یکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
معرفی و تبلیغ کتاب در فضای مجازی می‌تواند سبد فرهنگی خانوار را تغییر دهد

سعید محبی، عضو هیئت داوران جشنواره تولید محصولات مجازی «کتابدان» گفت: برگزاری رویدادهایی که منجر به معرفی و تبلیغ کتاب شود می‌تواند سبد فرهنگی خانواده‌ها را به نفع کتابخوانی تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ دومین دوره از طرح «کتاب‌دان» همزمان با دهه فجر و چهل‌ و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به همت فرهنگسرای گلستان برگزار شد.

در این طرح، 300 کتاب در 4 حوزه کلی «تاریخ ایران و انقلاب اسلامی»، «زندگی‌نامه و خاطرات چهره‌های انقلابی»، «داستان و رمان انقلاب اسلامی» و «کتاب‌های کودک و نوجوان با موضوع انقلاب اسلامی» انتخاب و برای تولید محصول تصویری به 100 کتابخانه‌ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پیشنهاد شد. در نهایت، کلیپ‌هایی براساس این کتاب‌ها تولید شد که به‌مرور در فضای مجازی منتشر می‌شود. 

سعید محبی، عضو هیئت داوران جشنواره تولید محصولات مجازی «کتابدان» به ایبنا گفت: با ظهور و گسترش فضای مجازی در سالیان اخیر، سبد فرهنگی خانواده‌ها دچار تغییرات گسترده‌ای شده است و شاید بتوان گفت که فضای مجازی تاثیر منفی بر این فضا گذاشت. چیزی که حائز اهمیت است؛ این است که کتاب باید وارد زندگی مردم بشود. برای این اتفاق، دست‌اندرکاران فرهنگی باید تدابیری بیاندیشند. یکی از این تدابیر معرفی و تبلیغ کتاب است. هر قالبی که بتواند مروج فرهنگ کتابخوانی باشد ارزشمند است.

او با اشاره به طرح «کتابدان» گفت: یکی از ایرادات فرهنگی ما این است که فرهنگ کشورمان شفاهی است و شاید به همین دلیل است که فضای مجازی در سالیان اخیر رشد و توسعه زیادی پیدا کرده است. در این شرایط، برگزاری رویدادهایی نظیر «کتابدان» اگر با هدف معرفی و تبلیغ کتاب به منظور دعوت مردم به کتابخوانی برگزار شود، اقدامی موثر و راهگشا است. البته این اقدام به تنهایی کافی نیست؛ بلکه باید موج و جریانی را ایجاد کرد که دائمی باشد. در حقیقت نهادهای فرهنگی به صورت مداوم باید دست به چنین کارهایی بزنند تا سبد فرهنگی مردم متناسب با کتاب و کتابخوانی تغییر پیدا کند.

محبی تاکید کرد: به نظرم تداوم این طرح‌ها در دراز مدت و برگزاری رویدادهای مشابه در دیگر مناسبت‌های ملی و مذهبی می‌تواند اثرات خوبی را برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه ما به همراه داشته باشد.

او درباره کیفیت آثار رسیده در این دوره از جشنواره گفت: با توجه به اینکه دومین دوره کتابدان را پشت سر می‌گذاریم و این رویداد به تازگی پا گرفته است، به اندازه سابقه آن می‌توان ارزیابی داشت. با این حال، تولیدات قابل اعتنایی در بین آثار وجود داشت و می‌توان جرقه‌های خوبی از معرفی کتاب‌های خوب را دید. معتقدم که در بخش محتوایی، شاهد آثار خوبی هستیم اما کیفیت فنی تولیدات باید بالاتر برود.

عضو هیئت داوران «کتابدان» خاطرنشان کرد: به نظرم کسانی که این تولیدات را در فضای مجازی می‌بینند، اطلاعات خوبی نسبت به کتاب‌ها و نویسندگان شاخص کشور پیدا می‌کنند. دقت داشته باشید که هدف اصلی این طرح این است که مخاطبان با دیدن کلیپ‌ها، انگیزه پیدا کنند تا کتاب معرفی شده را بخوانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها