سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۹
«سي سال سينما» منتشر شد

كتاب «سي سال سينما» که بخش عمده‌اي از مقاله‌های تاليفي و تعدادي از مقالات ترجمه شده احمد ضابطي‌جهرمي، سینماگر و پژوهشگر سینما را در بر می‌گیرد روانه کتاب‌فروشی‌ها شد. مقاله‌های این کتاب در فاصله سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۵ نوشته شده‌اند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب دو دوره متمايز پژوهش‌هاي سينمايي نويسنده را شامل مي‌شود: دوره اول (۱۳۵۵-۱۳۶۰)، كه حاصل آن پژوهش‌هايي در مونتاژ، سينماي ايزنشتين و نقد فيلم است و دوره دوم (۱۳۸۵-۱۳۶۰) ، كه در بر دارنده مقولات فني و زيباشناسي تدوين و صداي فيلم و مطالب نظري و عملي مربوط به سينماي مستند است. 

اين كتاب شامل ۱۰ فصل با عناوين «تاريخ نگاري و نظريه پردازي در سينما»، «سبك‌هاي سينمايي و شيوه‌هاي نقد فيلم»، «انديشه‌ها و آثار سرگئي ايزنشتين»، «سينماي مستند»، «در بزرگداشت چند چهره كلاسيك سينما»، «صدا در سينما»، «موسيقي فيلم»، «گزيده نقد مضموني فيلم‌ها»، «نماهاي پراكنده» و «سينماي هزار ساله: شاهنامه فردوسي» است.

در فصل‌هاي اول و دوم كتاب كه نوعي همبستگي و ارتباط بين مقولاتي چون تاريخ سينما، نظريه‌هاي سينمايي، سبك‌ها، شيوه‌هاي بيان در سينما و هنر شناسي فيلم را می‌کاود، نویسنده تلاش کرده چهارچوب اصلي مباني شناخت فيلم را براي خواننده ترسيم کند.

در فصل سوم كه به «ايزنشتين» اختصاص يافته، نخستين و آخرين انديشه‌هاي سينمايی اين نظريه پرداز روسی، با دو بيانيه تاريخي و يك سخنراني آموزشي از او معرفي مي‌شود.

فصل چهارم كتاب درباره مباحث نظري گوناگون «سينماي مستند» است و  عناصر اين نوع فيلم، گونه شناسي و ويژگي‌هاي زيباشناسي اين گونه سینمایی معرفي مي‌شود. همچنین نویسنده تلاش کرده با این مقالات خواننده را در شناخت نظري و پايه‌اي سينماي مستند ياري کند.

در فصل پنجم كتاب، تصوير چهار چهره مطرح در تاريخ سينما كه صاحب سبك بوده‌اند در كنار هم گذاشته شده‌: چاپلين، ژان لوك گدار، ميكلوش يانچو  و داوژنكو .

مطالب فصل ششم «سی‌سال سینما» درباره جنبه‌هاي هنري، زيباشناسي و كاركردهاي دراماتيك صدا در سينما است.

آخرين فصل كتاب نیز با عنوان «سينماي هزار ساله» به جنبه‌ها و جلوه‌هاي بيان سينمايي در شاهنامه ابوالقاسم فردوسی اشاره دارد و به توضيحات، تجسم‌ها و شيوه تصوير آفريني سينمايي اين حماسه سراي ایرانی می‌پردازد.

كتاب «سي سال سينما» در شمارگان ۱۶۵۰نسخه، با قيمت ۷۸۰۰تومان و در ۵۷۰ صفحه از سوي نشر ني روانه بازار كتابفروشي‌ها شده است.

دكتر «احمد ضابطي جهرمي» مستندساز و تدوين‌گر سینما، تاکنون ۲۲ جلد کتاب تالیف یا ترجمه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط