شنبه ۷ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۸
باغ بيكران، راهنماي اقتباس فيلم كوتاه از ادبيات كهن ايراني

انجمن سينماي جوانان ايران و بنياد سينمايي فارابي به تازگي كتابي را با عنوان "باغ بيكران" منتشر كرده‌اند كه منبعي از داستان‌ها و سوژه‌هاي ادبيات كهن ايران براي اقتباس سينماگران است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، متون اين كتاب كه به كوشش "مهدي فرودگاهي" جمع‌آوري شده، توسط جمعي از منتقدان، نويسندگان و استادان ادبيات دانشگاه‌های کشور انتخاب شده است. 

در ميان چهره‌هايي كه در انتخاب متون اين كتاب همكاري كرده‌اند، مي‌توان "هوشنگ مرادي كرماني"، "دكتر احمد تميم‌داري"، "دكتر نغمه ثميني" ، "دكتر اردشير صالح‌پور"، "دكتر سيد علي موسوي گرمارودي" و "دكتر مير جلال‌الدين كزازي" را نام برد. 

بنا به مندرجات پيشگفتار اين كتاب: فرهنگ و هنر گران‌بهاي ايراني آكنده از ظرايف و ظرفيت‌هايي است كه ژرف‌انديشي در آن مي‌تواند راهگشاي بسياري از دلشوره‌ها و چالش‌هاي موجود در اوضاع معاصر باشد. 

اين كتاب در ۱۲ بخش تدوين شده كه در ابتدای هر بخش، مختصري از شرح حال كارشناسي كه متون آن بخش را انتخاب كرده، آمده است. 

علاوه بر اين پس از معرفي كارشناس، يادداشتي از وي درباره لزوم توجه سينماي ايران به ادبيات كهن ايراني نوشته شده است. 

در اين كتاب داستان‌هايي از "هزار و يكشب"، "لطليف الطوايف"، "قابوسنامه"، "شاهنامه"، "اسرار التوحيد" و... انتخاب و به نسل جوان سينمايي كشورمان برای اقتباس پيشنهاد شده است. 

متون انتخابي این کتاب، تنها منحصر به ادبيات داستاني نيست؛ بلكه از ادبيات فولكلور و شعر و ترانه نيز در آن نمونه‌هايي درخشاني معرفي شده‌اند. 

"بازخواني متون كهن براي اقتباس در فيلم كوتاه" عنواني است كه بر روي جلد كتاب در معرفي كتاب آمده است. 

اين كتاب از آثار انجمن سينماي جوانان ايران است كه در 281 صفحه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط