دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
نمایشگاه و کتابخانه دائمی پاسداران اهل قلم راه‌اندازی شود

اسماعیل منصوری لاریجانی؛ نویسنده پیشکسوت حوزه دفاع مقدس، با ارائه پیشنهاد راه‌اندازی نمایشگاه و کتابخانه دائمی پاسداران اهل قلم، بیان کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مراکز آموزشی و تفریحی بسیاری دارد که در هریک از فضاها می‌توانند یک غرفه قرار دهند که آثار فرهنگی در آنجا قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ سردار محمدعلی آسودی؛ مسئول کانون علمی ـ فرهنگی پاسداران اهل قلم در آئین اختتامیه شانزدهمین جشنواره کتاب سال پاسداران اهل قلم که امروز 25 بهمن‌ماه در ستاد فرماندهی کل سپاه پاسداران برگزار شد، با اشاره به روند برگزاری این جشنواره، گفت: شانزدهمین جشنواره کتاب سال پاسداران اهل قلم را همزمان با چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به‌همت معاونت فرهنگی سپاه و هدایت و حمایت فرمانده کل سپاه برگزار می‌کنیم. اطلاع‌رسانی در رابطه با این جشنواره از اسفند 99 شروع شد تا پایان مرداد 1400 ادامه داشت. در شانزدهمین دوره، 210 پاسدار اهل قلم از بین 3500 پاسدار آثار خود را ارسال کردند. در مجموع 346 کتاب و 39 مقاله در حوزه‌های مختلف ازجمله پزشکی، پیراپزشکی، تاریخ شفاهی، زندگی‌نامه شهدا، داستان، رمان، شعر، مدیریت جهادی، اقتصاد مقاومتی، متون آموزشی و بخش ویژه مکتب شهید سلیمانی از طریق صندوق پستی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
 
وی اظهار کرد: ثبت و داوری آثار توسط 104 داور مجرب که از اساتید دانشگاه هستند، انجام شد. در مجموع مقام اول، هفت اثر، مقام دوم 12 اثر، مقام سوم 13 اثر، شایسته تقدیر 9 اثر و در بخش ویژه مکتب شهید سلیمانی سه اثر و 40 مقاله انتخاب شدند که در این برنامه به دلیل شیوع بیماری کرونا از برترین‌های ساکن تهران به‌صورت حضوری تقدیر به‌عمل می‌آید.
 
آسودی افزود: امسال به لحاظ کیفی آثار خیلی ارتقاء یافته و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست داریم که به توقعات و انتظارات این لشکریان مخلص خدا که در جنگ نرم فعالیت می‌کنند جامه عمل بپوشانند.
 


روایت‌های یک پدر از فرزند شهیدش
در بخش دیگری از این برنامه مؤمن دانشگر؛ پدر شهید عباس دانشگر، نویسنده کتاب «لبخندی به رنگ شهادت» که خاطرات فرزند شهیدش را در قالب کتاب ارائه کرده، گفت: روزی که انتصاب پدر شهید را گرفتم، تصورم این بود که مراسم هفتم و چهلم شهید را برگزار می‌کنیم و تمام می‌شود، از فضای مجازی غافل بودم، اما اکنون در همین فضا ده‌ها هزار جوان با من ارتباط دارند و در سراسر کشور، بسته‌های فرهنگی برای جوانان ارسال می‌کنم و به‌جهت این‌که شهید عباس دانشگر در دانشگاه امام حسین(ع) حضور داشته، اتفاقات خوبی افتاده است.
 
وی اظهار کرد: یکی از آثاری که درباره شهید نوشته‌ام «لبخندی به رنگ شهادت» است و به‌عنوان یک پاسدار، ترازهایی که باید رعایت شود در این کتاب آورده‌ام و چون استقبال از این اثر زیاد بود و کتاب با توجه به حجمی که داشت، گران بود، کتاب «آخرین نماز در حلب» را منتشر کردم و در اختیار مربیان پرورشی قرار گرفت. پس از آن اتفاقات خاصی افتاد و شهید به جوانان نظر کرد و محبت‌ها و کرامت‌های شهید را در این کتاب آورده‌ام، گاهی یک نگاه و لبخند شهید باعث شده افراد زیادی به ایشان دل ببندند و کتاب چهارم که درباره شهید نوشته‌‎ام عنوانش «راستی دردهایم کو» است.
 


سپاه پاسداران، مجموعه‌ای از صاحبان قلم و صاحبان علم و صلم دارد
اسماعیل منصوری لاریجانی؛ نویسنده پیشکسوت نیز در این مراسم با اشاره به آیه «ن و القلم و مایسطرون»، گفت: حکیم ملاصدرا در کتاب اسرارالایات می‌‌گوید: «مراد از نون اندیشه است»، معمولا حروف مقطعه رمز بین خدا و پیامبر(ص) است. این بزرگوار می‌فرماید، آنچه نوشته می‌شود با قلم است و خدا به عقل و اندیشه سوگند یاد کرده، اندیشه باعث عزت و اقتدار ملت است. سلطانی از حکیمی سؤال کرد که چه کنم بین مردم محبوب باشم؟ به او گفت: «آن را که اندیشه بیش است، با خلق خدا خویش است». همچنین، سعدی می‌فرماید: «تنبیه عاقل به ز حلوای جاهل».
 
وی ادامه داد: سپاه پاسداران آن‌طور که سردار آسودی آمار را ارائه کردند، بیش از از 3500 صاحب قلم دارد. با این ظرفیت عظیم که سپاه دارد، مایه محبوبیت و اقتدار نظام اسلامی است و کفایت نمی‌کند سالی یک‌بار فقط مراسم برگزار شود. از 3500 نفر اهل قلم، 35 نفر هم همدیگر را نمی‌شناسند، بنابراین باید ظرفیتی ایجاد شود که این‌ها با هم آشنا شوند.
 
لاریجانی افزود: سپاه پاسداران یک مجموعه ترکیبی است که هم صاحب قلم و هم صاحب علم و صلم دارد و پنجه در پنجه استکبار دارند. سپاه، هم مرد باد و باران و هم صحرا و طوفان دارد، لذا پیشنهاد دارم که جلسه‌ای با حضور سردار سلامی برگزار شود، برنامه‌ریزی صورت پذیرد که از این ظرفیت استفاده شود.
 


وی با بیان این‌که سپاه، مراکز آموزشی و تفریحی بسیاری دارد که در هریک از فضاها می‌توانند، یک غرفه قرار دهند که آثار فرهنگی در آنجا قرار گیرد، گفت: با توجه به اینکه جشنواره پاسداران اهل قلم و همچنین راهیان نور یادگار سردار آسودی هستند، سومین افتخار ایشان می‌تواند این باشد که در بهترین جای تهران یک نمایشگاه و کتابخانه دائمی پاسداران اهل قلم راه‌اندازی شود.
 
این پیشکسوت اهل قلم بیان کرد: جرجی زیدان در تمدن اسلامی می‌نویسد، منشأ تمدن اسلامی، از کتابخانه بغداد از زمانی که تمام آثار اسلامی آنجا جمع‌آوری و ترجمه شد، آغاز شد. حال شما با 3500 پاسدار اهل قلم می‌توانید پایه‌گذار تمدن نوین اسلامی که مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی است، باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها