیراه نگفته‌ایم زیرا واقعاً چنین است و نویسنده را مجبور می‌کند کتاب‌هایش را بغل بگیرد و به کتاب‌فروشی‌ها مراجعه کند که این کار، هم در شأن نویسنده نیست و هم برخی کتاب‌فروشان با کتاب‌های مؤلفان استان نامهربان هستند.
 
بازگشت سرمایه برای چاپ کتاب توسط نویسندگان اردبیل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بازگشت سرمایه به ندرت در اردبیل اتفاق می‌افتد و نویسنده تنها به‌خاطر مسئولیت اجتماعی یا علاقه شخصی خود اقدام به سرمایه‌گذاری روی کتاب خود می‌کند. در این شرایط و باتوجه به قیمت بالای کاغذ و هزینه چاپ کتاب، نویسندگان مجبور می‌شوند تیراژ کتاب را کاهش دهند تا از ریسک خود بکاهند.
 
در استان اردبیل، حرکتی برای معرفی کتاب انجام نمی‌شود و مؤلفان مجبورند خودشان صفر تا صد کار را بر دوش بگیرند که در این شرایط نویسنده به‌مرور انگیزه خود را از دست می‌دهد و عطای تألیف را به لقایش می‌بخشد.
 

 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها