یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
تخفیف‌های مشکوک ناشر تهرانی در نمایشگاه اختصاصی کتاب‌هایش در شاهرود!

در حالی که سقف تخفیف مجاز برای فروش کتاب در نمایشگاه‌ها 10 درصد است، شهرستان شاهرود از امروز میزبان نمایشگاهی است که تا 50 درصد نیز به خریداران تخفیف می‌دهد!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، دسترسی به کتاب‌هایی که با تخفیف ۵۰ درصد فروخته می‌شوند، روزبه‌روز ساده‌تر از قبل می‌شود. این کتاب‌ها در بساط‌های کنار خیابان، ایستگاه‌های مترو، فضای مجازی و نمایشگاه‌های درون‌سازمانی به‌راحتی قابل خرید و فروش‌ هستند اما این بار این اتفاق در محیطی امن و قانونی که از قضا خودش متولی فرهنگ است، رخ داده است؛ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود!

بر اساس این گزارش، از امروز (12 دی‌ماه) به مدت یک هفته نمایشگاهی با 2000 عنوان کتاب با موضوعات گوناگون برای علاقه‌مندان در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود دایر شده است؛ نمایشگاهی که کتاب‌های عرضه شده در آن با تخفیف 10 الی 50 درصد فروخته می‌شوند؛ این در حالی است که ناشران متفق‌القول از گرانی کاغذ شاکی هستند و مردم نمی‌توانند به دلیل قیمت بالای کتاب، این کالای فرهنگی را در سبد خرید خود داشته باشند. حالا اینکه چطور در چنین شرایطی برخی ناشران که کسی از سابقه آنها خبر ندارد، می‌توانند طوری دخل و خرج خود را مدیریت کنند که کالای تولیدی خود را با تخفیف 50 درصد به فروش برسانند، مسئله‌ای است که همواره مورد سؤال بوده است.

همزمان با برگزاری این نمایشگاه در شاهرود و فروش کتاب با تخفیف 50 درصدی موجی از نارضایتی بین برخی از کتابفروشان محلی به وجود آمده است. از این رو با رئیس اتحادیه کتابفروشان شاهرود و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان گفت‌و‌گویی داشتیم که از نظر مخاطبان می‌گذرد.
 

علیرضا مزجی رئیس اتحادیه کتابفروشان شاهرود در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا ضمن اظهار بی‌اطلاعی از برگزاری چنین نمایشگاهی بیان کرد: در طی سال کتابفروشان شاهرود با مشکلاتی همچون اجاره واحد تجاری، بیمه، مالیات و ... دست و پنجه نرم می‌کنند و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی با تخفیفات بیش از 10 درصدی جز لطمه به کتابفروشان، عایدیِ دیگری ندارد.

وی یادآور شد: اینکه صرفا یک انتشارات خاص از پایتخت به شهرستان شاهرود بیاید و نمایشگاه برگزار کند معلوم نیست که قرار است چه کتاب‌هایی را ارائه کند.

اتحادیه کتابفروشان شاهرود هیچ اطلاعی از برگزاری نمایشگاه کتاب ندارد
مزجی تصریح کرد: اتحادیه کتابفروشان شاهرود هیچ اطلاعی از برگزاری نمایشگاه کتاب ندارد و اگر مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم به برگزاری نمایشگاه کتاب دارند، اولویت با ناشران و کتابفروشان بومی است.

رئیس اتحادیه کتابفروشان شاهرود اضافه کرد: در این روزها و روزگار فعلی میزان فروش کتاب در شاهرود اگر نگوییم صفر است، بسیار ناچیز است.

در ادامه فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان به خبرنگار ایبنا گفت: نمایشگاه کتاب شاهرود توسط انتشارات «گل بیتا» تهران برگزار شده است و تعداد کتاب‌های این نمایشگاه ۲۴ هزار جلد است که برای خرید کتاب‌های این نمایشگاه تا ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.


وی افزود: این کتاب‌ها شامل موضوعات مذهبی، روانشناسی، پزشکی، تاریخی، کودک و نوجوان، ادبیات، رمان، خانواده، آشپزی و زبان انگلیسی است.

برای فروش کتاب سقف تخفیفِ خاصی داریم اما باید به فکر ترویج کتابخوانی هم باشیم
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان تصریح کرد: درست است که برای فروش تخفیفی کتاب سقف خاصی داریم اما از طرف مقابل نیز باید به فکر گسترش و ترویج فرهنگ کتابخوانی نیز باشیم.

وی ادامه داد: به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی در هر شهر، هر سال صرفا یک بار نمایشگاه کتاب با تخفیف فوق‌العاده برگزار می‌شود تا بتوانیم کتاب را به منازل شهروندان و کتاب‌دوستان برسانیم.

فلاح در پاسخ به این پرسش که چرا در نمایشگاه کتاب شاهرود صرفا یک انتشارات خاصی شرکت کرده است؟، گفت: برای برگزاری نمایشگاه با تخفیف فوق‌العاده از همه انتشاراتی‌ها دعوت می‌کنیم اما برخی از ناشران بنا به دلایل مختلف شرکت نمی‌کنند.

اعلام آمادگی برگزاری نمایشگاه کتاب با تخفیف بیش از 10 درصد در سایر شهرها
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان با تاکید بر اینکه انتشارات «گل بیتا» در تهران خودش درخواست برگزاری کتاب را در شاهرود داده است، ادامه داد: چنانچه سایر ناشران متقاضی برگزاری نمایشگاه با تخفیف بیش از 10 درصد باشند، برای سایر شهرهای استان اعلام آمادگی می‌کنیم. 

وی ضمن بیان اهمیت رونق کسب و کار کتابفروشان محلی اظهار کرد: در نمایشگاه کتاب شاهرود که از امروز (12 دی ماه) برگزار شده است، انتشارات خاص با کتاب‌های خاصی به صورت مقطعی شرکت کرده است و این موضوع تداخلی با کسادی بازار کتابفروشان محلی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها