چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۰
نقد داستان را برخي روزنامه‌ها به بیراهه کشاندند

داود غفارزادگان، نویسنده و منتقد ادبي گفت: نقد و جريان داستان در كنار هم رشد می‌كنند و معتقدم ما داستان‌نويسي پر قدرت نداريم و در سال‌هاي اخير در اين زمينه با افت شديدي مواجه هستيم که سرمنشا این افت را باید در جريان‌هايي مانند هدايتگري ادبي در روزنامه‌ها جست‌وجو کرد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، غفارزادگان درباره سطح كيفي و محتوايي محافل نقد كتاب‌هاي داستاني اظهار داشت: در زمينه داستان، محافل نقد ادبیات داستانی غالبا بسته و محدوداند. از سويي سطح علمي نشست‌های نقد داستان نسبت به دهه ۶۰ و ۷۰ پايين است. این نشست‌ها به نوعي مانند نان به هم قرض دادن، پيگيری می‌شوند. در ایجاد چنین وضعی، روزنامه‌ها مقصرند که با راه انداختن جریان زورگیری ادبی، نقد ما را به بیراهه کشاندند.

به اعتقاد خالق "مرد ماهي" ، يك سري نويسندگان كم توان و سطح پايين در صفحات ادبي روزنامه‌ها اين جريان را ايجاد كردند و اين سبب شد كه به تعدادی از نویسندگان امتياز دادند و به عده‌ای دیگر نه. اين جریان برای داستان‌نويسی معاصر بسیار مضر بود.

اين داستان‌نويس با اشاره به اينكه خيلي از داستان‌نويسان جدي خودشان را از اين ابتذال رهانيدند، اضافه كرد: شايد هم به نوعی، همه ما در شدت گرفتن اين جريان کاذب روزنامه‌ای دخيل بوديم. 

نوسنده "ما سه نفر هستيم"، در ادامه گفت: در مجموع همه اين نگاه‌ها و برخوردها با فضاي نقد داستان و داستان‌نويسي و نويسندگان، سبب شده كه ما به وضع موجود دچار شويم.

غفارزادگان تصريح كرد: اين‌ها تمرين است. ما اين هزينه‌ها را بايد براي رسيدن به سطحی شايسته‌تر بپردازيم و البته پشيمانی هم موردی ندارد. مهم اين است كه بعد از اين‌ها و آزمون و خطاها بفهميم كه كجا اشتباه كرده‌ايم.

غفارزادگان نويسنده و داستان‌نويس، متولد ۱۳۳۸ است. وي كه جايزه بيست سال ادبيات داستاني بعد از انقلاب را به خاطر داستان "ما سه نفر هستيم" از آن خود كرده است، تا كنون آثار متعددي را چون "شب ايوب"، "آواز نيمه شب"، "دختران دلريز" منتشر كرده است. رمان‌هاي "سنگ اندازان"، "غار كبود" و "پرواز درناها" نیز از جمله كتاب‌هاي او در حوزه ادبيات كودك و نوجوان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط