پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۴
اجرای طرح کتاب‌چین در کتابخانه‌های عمومی گیلان برای رفع نیازهای کتابخوانی مردم

گیلان -مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان از اجرای طرح ابتکاری کتاب‌چین از آبان ماه سال ۱۴۰۱ در کتابخانه‌های عمومی گیلان برای پیشنهاد کتاب های ناموجود و مورد نیاز از سوی اعضا و کتابداران خبرداد و گفت: این طرح در گذشته تحت عنوان طرح کتاب من در کشور اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در رشت، یاسر تقوا روز پنجشنبه در دومین نشست هم اندیشی از مدرسه تا کتابخانه با حضور آموزگاران مروج کتاب و کتابخوانی، جایگاه رفیع معلم را برای حرکت در مسیر انسان‌سازی و رشد باورها و ارزش‌های انسانی ضروری دانست و افزود: رسالت آموزگاران در هرجامعه‌ای رهنمون کردن مردم به سوی سعادت است و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در این حوزه حاکی از اهمیت نقش این قشر در جامعه است.

وی با اشاره به رسالت کتابخانه‌های عمومی در مسیر رفع نیازهای اطلاعاتی مردم بویژه دانش آموزان به اجرای طرح عضویت سراسری در کتابخانه‌های عمومی، افزود: این موضوع به آن معناست که اگر فردی عضو کتابخانه یکی از شهرهای گیلان باشد و به استان دیگری برود، می تواند به کتابخانه آن استان مراجعه کند و کتاب به امانت بگیرد.

وی ادامه داد: فرد می تواند کتاب را به همراه خود گیلان بیاورد و پس از مطالعه یا برای آن کتابخانه پست کند و یا به کتابخانه‌ای که در دسترس قرار دارد، مراجعه و به آنها تحویل دهد.

تقوا خاطرنشان کرد: در هر شهرستان کتابخانه ای به عنوان پایلوت داریم که اگر برخی کتاب‌ها را نداشت، آن بخش را تقویت کنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان همچنین با بیان اینکه کتابخانه‌های روستایی موضوع جدی است، گفت: علاقه‌مند هستیم تا کتابخانه سیار را دست کم برای روستاها داشته باشیم اما با توجه به هزینه های سر سام آور آن، این امر برای کتابخانه ها و استان امکانپذیر نیست بنابراین در حال حاضر طرح «کوله کتاب» در استان در حال اجراست.

وی در ادامه با انتقاد از عدم توجه کافی به بخش فرهنگی اظهار داشت: موضوع فرهنگ و کتاب آنچنانکه باید اولویت مسئولان نیست و سیاستگذاری بیشتر به سمت اختصاص اعتبارات به طرح های اقتصادی است که عموماً به نتیجه هم نمی رسد و هدر رفت بسیاری هم در این بخش وجود دارد در صورتی که اختصاص بخشی از این اعتبارات به حوزه کتاب، بسیاری از مشکلات کتابخانه ای مان را رفع می کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان درباره طرح «کوله کتاب» نیز گفت: طرح کوله کتاب از طرح های جدی امسال اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان است.

وی تصریح کرد: در طرح «کوله کتاب» که برای ارسال کتاب به مناطق ییلاقی و روستاهای فاقد کتابخانه اجرا می‌شود، کوله هایی با ظرفیت ۱۰۰ تا ۲۰۰ عنوان کتاب برای مطالعه افراد و متقاضیان به این مناطق ارسال و پس مطالعه این منابع و بازگشت متلب ها، دوباره کوله ای دیگر از عنوان های کتاب های جدید برای آنها برده می شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان همچنین از آمادگی برای همکاری با آموزش و پرورش برای راه اندازی کتابخانه مدرسه ای خبر داد و گفت: کتابخانه مدرسه ای باید شرایط لازم برای خدمات دهی عموم را داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت جایگاه معلمی اظهار داشت: معلمان به عنوان معماران آینده هر کشوری محسوب می شوند و اساساً تربیت نیروی انسانی به عنوان موتور محرک هر جامعه ای فقط از مسیر معلمانی عاقل و متعهد صورت می‌گیرد.

تقوا یادآورشد: همه این جمع تربیت شده معلمان عزیزی هستند که در طول سالیان متمادی تحصیل از آنها بهره برده اند بنابراین باید قدردان زحمات آنان باشیم.

در این مراسم آموزگاران مروج کتابخوانی، کتاب های را به جمع معرفی کردند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید شدقدم IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    باسلام جلسه خوبی بود از همه برگزارکنندگان این نشست تشکر میکنم ان شاءالله کتابخوانی در کشور بیش از پیش رواج پیدا کند. 📖🖊

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها