دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
سعی کردم در کتابم نظر طنزنویسان را به تکنیک جلب کنم

اسماعیل امینی با اشاره به خبر چاپ کتاب جدیدش گفت: طنز در روزگار اخیر به شدت تحت تاثیر سیاست قرار گرفته است. به همین دلیل قسمت‌های تکنیکی‌اش کمتر مورد توجه طنزنویسان قرار می‌گیرد. من تلاش کردم تا با این آثار توجه دوستان طنزنویس را به بخش تکنیکی جلب کنم.

اسماعیل امینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: کتاب «گاو از بزرگان است»، جدیدترین اثر من است که از سوی انتشارات سروش راهی بازار نشر شده است. بعضی از متن‌های این کتاب در گذشته در مطبوعات چاپ شده‌اند؛ اما تعدادی از متن‌ها نیز برای نخستین بار است که منتشر می‌شود. در کل این متن‌ها سلسله یادداشت‌های طنزی است که به هم پیوستگی دارند؛ اما ادامه‌دار نیستند.
 
وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از این یادداشت‌ها به مناظره اجسام اختصاص دارد. برای مثال مناظره بلبل و مگس را در کتاب داریم که هرکدام حرف‌های خودشان را می‌زنند. مناظره یک قالب ادبی قدیمی ایرانی است که شاید امروز کمتر از آن استفاده می‌شود و من سعی کردم تا در این اثر به این قالب بپردازم.
 
 
این طنزنویس در توضیح انتخاب قالب برای نوشتن آثار طنز گفت:‌ در طنزنویسی، خصوصا در نثر طنز رایج است که هرکسی قالبی را می‌سازد و بعد در آن قالبی که ساخته، شروع به فعالیت می‌کند. فرض کنید مرحوم ابوالفضل زرویی تقلید از متون کهن مثل متن تذکره‌الاولیا را به عنوان قالب انتخاب کرده بود و بعد کتابی بر اساس آن قالب نوشت. من هم در این چند مجموعه نثر طنزی که منتشر کردم، سعی داشتم قالب‌های متفاوتی برای نثر طنز پیدا کنم.
 
وی افزود: یکی از این قالب‌ها را در همین کتاب می‌بینید. اساسا این شیوه را پیش گرفتم تا موجودات دیگر هم بتوانند در بیان مطالب طنز حضور پیدا کنند. به نظرم این تجربه‌های جدید را می‌توان در نثر طنز وارد و رایج کرد؛ چراکه نثر طنز در روزگار اخیر به‌شدت تحت تاثیر سیاست قرار گرفته است. به همین دلیل آن قسمت‌های طراحی و تکنیکی‌اش کمتر مورد توجه طنزنویسان قرار می‌گیرد. من تلاش کردم تا با این آثار توجه دوستان طنزنویس را به بخش تکنیکی جلب کنم.
 
اسماعیل امینی با اشاره به عنوان کتاب گفت: تا به امروز نثر‌ها و شعرهای متعددی درباره گاو نوشته‌ام. گاو به لحاظ اساطیری موجودی است که همیشه در کنار انسان زندگی کرده است و همه اجزای او برای انسان مفید است و از طرفی نیز حیوان بی‌هیاهویی است. از این منظر من همیشه نگاه طنزآمیزی به این حیوان دارم. در این کتاب مناظره‌ای بین بز و گاو داریم که بز خیلی شلوغ‌کار است؛ در حالی که خیلی موجود مفیدی نیست؛ اما گاو با همه عظمتش صدایی نمی‌کند؛ از این رو اسم این یادداشت را گذاشته‌ام «گاو از بزرگان است» و همان نام را نیز برای کتاب برگزیدم.
 
این شاعر و نویسنده طنزپرداز در پایان گفت: به نظرم دوستانی که علاقه‌مند به طنز هستند، کتاب را بخوانند؛ شاید این کتاب باعث بحث و گفت‌وگو شود و بتوانیم درباره شیوه‌های مدرن طنز‌نویسی به نتیجه مشخصی برسیم تا طنز از سیطره بازی‌های سیاسی خارج شود.

کتاب «گاو از بزرگان است»، اثر اسماعیل امینی در 163 صفحه، شمارگان 1400 نسخه و به‌بهای 35هزار تومان از سوی انتشارات سروش راهی بازار نشر شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها