چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
پیوند تأثیرگذار کارآفرینی آموزشی و کتاب در تحقق رسالت‌های آینده کشور

پیوند کارآفرینی آموزشی و کتاب می‌تواند از عناصر تأثیرگذار هر نظام آموزشی که نقش تعیین‌کننده و انکار‌ناپذیری در تحقق اهداف و رسالت‌های آینده آن کشور از نظر کمی و کیفی ایفا می‌کند، باشد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- کارآفرینی به فرایند خلق ارزش جدید (مادی یا معنوی) از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسک‌های ناشی از آن اطلاق می‌شود. کارآفرینی اولین‌بار مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفت و تمامی مکاتب اقتصادی از قرن 16 میلادی تاکنون به نحوی کارآفرینی را در نظریه‌های اقتصادی خود مطرح کرده‌اند. ماهیت کارآفرینی در طی چند قرن دستخوش تغییرات بسیاری قرار گرفته و شاخه‌های بسیاری به آن اضافه شده است.
 
اصطلاح کارآفرین آموزشی در سال‌های اخیر مطرح و اهمیت یافته است. کارآفرین آموزشی فردی است که مشکلات موجود را تشخیص می‌دهد و از مفاهیم کارآفرینی برای سازماندهی، ایجاد و مدیریت سرمایه برای ارائه آموزش‌های مورد نیاز جامعه استفاده می‌کند.
 
17 تا 23 آبان‌ماه به‌عنوان هفته جهانی کارآفرینی نامگذاری شده است. به این مناسبت با فردین شورج؛ کارآفرین آموزشی، فعال کارآفرینی الکترونیک و نویسنده ده‌ها عنوان کتاب حوزه کارآفرینی ازجمله «بانکداری الکترونیک و کارآفرینی»، «کارآفرینی روستایی» و «کارآفرینی زنان در ایران»، درباره مفهوم، اهمیت و جایگاه  کارآفرینی آموزشی به‌گفت‌وگو پرداخته‌ایم.
 
مفهوم کارآفرینی آموزشی چیست؟ کارآفرین آموزشی چه ویژگی‌هایی دارد؟
تعریف دقیق ما از کارآفرینان حوزه آموزش عبارت است از یک دسته کمیاب از نوآورانی که خصوصیات و فعالیت‌های آن‌ها ممکن است منجر به دگرگونی - نه بهبود اندک - در سیستم آموزش و پرورش شود. در این زمینه آشنایی با این موارد مهم است: 1- خصوصیاتی که کارآفرینان به‌طور کلی در خود دارند. 2- خصوصیاتی که وجه تمایز کارآفرینان اجتماعی است. 3- خصوصیاتی که از کارآفرینان اجتماعی یک نیروی بالقوه قدرتمند در آموزش و پرورش عمومی امروز می‌سازد.
 
کارآفرینی در نظام آموزشی، فرایند منظم و مستمری است که از یک‌سو به شناسایی و بهره‌برداری مؤثر از همه منابع درونی و بیرونی نظام آموزشی می‌انجامد و از سوی دیگر موجب خلق و ایجاد فرصت‌های نوین یاددهی و یادگیری می‌شود.
 
کارآفرینان اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش انواع گوناگونی از سازمان‌ها را به‌وجود می‌آورند که هدف آن‌ها اثرگذاری مثبت بر سیستم آموزشی اعم از دانشگاه و قبل از دانشگاه است. قدرت این کارآفرینان در حوزه آموزش و پرورش نه تنها به‌عنوان توسعه‌دهندگان منابع جایگزین از مدیران، معلمان، مدارس و ابزارآموزشی نیست، بلکه همچنین به‌عنوان عوامل تغییری هستند که تلاش آن‌ها محرکی برای تغییر در سیستم آموزشی می‌شود. 
 
کارآفرینان آموزشی سه نقش بسیار مهم دارند: 1- به‌عنوان عوامل تغییر در سیستم آموزشی و معلمان و اساتید. 2- به‌عنوان مخزنی از مجموعه مهارت‌ها و طرزفکرهای جدید با توجه به نیاز جامعه. 3-به‌عنوان توسعه‌دهندگان آزمایشگاه‌های یادگیری که در آن تجربه و یادگیری مداوم تشویق می‌شود.
 
تدوین کتاب در این حوزه چقدر تأثیرگذار خواهد بود؟
خلاقیت و نوآوری و به تبع آن کارآفرینی از عناصر حیاتی پیشرفت یک کشور است. وزارت آموزش و پرورش و وزارتخانه‌های مسئول در امر آموزش بعد از دبیرستان جایگاه و نقش قابل‌توجهی در پیشرفت هر ملتی دارند، چرا‌که متولی تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان هستند. بنابراین ضروری به‌نظر می‌رسد که نقش آن در قالب کتاب‌هایی با موضوعات کار و فناوری در شکوفایی و افزایش خلاقیت و نوآوری دانش‌پژوهان که آینده‌سازان کشور هستند، بررسی شود.
 
در نظام آموزشی سراسر دنیا، کتاب به‌عنوان یک عامل اصلی فراگیری درنظر گرفته شده است. از اهداف مهم و عمده هر کتابی باید پرورش و افزایش خلاقیت و نوآوری در فراگیران باشد. بر این اساس پیوند کارآفرینی آموزشی و کتاب می‌تواند از عناصر تأثیرگذار هر نظام آموزشی که نقش تعیین‌کننده و انکار‌ناپذیری در تحقق اهداف و رسالت‌های آینده آن کشور از نظر کمی و کیفی ایفا می‌کند، باشد.
 
با اینکه ممکن است هر شخصی استعداد ذاتی برای رشته‌ای یا موضوعی خاص داشته باشد، اما با استفاده از سه رکن اصلی آموزش یعنی معلم ، کتاب و ابزار آموزشی و بالاخره سیستم آموزشی می‌توان دست به تحول عظیم با استفاده از کارآفرینی آموزشی زد. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که آینده آن نامشخص و متعلق به خالقان و نوآوران است. به همین خاطر یادگیری و مطالعه کتاب با استفاده از کارآفرینی آموزشی بسیار مهم است. بنابراین نقش کتاب خوب در آموزش و ایجاد کارآفرینی آموزشی بی‌بدیل است.
 
وضعیت کتاب‌های حوزه کارآفرینی موجود در بازار نشر کشور را از نظر کمی و کیفی در چه سطحی می‌بینید؟
براساس تحقیقات ما در جهان حدود 15 هزار شغل داریم، اما در کشور ما تنها سه هزار نوع شغل وجود دارد. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که به همین تعداد می‌توان کارآفرین هم داشت، اما منابع لازم و کافی برای ایجاد کارآفرینی، راه‌اندازی کسب‌وکار و دستیابی به دانش مربوط به آن وجود ندارد. کتاب‌های زیادی در حوزه کارآفرینی از کارآفرینان و نخبگان حوزه‌های مختلف صنعت و تجارت و کسب‌وکار در دنیا به فارسی ترجمه و در کشور منتشر شده‌اند، اما بسیاری از این آثار با وضعیت و شرایط ما تطابق و سازگاری ندارند. لذا معتقدم که بیشتر این کتاب‌ها کمک کافی به ایجاد کارآفرینان و گسترش فرهنگ کارآفرینی و کسانی که قصد ورود به این عرصه را دارند، نمی‌کنند.
 
از طرفی کتاب‌های تألیفی این حوزه نیز بیشتر جنبه تئوری و نظری داشته و عملی و کاربردی نیستند. بنابراین توجه به تولید آثار تألیفی کاربردی و انتخاب کتاب‌های مناسب برای ترجمه، یک امر ضروری است. وظیفه همه فرهیختگان، پژوهشگران، همچنین کارآفرینان آموزشی است که در اشاعه، گسترش و تقویت هرچه بیشتر کتاب و کتابخوانی اهتمام ورزند.
 
در کارنامه علمی شما، تألیف ده‌‌ها عنوان کتاب در زمینه شاخه‌های گوناگون کارآفرینی دیده می‌شود. در سال 1400 چه کتاب‌هایی راهی بازار نشر کشور کرده‌اید و چه کارهایی در دست انجام دارید؟
در 6 ماه نخست سال جاری، پنج کتاب در حوزه‌های مختلف با همکاری دیگر پژوهشگران به چاپ رساندیم که عبارتند از: «بانکداری الکترونیک و کارآفرینی»، «کارآفرینی روستایی»، «گردشگری روستایی»، «راه سوم - آموزش فروش و کارآفرینی در روستا» و «کارآفرینی زنان در ایران». کتاب «کارآفرینی در ورزش» نیز به‌زودی چاپ و منتشر خواهد شد.
 
بنا داریم یک مجموعه 10 جلدی با عنوان «ویژگی کارآفرینان» را نیز به‌عنوان هدیه عید نوروز به جامعه عرضه کنیم.
 
در ادامه معرفی مختصری از 6 عنوان کتاب چاپ شده در سال 1400 ارائه می‌شود.



«گردشگری روستایی جادوی اشتغال» / فردین شورج، مسعود عزیزی
از آنجا که کشور ما از فرهنگ و سنت و همچنین پوشش طبیعی خاصی برخوردار است، این کتاب به منظور ترغیب کارآفرینی در صنعت گردشگری تدوین شده است. منابع فرهنگی، طبیعی و تاریخی نواحی روستایی به‌عنوان کالای فرهنگی در گردشگری روستایی قابل عرضه هستند که در کشور ما متأسفانه به این موضوع کمتر پرداخته شده است.
 
در این کتاب بیان شده که گردشگری روستایی موجب رشد اقتصادی، ایجاد تنوع و ثبات در اشتغال و گسترش فرصت‌هایی برای رشد در آمد برای محصولات کشاورزی و توسعه اقتصاد روستایی می‌شود. در سال‌های اخیر با توجه به گسترش زندگی شهرنشینی و ماشینی، بسیاری از مردم تمایل دارند به محیط‌های آرام با زندگی سنتی سفر کنند. گردشگران به نواحی کشاورزی و دامداری می‌روند و مدتی را در آنجا اقامت می کنند و از نزدیک شاهد نحوه زندگی روستایی هستند. این موضوع علاوه بر ایجاد آرامش روحی برای گردشگران، می‌تواند زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در ابعاد مختلف روستایی کشور ما باشد.
 
مطالعه این کتاب را به دوستداران روستا و گردشگری و همچنین به کارآفرینان صنعت گردشگری روستایی توصیه می‌کنم. کتاب «گردشگری روستایی جادوی اشتغال» در 165 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 80 هزار تومان از سوی انتشارات رامان سخن منتشر شده است.
 


«راه سوم- کارآفرینی و فروش محصولات روستایی» / فردین شورج، افشین داداش‌زاده
یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد روستایی در تمام جنبه‌های آن، فروش محصولات تولیدی آن‌هاست که غالبا روستاییان در این باب مشکل دارند. لذا نحوه صحیح عرضه و فروش محصلات در این کتاب توضیح داده شده است.
 
در این کتاب با توجه به اهمیت روستا و فضای جذاب آن که در قرن 21 یکرنگی آن، چون کالایی نایاب برای مدرن‌نشینان معنای عتیقه پیدا کرده، توضیح داده شده که برای فروش محصولات سنتی و روستایی هم نیاز به دانستن تکنیک‌های مدرن فروش است.
 
کتاب «راه سوم- کارآفرینی و فروش محصولات روستایی» در 66 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات شهر آشوب راهی بازار نشر شده است.
 


«کارآفرینی روستایی» / فردین شورج، افشین داداش‌زاده
روستا به لحاظ وضعیت فرهنگی و قومی، سیاسی و اجتماعی، تجاری و اقتصادی و .... دارای ویژگی‌های خاصی است . بدیهی است که توسعه کشورها و داشتن یک مملکت مدرن، محصول رشد همه‌جانبه و متوازن است. شاید یکی از راهکارهای اصلی برای آبادانی روستا، بقا و حفظ روستا و نجات آن از مهاجرت است.
 
از آنجایی‌که غالبا تخلیه روستاها به دلیل کمبود شغل و درآمد کافی است، در این کتاب به راه‌اندازی کسب‌وکارهای روستایی در ابعاد کشاورزی، صنعتی، گردشگری و غیره پرداخته شده است. کارآفرینی روستایی مانند نیروی محرکه لازم برای رونق بسیاری از کسب‌و‌کارها مانند هتلداری و صنایع دستی و مانند آن‌ها نیز می‌شود.
 
مطالعه این کتاب را به کارآفرینان مخصوصا کسانی که می‌خواهند با سرمایه کمتری وارد عرصه کارآفرینی شوند، توصیه می‌کنم.
 
کتاب «کارآفرینی روستایی» در 127 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه به بهای 95 هزار تومان از سوی انتشارات رامان سخن به بازار نشر عرضه شده است.
 


«بانکداری الکترونیک و کارآفرینی» / فردین شورج، پروفسور علی صنایعی؛ استاد تمام دانشگاه اصفهان
با توجه به تغییرات بازار پولی و بانکی که دستخوش تغییرات عصر دیجیتال شده بر بانک‌ها نیز فرض است در این مسیر جهت همگامی با پیشرفت‌های جهانی در عرصه بانکداری آمادگی کامل داشته باشند.
 
سرعت تغییرات در صنعت بانکداری طی دهه‌های اخیر آنچنان بالا بوده که پیش‌بینی وضعیت بانکداری در سال آینده نیز دشوار است. محرک این تغییرات پیشرفت فناوری و ضرورت رقابت شدید میان بانک‌ها برای جذب مشتری و ارائه خدمات بوده است. از آنجایی‌که اقتصاد کشور ما بانک محور است، تجار و تولیدکنندگان نیز دوست دارند بانکداری حول سبک زندگی آن‌ها بچرخد. خدماتی که استفاده از آن ساده باشد، شبانه‌روزی در دسترس بوده و در یک کلام «مشتری‌مدار» باشد.
 
بانک‌ها باید در مراودات خارجی چه صادرات و چه واردات نقش اصلی و پیشتازی را داشته باشند. نکته دیگر سبک بانکداری نوین با توجه به رواج رمز ارزها و بانکداری تمام دیجیتالی از مواردی است که باید به آن توجه شود.
 این کتاب در واقع آغازی است برای عقب نماندن از کشورهایی که بخشی از این مسیر را با موفقیت طی کرده‌اند.
 
کتاب «بانکداری الکترونیک و کارآفرینی» در 158 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه به بهای 100 هزار تومان از سوی انتشارات رامان سخن راهی بازار نشر شده است.
 


«کارآفرینی زنان در ایران» / فردین شورج، مهسا ولی‌زاده
حدود نیمی از جمعیت کشور ما را زنان تشکیل می‌دهند. این در حالی است که کمتر از 25 درصد نیروهای کار را در کشور نیز زنان هستند. دختران در سال‌های اخیر از نظر ورودی به دانشگاه از پسران پیشی گرفتند. این موضوع بیانگر توان بالقوه زنان جامعه ماست که همواره مغفول مانده است.
 
در کتاب «کارآفرینی زنان در ایران» این مسأله توضیح داده شده که تفاوت‌های رفتاری مشاهده شده بین زنان و مردان تا حد بسیار زیادی تحت‌تاثیر محیط است. در واقع عوامل محیطی نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری رفتارهای آدمی دارند. در برخی از فرهنگ‌ها، روی مستقل بودن و توانمندی دختران تأکید نمی‌شود و به‌جای آن عواملی مثل جذابیت‌های ظاهری دختران مورد توجه خانواده‌ها و جامعه است. این در حالی است که زنان مانند مردان از هوشمندی، توانایی برقراری ارتباط سازنده، میزان تسلط علمی به کار، سخت‌کوشی، نظم و .... در راستای فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی بهره‌مند هستند.
 
در کشور ما به‌رغم ادعای برابری بین زن و مرد در زمینه‌های شغلی، متأسفانه شرایط مساوی برقرار نیست. حتی اگر در شرایط مساوی با آن‌ها باشند، کارفرمایان و مدیران با تصورات و پیش‌داوری‌های منفی نسبت به کار زنان، مردان را بر آن‌ها ترجیح می‌دهند.
 
کتاب «کارآفرینی زنان در ایران» در 188 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه به بهای 80 هزار تومان از سوی انتشارات رامان سخن به چاپ رسیده است.
 


«کارآفرینی در ورزش» / فردین شورج
در این کتاب علاوه بر پرداختن به اهمیت ورزش، صنعت ورزش را به‌عنوان یک کسب‌وکار پرسود توضیح داده‌ایم.
 
کره خاکی که در آن زندگی می‌کنیم، درگیر انقلاب‌های جدیدی شده است؛ انقلاب ارتباطات، انقلاب اطلاعات که ساختار زندگی، فرهنگ ، سیاست و.... را دستخوش تحول بزرگی کرده است. در قرن بیست‌ویکم، ورزش به یک عظمت اقتصادی دست یافت و به یکی از مهمترین زمینه‌های صنعت فرهنکی یا صنعت وقت آزاد تبدیل شده است.
 
در این زمینه تحت حمایت بسیاری از شرکت‌ها، باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها، میلیون‌ها نفر به‌عنوان متخصص در جایگاه‌های مختلف از قبیل ورزشکاران، مربیان، متخصصان رژیم غذایی، ماساژورها، پزشکان و مدیران علوم ورزشی فعالیت می‌کنند. لذا معتقدیم یکی از بهترین مسیرها برای کارآفرینی پرداختن به مسائل ورزشی است.
 
علاوه بر موارد فوق با توجه به همه‌گیری ویروس کووید 19 به نحوه انجام فعالیت‌های ورزشی در این ایام نیز پرداخته‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها