دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
برنامه‌های هفته کتاب 1400 در استان ایلام تشریح شد

عمران خودآموز ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام برنامه‌های پیش‌بینی‌شده بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب در این استان را اعلام کرد.

عمران خودآموز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، با اشاره به اهمیت هفته کتاب و کتابخوانی در کشور گفت: خوشبختانه توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان ایلام با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در چند سال اخیر روندی رو به رشد داشته و اخیراً با افتتاح کتابخانه‌ی تخصصی فرهنگ، هنر و ارتباطات، استمرار فعالیت کتابسرا با رویکردی جدی، تخصصی و حرفه‌ای در حوزه‌ی توزیع هدفمند کتاب، خرید حداکثری کتاب از مؤلفان و ناشران بومی، برگزاری برنامه‌های مختلف در فضای مجازی با محوریت کتاب و کتابخوانی، برگزاری مستمر جایزه‌ی کتاب سال استان از سال 1395 تاکنون و... زیرساخت‌های توسعه‌ی کتابخوانی در استان‌ تقویت شده و تلاش داشته‌ایم با شناسایی نیازهای جوامع هدف یار مهربان به‌صورت حداکثری و گسترده و با سهولت در دسترس مخاطبان قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام افزود: در این هفته با حضور نمایندگان ناشران و نویسندگان با نماینده محترم ولی‌فقیه در استان و امام جمعه ایلام و ارائه‌ی گزارشی از روند برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های کتاب‌محور، با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی دیدار خواهیم داشت.

خودآموز ادامه داد: همچنین در این هفته دیدار با ناشران استانی و اصحاب پیشکسوت قلم -به‌صورت محدود- و شرکت در مراسم غبارروبی مزار شهدای گمنام شهر ایلام با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی خواهیم داشت.
 
این مسئول فرهنگی ادامه داد: با هدف تجهیز کتابخانه‌های مدارس و مساجد در مناطق محروم و با رعایت تناسب گروه سنی جوامع هدف بر اساس محتوا و موضوع، کتاب‌های مناسب؛ توزیع و همچنین استمرار اهدای کتاب‌های کمک‌آموزشی در مناطق محروم در پایه‌های تحصیلی (ابتدایی تا دبیرستان) در برنامه‌های هفته‌ی کتاب امسال پیش‌بینی شده است. ذکر این نکته ضروری است که سال گذشته بیش از 3600 جلد کتاب کمک‌آموزشی در میان دانش‌آموزان مستعد کم‌برخوردار در مناطق محروم استان توزیع و اهدا شد.

وی درخصوص اهدای هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده‌ی کتاب در میان جوامع هدف تصریح کرد: سال گذشته بیش از 60‌هزار جلد کتاب در میان جوامع هدف توزیع شده و هدف‌‌گذاری ما تا پایان سال جاری، اهدای 100هزارجلد کتاب به علاقه‌مندان در مناطق محروم و کم‌برخوردار استان به یاد و نام 3000 شهید ارزشمند استان است و تلاش داشته‌ایم در توزیع و اهدای کتاب، ذائقه‌های مخاطبان را در نظر بگیریم و در طول سال کتاب‌هایی برای مخاطبان بزرگسال و کودک و نوجوان در مناطق محروم و کم‌برخوردار با موضوعات ادبی، مذهبی، دفاع مقدس، آیینی، هنری، ورزشی، تخصصی، علمی، سیاسی، اجتماعی، اعتقادی و... اهدا نماییم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد: اهدای کتاب، بنیادهای انگیزشی را در مخاطبان تقویت می کند و یکی از اهداف کلان و بلندمدت این اداره‌کل، توسعه و ترویج حداکثری فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه مخصوصاً در میان افراد محروم و نیازمند و به‌دور از امکانات فرهنگی بوده است.

خودآموز ادامه داد: بازدید از کتابفروشی‌های شهر ایلام و بررسی مسایل و مشکلات این قشر پرتلاش فرهنگی و هم‌چنین بازدید از کتابخانه‌های عمومی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با همراهی مسئولان در برنامه‌های این هفته گنجانده شده است.

وی گفت: ویژه‌برنامه‌های کتاب و کتابخوانی در شهرهای مختلف استان و در مجتمع‌های فرهنگی، هنری ادارات تابعه نیز برگزار خواهد شد.

خودآموز تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که بسیار مورد استقبال جوامع هدف قرار گرفته، آیین تجلیل از فعالان، خادمان حوزه‌ی نشر، ناشران، نویسندگان، کتابفروشان، ویراستاران، طراحان و ... است که هر سال از سوی این اداره کل برگزار شده و ان‌شاءالله در هفته‌ی کتاب به‌صورت حضوری و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، تلاش داریم برنامه‌های شایسته و در خور و شان مخاطبان برگزار کنیم.

خودآموز ادامه داد: بازدید از کتابفروشی‌های استان و خرید کتاب با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی (اجرای طرح کتابگردی)، برگزاری برنامه نقد و بررسی کتاب با حضور استادان و اهالی قلم و منتقدان، به‌صورت مجازی و رونمایی از تازه‌های نشر در سال 1400 از برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در هفته‌ی کتاب است.

یادآور می‌شود اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای سیاست برون‌سپاری، اجرای برنامه‌های کتاب‌محور را به «مؤسسه فرهنگی هنری اقلیم هشت ایلام» با مدیریت «ملوک هاشمی» واگذار کرده است.

بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران همزمان با سراسر کشور و همراه با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری از 24 تا 30 آبان‌ماه با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» در سال جاری برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها