پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۶
تجلیل از شاعر کودک و نوجوان همدانی/ جواد محقق  خادم حرم رضوی شد

همدان - در اختتامیه جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی، از جواد محقق شاعر کودک و نوجوان همدانی تجلیل و ملبس به خادمی حرم رضوی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایینا) در همدان، عصر پنج‌شنبه در اختتامیه جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی بزرگداشت استاد جواد محقق از شاعران برجسته و پیشکسوت کودک و نوجوان تجلیل شد.

جواد محقق در این مراسم ضمن تجلیل، مفتخر به خادمی حرم امام هشتم شد و لباس خادمی حرم رضوی به وی اهدا شد.

تجلیل از شاعر کودک و نوجوان همدانی/ جواد محقق  خادم حرم رضوی شد

آشنایی با معارف و آموزه‌های امام هشتم شرط اصلی جشنواره شعر رضوی است

دبیر پانزدهمین جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی در این مراسم اظهار کرد: در برگزاری این جشنواره‌ها هدف اصلی پیروی کردن از سیره امام رضا (ع) است.

سید احمد میرزاده با بیان اینکه آشنایی با معارف و آموزه‌های امام هشتم شرط اصلی جشنواره است، گفت: شاعران کودک و نوجوان وظیفه مضاعفی دارند که با معارف حضرت آشنا شوند و آن را به مخاطبان منتقل کنند تا در رفتار ما نیز آن معارف دیده شود.

میرزاده با تاکید بر اینکه گاهی شاعران در این وظیفه کوتاهی می‌کنند، افزود: در شعر کودک نباید تنها از تخیل بهره گرفت و باید به معارف حضرت نیز بیشتر پرداخته شود.

وی با بیان اینکه امسال در بخش محتوایی جشنواره تاکید ویژه‌ای در معارف حضرت رضا و شناخت حضرت داشتیم، گفت: اگر دو اثر در شرایط مساوی به دبیرخانه جشنواره رسیده باشد، توجه به معارف حضرت رضا (ع) در اولویت قرار می‌گیرد.

میرزاده تصریح کرد: در جشنواره ملی شعر رضوی ۴۳۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که ۲.۵ برابر سال گذشته بود و این اشعار توسط ۱۱۵ شاعر ارسال شده بود.

وی با بیان اینکه یکی از رخدادهای متفاوت جشنواره برنامه‌هایی است که در شهرهای مختلف برگزار می‌شود افزود: این جشنواره در قم، کرمان، همدان، شیراز و تهران برگزار می‌شود اما برای اولین بار نخستین کنگره شعر کودک و نوجوان رضوی با بیش از ۴۰ چهره شاخص اشعار کودکانه در مشهد برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امسال جشنواره را تولیدمحور با طرح هشت کتاب در نظر گرفته‌ایم، گفت: مجموعه شعرهای این جشنواره و اشعار برگزیده جشنواره ملی در هشت کتاب منتشر خواهد شد.

دبیر جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی با بیان اینکه در جشنواره سعی بر معرفی کارهای خوبی که در گذشته صورت گرفته هم داشتیم که امروز کتاب خانم زرنشان معرفی شد، افزود: بزرگداشت افرادی که سال‌هاست در حوزه شعر کودک و نوجوان قلم می‌زنند نیز در این جشنواره مدنظر بود که در همدان پاسداشت جواد محقق مردی فروتن، اخلاق‌مدار و معلم ادب نفس و درس مدنظر قرار گرفت.

عمق ارتباطم با جواد محقق مرید و مرادی است

حمید حسام از نویسنده‌های برجسته ادبیات پایداری نیز در معرفی جواد محقق گفت: ارتباط من با استاد محقق شاید به دو دهه نمی‌رسد ولی عمق ارتباط مریدی و مرادی بوده و بنده در حدی نیستم که از استاد خودم حرفی بزنم.

وی گفت: همین بس که ایشان معلم هستند و شاید یک کلمه بس باشد که استاد پیشقراول شعر در کشور باشد و امیدواریم سایه ایشان مستدام باشد.

حسام با بیان اینکه خدمات نیم قرن محقق در پس ذوقیات ایشان است و چیزی نیست که در قالب تقدیر و تجلیل بگوییم، گفت: محقق در همدان تجلیل می‌شود اما باید در کشور و فراتر از مرزها باشد هر چند شخصیت ایشان از این تعابیر گذشته است و تمایل ندارد.

جواد محقق نیز گفت: بنده حرفی ندارم و از همه تشکر می‌کنم که برای این پاسداشت تلاش کردند، امیدوارم خداوند توفیق دهد که در کنار هم به عنوان یک ملت بزرگ با پیشتوانه فرهنگی بلند باشیم و بتوانیم از همه داشته‌های خود برای اعتلای فرزندان این سرزمین بهره ببریم.

گفتنی است؛ جواد محقق نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار معاصر در سال ۱۳۳۳ در همدان متولد شد، تحصیلاتش را در همدان گذراند و در سال ۱۳۵۸ به عنوان دبیر ادبیات به استخدام آموزش و پرورش درآمد و سال‌ها در مدارس شهری و روستایی تدریس کرد.

محقق در سال ۱۳۶۶ برای تدریس در مدارس ایرانی خارج از کشور، ابتدا به پاکستان و سپس به ترکیه رفت. پس از بازگشت، در سال ۱۳۶۹ به دلیل داشتن تجربه معلمی (از دبستان تا تربیت معلم) و نیز سابقه فعالیت‌های فرهنگی و مطبوعاتی، به سردبیری ماهنامه رشد معلم انتخاب شد و طی ۱۳ سال، بیش از ۱۱۰ شماره از آن را منتشر کرد.

او بعدها سردبیری ماهنامه‌های «رشد نوجوان» و «رشد کودک» و فصلنامه‌های «جوانه» و «رشد آموزش هنر» را هم بر عهده گرفت و ده‌ها شماره از آن‌ها را نیز مدیریت کرد.

در سال ۱۳۸۶ در نخستین دوره جشنواره استانی شعر دفاع مقدس که در همدان برگزار شد، در مراسمی تحت عنوان نکوداشت جواد محقق، جایگاه وی در شعر دفاع مقدس مورد بررسی قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها