شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
بررسی راهکار صنایع نشر جهان در مواجهه با کرونا

مهدی عمرانلو، مسئول کارگروه بین‌الملل اتحادیه ناشران و کتابفروشان از فعالیت‌ در نمایشگاه فرانکفورت و مذاکره با مدیران اتحادیه‌های نشر کشورهای مختلف خبر داد که با تبادل تجربه مواجهه با کرونا همراه بود.

مهدی عمرانلو، مسئول کارگروه بین‌الملل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به سیاست اتحادیه در هفتاد و سومین نمایشگاه کتاب فرانکفورت، گفت: با توجه به اینکه ما یک دوره سخت هجده ماه در دوران شیوع کرونا تجربه کرده بودیم سیاست ما ایجاد ارتباط بیشتر با اتحادیه‌ها و خانه‌های ادبیات کشورهای مختلف بود.
 
وی افزود: برای ما مهم بود بدانیم که پاندمی کرونا چه تاثیری بر صنعت نشر کشورهای دیگر داشته و چقدر تاثیر منفی بر کسب و کار آن‌ها گذاشته و اتحادیه‌ها چه راهکارهایی برای عبور از این بحران ارائه داده‌اند.
 
عمرانلو با بیان اینکه طی جلسات مختلف متوجه شدیم در اروپا بسیاری از ناشران و کتاب‌فروشان کمتر با افت فروش سالیانه روبه‌رو بودند، عنوان کرد: اگرچه در یک دوره کوتاه یعنی دو ماه قرنطینه کامل بودند و فروش‌ها متوقف شد اما بازگشایی مجدد فروشگاه‌ها، کسری فروش جبران شد و فروش‌های آنلاین ناشران یا سایر پلتفرم‌ها با رشد زیادی روبه‌رو یود.
 
وی تاکید کرد: در آنجا متوجه شدیم افت فروشی که در کشور ما اتفاق افتاده است با به‌کارگیری راهکارهای مختلف در آن کشورها عملا اتفاق نیفتاده است و کمک‌هایی هم از طرف بخش دولتی به اتحادیه‌ها شده بود تا در اختیار ناشران قرار گیرد.
 
به گفته عمرانلو،‌ در برخی کشورهای شرق اروپا نیز هزینه تولید کتاب در اختیار ناشران قرار داده شده بود تا بخشی از ضررهای آن‌ها در دوران کرونا جبران شود.
 
وی با بیان اینکه محور جلسات اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اتحادیه کشورهای مختلف آگاهی از وضعیت کسب و کار ناشران در پاندمی کرونا بود، گفت: آگاهی از تاثیر پاندمی بر وضعیت تولید ناشران، تاثیر پاندمی بر کتاب‌های صوتی و الکترونیک،‌ تاثیر پاندمی بر فعالیت کتاب‌فروشان‌ در تامین، عرضه و فروش کتاب، تاثیر بازاریابی دیجیتال در فعالیت ناشران و کتابفروشان، حمایت‌های انجام شده از طرف دولت و راهکارهای ارائه شده توسط اتحادیه‌ها برای حمایت از ناشران برخی از این موضوعات بود.
 
عمرانلو تاکید کرد: ترندهای جدید حاکم بر بازار و چگونگی بکارگیری آن‌ها پس از شروع پاندمی و پیش‌بینی وضعیت صنعت نشر در دوران پسا کرونا نیز از دیگر موضوعاتی بود که در این دیدارها و جلسات به دست آمد.
 
وی با بیان اینکه تغییرات ایجاد شده صنعت نشر در دوران کرونا، یکی دیگر از مباحث بود، یادآور شد: اینکه چقدر این تغییرات قابل بازگشت است و چقدر از این وضعیت به عنوان یک فرصت برای جبران خسارت‌ها استفاده شده است، همچنین شکل‌گیری روندهای جدید در صنعت نشر نیز دراین دیدارها پیگیری شد.
 
عمرانلو با اشاره به رایزنی برای برگزاری دوره‌های آموزشی ناشران ایرانی، توضیح داد: استفاده از تجربیات آن‌ها برگزاری کلاس‌های آموزشی مجازی در زمینه‌های مختلف که مورد نیاز صنعت نشر ما است نیز در رایزنی با اتحادیه‌های ناشران فرانسه و آلمان و آکادمی فرانکفورت دنبال کردیم.
 
وی همچنین به نقش پررنگ استارت‌آپ‌های حوزه نشر نیز گفت: در این نمایشگاه با برنامه ناشران اروپایی که در حوزه استارت‌آپ‌ها کارهای خود شروع کردند آشنا شدیم، در این زمینه پیشرفت‌های خوبی در زمینه تولید اپلیکیشن‌های حوزه نشر انجام شده است.
 
به گفته عمرانلو، جای فعالیت این استارت‌آپ‌ها در کشور ما خالی است و با توجه به سرمایه انسانی خوب کشور در حوزه آی‌تی با برنامه‌ریزی دقیق می‌توانیم برای تامین نیاز داخلی و حتی بین‌المللی فعالیت داشته باشیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها