شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
«شیراز پایتخت‌کتاب» روی پرده می‌رود

پویا کنگاوری سازنده مستندهای پرتره هنرمندان از آماده‌سازی 4 اثر پیرامون چهره‌های ادبی فارس خبر داد.

این فیلمساز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، گفت: چهار اثر پرتره را به‌تازگی به پایان رساندم؛ مستند قاسم احسنت، استاد خوشنویسی، حسین واحدی‌پور فعال مطبوعات و احد ده‌بزرگی شاعر اهل بیت (ع) و مستند «مردی به نام صدرا» در خصوص زندگی صدرا ذوالریاستین.
 
وی با این حال افزود: در حال حاضر مشغول ساخت فیلم «شیراز پایتخت کتاب» هستم. شیراز از دیرباز مهد ادب و قلم بوده و است و ما با وجود حافظ و سعدی، تا همیشه  تاریخ، سر به خورشید می‌ساییم.
 
کنگاوری که مستندی پیرامون رحیمی استاندار کنونی فارس را در دست تهیه دارد، افزود: همچنین مستند علی اصغر تجویدی نیز در دست تهیه است که امیدوارم تا دو ماه آینده آماده پخش باشد.
 
به گفته این هنرمند شیرازی، کسانی که از نزدیک من را می شناسند به خوبی می‌دانند که من به طبیعت بسیار علاقه‌مند هستم و شاید ساخت مستند و عکاسی از طبیعت بیش از هرچیز دیگر به من آرامش می‌دهد؛ اما این تنها علاقه من نبوده و نیست؛ زیرا از کودکی زمانی که دوستان پدرم را از نزدیک می‌دیدم و خاطراتشان را می‌شنیدم، بسیار لذت می بردم. کشف علل موفقیت این انسان‌ها و پندگرفتن از زندگی دیگران برای من بسیار جالب بود؛ هرچند که اعتقاد دارم که هرکس زندگی منحصربه‌فرد خود را دارد.
 
وی تصریح کرد: ساخت مستند بزرگان شهرم شیراز نیز در همین راستا بود که با مستند استاد عزیزم، امین فقیری آغاز شد. تا به حال حدود ۲۵ مستند پرتره و در مجموع بالغ بر ۱۵۰ مستند تبلیغاتی، تیزر تبلیغاتی، مستند صنعتی، حیات وحش و طبیعت‌گردی ساختم که به نوبه خود منحصربه‌فرد است.
 
کنگاوری ادامه داد: اینکه چرا بسیاری از آثار من دیده نشده، علتش را باید اول از همه از رسانه ملی جویا شد که بارها این آثار را از بنده به هدف پخش گرفتند؛ ولی یا قسمتی از آن را پخش و یا با سانسور فراوان پخش کرده‌اند و یا اصلا پخش نکردند و در آرشیو خود به یادگار نگه داشتند. در ماه مبارک رمضان صدای من در برنامه تصویر زندگی از شبکه دو سیما در پایان این برنامه هر روز پخش می‌شد و مخاطبان بسیاری پیدا کرده بود یا  در شبکه مستند چندین کار از من پخش شد؛ ولی در عجبم که چرا غریبان مهمان‌نوازند؛ و صدا و سیمای شهر من، غریب نواز. هرجا که کارم را به گروه و یا فرد دیگر گره زدم و واگذار کردم، کارم یا انجام نشده و یا با تاخیر فراوان انجام شده است.
 
وی مستندسازی را به دو بخش مهم سوژه و کیفیت تقسیم کرد که هردو پراهمیت هستند و لازم و ملزوم یکدیگر؛ برای کسانی که امکانات محدودی دارند به نظرم با سوژه خوب می‌شود کارهای بزرگ کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها